دبیرکل اتحادیه اوپکس: به دیپلماسی انرژی دولت امیدوارم

دبیرکل اتحادیه اوپکس: به دیپلماسی انرژی دولت امیدوارم

پایگاه خبری تحلیلی عصر نفت: گفتگو با مهندس اسپندیاری،دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران(اوپکس):

برخی تحلیلگران بازار نفت معتقدند، نفت روسیه در شرایط فعلی جایگزین نفت ایران در اروپا شده و این مسئله یعنی بازار ایران در اختیار اروپاست، آیا در رابطه با صادرات گاز هم رقیب جدی ما روسیه خواهد بود؟

باید توجه داشت که عرصه صادرات، عرصه رقابت است. اینکه شما مدت مدیدی تلاش کرده اید تا محصول جذابی را برای بازار به ارمغان بیاورید و بازار ثابتی برای خود فراهم کنید مطمئنا به این معنا نیست که این بازار تا ابد در انحصار محصول شما خواهد بود. وقتی ما به واسطه تحریم ها نتوانستیم حجم مورد نیاز بازار را تامین کنیم طبعا باید شاهد این باشیم که کشورهای دیگر بازار ما را در اختیار خود بگیرند و از منافع آن بهره‌مند شوند.

بنده به شخصه به دیپلماسی انرژی دولت امیدوارم و از زحمات آقای دکتر زنگنه سپاسگزاری می‌کنم. ما باید تلاش کنیم تا بازارهای ترکیه، عراق، ارمنستان و پاکستان و حتی بخش هایی از اروپا را بازیابی کنیم.

شما درحالی از اقدامات وزیر نفت قدر دانی می کنید که برخی فعالان بخش خصوصی در عرصه نفت و گاز همواره از این وزارت خانه به دلیل اینکه فضای کمی از تجارت در این صنعت را به آنها اختصاص می دهد گله‌مند هستند، نظر شما در این خصوص چیست؟

ببینید اساسا نگاه بنده و مجموعه اتحادیه به وزارت نفت نگاه منفی و انتقادی نیست. نگاه ما یک نگاه استراتژیک و بلند مدت است. همه ما فعالان عرصه نفت، چه مدیران دولتی و چه بخش خصوصی با این هدف که اقتصاد کشور مولد و پویا باشد در این عرصه فعالیت می کنیم. زمانی که اقتصاد مولد باشد طبعا بخش خصوصی فعال تر خواهد بود و مشکلاتی نظیر تورم و بیکاری با کاهش همراه خواهد بود. این در واقع یک چرخه است و از این رو ما با تکیه بر اصول اقتصاد مقاومتی این باور را داریم که کمک به رونق اقتصادی کشور از هر طریق منجر به رونق فضای کسب و کار برای همه بخش ها خواهد شد. اگر گله و شکایتی هم باشد ما همیشه با تعامل و مذاکره این اختلاف ها را کنار زده ایم.

اینکه شما تا این اندازه به آینده امیدوار هستید قابل ستایش است، اما فکر نمی‌کنید صنعت نفت و گاز ما به لحاظ زیرساخت تکنولوژیک و تجهیزات، در یک بازار رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد؟ به بیان دیگر به فرض لغو تحریم ها تا دو ماه آینده صنعت نفت ما قدرت عرضه متناسب با تقاضای بازار را دارد؟

اولا برای آزمودن شرکت ها ما باید یک فضای واقعی را برای آنها فراهم کنیم. ثانیا من با شناختی که از شرکت های داخلی دارم معتقدم تا درصد بالایی از روند تولید و عرضه را در این بازار هندل خواهند کرد و مشکلی پیش نخواهد آمد، اما در اینکه صنایع ما علی الخصوص در حوزه نفت و گاز نیازمند به روز رسانی است، شکی نیست ولی این به روز رسانی بیشتر در حیطه «های تکنیک» مورد نیاز ما است، چرا که بخش اعظم شرکت های ما چه بخش خصوصی و چه دولتی امکانات مطلوب برای تولید در بازار جهانی را دارند. استفاده از «های تکنیک» هم با هدف بهره برداری سریع تر از میادین مشترک است تا نسبت به همسایگانمان از سهم خود در میادین مشترک ذی نفع باشیم.

آیا برای بدست آوردن تکنولوژی روز دنیا برنامه خاصی در دستور کار دارید؟

ما در حال حاضر در حال تدوین قوانینی هستیم که بر اساس آن هر کمپانی غیر ایرانی برای سرمایه گذاری و ورود به بازار نفت و گاز ایران ملزم است که با شرکت ایران «جوینت» شود. این الحاق سبب خواهد شد تا دو طرف علاوه بر استفاده از تجربیات یکدیگر از توان تکنولوژیک و مدیریت همدیگر بهره‌مند شوند. من فکر می کنم این بیشتر به نفع شرکت های ایرانی است که بتوانند با انتخاب های مطلوب از تکنولوژی روز دنیا بهره مند شوند.

به عنوان دبیرکل اتحادیه پیشنهاد خاصی برای شرکت های عضو در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی و بهبود وضعیت تجارت آنها دارید؟

پیشنهاد من بیشتر جنبه توصیه ای دارد، به هر حال اگر به لطف خدا تا چند ماه آینده تحریم ها برچیده شود طبعا شرکت های متعددی برای عقد قرارداد و مشارکت با شرکت های ما وارد خواهند شد، از این رو توصیه اکید دارم به مدیران عامل شرکت ها که در ارتباط با نحوه تنظیم قرارداد حداکثر ملاحظات حقوقی را مورد توجه قرار دهند. یکی از مسائلی که بعضا شرکت ها به آن دچار می شوند موضوع حق بیمه و تبعات ناشی از عدم پرداخت آن است. در این راستا هم ما در کمیته حقوقی اتحادیه امکانی را برای اعضاء فراهم آورده ایم تا از مشاوره و نظر کارشناسی حقوقدانان اتحادیه در زمینه قراردادها بهره مند شوند.

 

espandiariasrnaft

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ۱۷:۰۰
تعداد بازدید : ۲,۴۵۴