افغانستان بازاری استراتژیک برای تجّار ایرانی است

افغانستان بازاری استراتژیک برای تجّار ایرانی است
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان گفت: افغانستان بازاری استراتژیک برای ایرانی‌هاست و مسئولان دو کشور امضاء قراردادهای تجاری تا سقف ۱۰۰ میلیون دلار را هدف گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج با بیان این مطلب گفت: ما به دنبال توسعه روابط با کشورهای دیگر و به ویژه کشورهای همسایه هستیم، برگزاری نمایشگاه اختصاصی در کشورهای دیگر محلی برای گفت‌وگو و عرضه توانمندی‌های ایران است، با توجه به اینکه افغان‌ها ظرفیت‌های تولیدی ندارند بنابراین اگر خوب عمل کنیم همه محصولات تولیدی ما در این کشور مشتری خواهد داشت.

نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان در حالی دومین سال برگزاری خود را 11 تا 14 اسفندماه تجربه می‌کند که به گفته کارشناسان نمایشگاه سال گذشته که به صورت رسمی از سوی معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ایران و معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان افتتاح شد، به انعقاد 50 میلیون دلار قرارداد تجاری بین دو کشور انجامید و پیش‌بینی‌ها از نمایشگاه امسال نیز انعقاد 100 میلیون دلار قرارداد تجاری است.

این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌دلیل مسافت زیاد، اختلاف زبان و کمبود امنیت، میلی به فعالیت در افغانستان ندارند. اختصاص 40 درصد از واردات این کشور به ایرانی‌ها نیز نشانگر این مهم است که زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این کشور وجود دارد؛ ضمن اینکه داشتن پیشینه فرهنگی و نزدیکی مشترک بین دو کشور نیز به تجار ایرانی برای گسترش فضای تجاری کمک کرده است.

خسروتاج در مورد قرابت فرهنگی ایران و افغانستان می‌گوید: حضور بی‌شمار افغان‌ها در ایران و آشنایی آنان با فرهنگ و محصولات ایرانی، باعث شده این افراد بهتر از هر کسی بتوانند برای محصولات ایرانی در افغانستان بازاریابی ‌کنند، هر چند که افغانستان بازار جدیدی تلقی نمی‌شود، اما برای ایران حضور در بازار این کشور استراتژیک است چرا که می‌توانیم به صورت بلندمدت در آنجا فعالیت اقتصادی داشته باشیم.

خسروتاج ادامه داد: افغانستان به زمان زیادی برای افزایش توان تولیدات داخلی و زیرساخت‌های تولیدی نیاز دارد و هنوز چنین سازماندهی در این کشور دیده نمی‌شود بنابراین ما می‌توانیم بسیاری از کالاهای تولیدی خود را به افغانستان صادر کنیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت سرمایه‌گذاری در این کشور را نیز مدنظر قرار داد و گفت: افغانستان دارای معادن نابی است که زمینه خوبی برای فعالیت محسوب می‌شوند و  از طرفی در روند برگزاری نمایشگاه‌ها زمینه آشنایی تجار و بازرگانان با یکدیگر فراهم و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دو کشور نیز  شناسایی می‌شود.

افغانستان دارای معادن نابی از جمله معادن سنگ‌های قیمتی مثل زمرد است و بهترین سنگ مرمر جهان به این کشور تعلق دارد که از طریق بندرکراچی به امارات صادر می‌شود.‌ این کشور سالانه 8 میلیارد دلار واردات دارد که نزدیک به 3 میلیارد دلار آن از سوی ایران تامین می‌شود.

آمارها نشان می‌دهند که ترکیب واردات افغان‌ها از ایران در حال تغییر است، چرا که افغان‌ها سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک را آغاز کرده‌اند و ترجیح می‌دهند به جای واردات مواد ساخته شده ایرانی، مواد اولیه را وارد کنند و خودشان نیز در چرخه تولید دستی بر آتش داشته باشند؛ به همین دلیل برگزاری نمایشگاهی از توانمندی های ایران در این همسایه شرقی می تواند زمینه را برای حضور بهتر و ماندگارتر محصولات ایرانی در این کشور فراهم کند.

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۵۹
تعداد بازدید : ۸۸۲