تحریمها ایران را در برابر افت قیمت نفت مقاوم کرد

تحریمها ایران را در برابر افت قیمت نفت مقاوم کرد
مؤسسه اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد که پس از پایان تحریمها، تولید ناخالص داخلی ایران پنج درصد رشد می کند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، مؤسسه اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد که سالهای تحریم اقتصادی غربی سبب شده است اقتصاد ایران بتواند در مقایسه با دیگر صادرکنندگان نفت، با شتابی بیشتر خود را با افت قیمت نفت تطبیق دهد.

مؤسسه مودیز در یادداشتی اعلام کرد که به دلیل بنیاد اقتصادی پایدار ایران که برای مقاومت در برابر تحریمهای غربی ایجاد شده است، اقتصاد این کشور در سالهای ٢٠١٦ و ٢٠١٧ میلادی پنج درصد رشد می کند.

فراهم شدن دسترسی ایران به حدود ١٥٠ میلیارد دلار سرمایه های مسدود شده خود در خارج از کشور و همچنین کاهش هزینه های بازرگانی و مالی به دلیل اتصال دوباره بانکهای ایرانی به شبکه بانکی جهانی، از دیگر مزیتهای اقتصادی جدید ایران به شمار می آیند.

اتسی شث، از مدیران مودیز، گفت: تحریمهای بین المللی به این معنا بود که ایران باید خود را با کاهش درآمدهای نفتی وفق دهد و اصلاحات ساختاری را بسیار زودتر از دیگر صادرکنندگان نفت اعمال کند؛ بسیاری از دولتهای وابسته به درآمدهای نفتی، تازه اکنون به اندیشه اصلاحات ساختاری مالی افتاده اند.

تشدید تحریمهای بین المللی در سال ٢٠١٢ میلادی ایران را واداشت که معافیتهای مالیاتی و یارانه های سوخت را کاهش دهد.

در گزارش مودیز آمده است: از سال ٢٠١٣ میلادی، ترکیبی از سیاستهای محتاطانه، از جمله افزایش سهم درآمدهای غیر نفتی در هزینه ها و همچنین کاهش نسبی فشار تحریمها سبب آغاز بازسازی اقتصاد ایران شد و رشد واقعی تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ٢٠١٤ میلادی به ٤,٣ درصد رسید.

این مؤسسه همچنین اعلام کرد که با توجه به مصونیت ایران در برابر بدهیهای خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی، جمهوری اسلامی ایران از نوسان جریان مالی ناشی از افزایش نرخ بهره در آمریکا، آسیبی نخواهد دید.

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۰۹
تعداد بازدید : ۴۷۳