میزان بنزن موجود در هوا در ٢٧ ماه اخیر به استاندارد جهانی نزدیک شد

میزان بنزن موجود در هوا در ٢٧ ماه اخیر به استاندارد جهانی نزدیک شد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دو سال گذشته با تاکید رئیس‌ جمهوری اصلاح کیفیت سوخت توزیعی در شهرهای بزرگ انجام و سبب شد میزان بنزن موجود در هوا به طور خیره کننده ای کاهش یابد، در ٢٧ ماه اخیر مقدار بنزن نزدیک به استاندارد جهانی رسیده است.

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دیشب (دوشنبه، ١٢ بهمن ماه) در اختتامیه جشنواره عکس و پوستر نفسهای شهر، با بیان این که به تغییر رویکردها در حوزه محیط زیست احتیاج داریم، گفت: پیشتر تصور بر این بود که محیط زیست مربوط به زندگی شخصی افراد است، اما براساس این تغییر نگرش متوجه شده‌ایم که محیط زیست به تک‌تک افراد مربوط است و مسئولیتی همگانی است که هر کسی که نفس می‌کشد و زندگی می‌کند باید نسبت به طبیعت خود و حفظ خاک، آب و هوا و تمام نعمات طبیعت مسئول باشد.

وی افزود: امروزه تهدیدات زیست محیطی تبدیل به زنگ خطر جهانی شده است و ما با تهدید جدی تغییر اقلیم مواجه هستیم، توافق پاریس که چند ماه قبل به امضای ١٩٥ کشور جهان رسید، اجماعی جهانی و یکپارچه و اراده‌ای قوی برای مقابله با تهدید تغییر اقلیم است.

ابتکار با بیان این که تغییر اقلیم صرفا تهدید نسل آینده نیست، بلکه ممکن است حیات خود ما را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد، تصریح کرد: این نگرانی و این اجماع به تغییر رفتار دولتها و مردم احتیاج دارد، برای دولتها باید در سطح جهانی سیاستهایی گذاشته شود تا بحث توسعه در چارچوب پایداری تعریف شود، بسیار خوشحالیم که مقام معظم رهبری سیاستهای کلی محیط زیست را ابلاغ کردند که این سیاستها به مسائل هوا با جدیت پرداخته که می‌تواند عاملی برای تحرک بیشتر همگان باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه ششم توسعه، عنوان کرد: در این برنامه بحث آلودگی هوا نیز لحاظ شده و در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است، در دو سال گذشته با تاکید رئیس‌ جمهوری اصلاح کیفیت سوخت توزیعی در شهرهای بزرگ انجام و باعث شد میزان بنزن موجود در هوا کاهش چشمگیری یابد، در ٢٧ ماه اخیر میزان بنزن نزدیک به استاندارد جهانی رسیده است.

وی با اشاره به این که توزیع بنزین یورو٤ در کلانشهرها اتفاق افتاده است، گفت: ارتقای استانداردهای تولیدی کشور به یورو٤ از جمله بنزین و خودرو طی این دو سال محقق شد، هم اکنون ٥ میلیون خودرو در تهران وجود دارد که برای دورانی است که استانداردهای تولید خودرو رعایت نمی‌شد.

ابتکار با بیان این که در دوره گذشته براساس قانون معاینه فنی ٥ ساله شد که هنوز هم گرفتار آن هستیم افزود: دوره‌ای را گذرانده‌ایم که سطح کیفیت خودروها ارتقا نیافت و هنوز هم خودروهایی که تردد می‎کنند مربوط به تولید سالهای قبل است، برای همین با وجود بهبود کیفیت سوخت میزان آلودگی هنوز بالاست، در حمل و نقل عمومی نیز تاخیرهای زیادی داریم که به خاطر مشکلات دولت نتوانسته‌ایم به هدف گذاریهایی دست یابیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که در سال ٩٣، ٣٥٠ هزار خودرو از رده خارج شده است، تصریح کرد: ‌امسال ٩٠ هزار تاکسی از رده خارج شد که همین برنامه را برای اتوبوسها و موتورها نیز داریم.

وی با تاکید بر این که همه این اقدامها در مقطع کوتاه دوساله با جدیت دولت، همکاری دستگاهها و شهرداریها انجام شده است، گفت: هنوز از برنامه‌ های خود عقبتر هستیم و بخش مهم برنامه ما مشارکت مردم است، الگوی رفتار در استفاده کمتر از خودروی شخصی و استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی باید توسعه یابد.

ابتکار با بیان این که حفظ محیط زیست یک مسئولیت مشترک اجتماعی است و هیچ کسی نمی‌تواند از آن رفع تکلیف کند، ادامه داد: هنر یکی از موثرترین و قویترین ابزارها برای انتقال پیامهای محیط زیستی و ایجاد یک تغییر اساسی در ذهن و فکر و رفتار مخاطبین است، باید از تک تک هنرمندان که در این زمینه تلاش کرده‌اند تشکر کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که هزاران واحد غیرمجاز تحت عنوان واحد صنعتی در تهران وجود دارد که مشکلات زیست محیطی بسیاری دارند، گفت:‌ این واحدها نیاز جدی به ساماندهی دارند و این مسئله بسیار پیچیده است، سازمان حفاظت محیط زیست نیز با جدیت پیگیر این مسائل است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی فیلم سبز در اردیبهشت سال ٩٥ گفت: از همه هنرمندان و فیلمسازان دعوت می کنیم در این زمینه برای ایجاد جریان اجتماعی حضور یابند.

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۱۱
تعداد بازدید : ۴۱۶