صدور رای دیوان داوری به نفع ترکیه/ایران باید قیمت گاز صادراتی را کاهش دهد

صدور رای دیوان داوری به نفع ترکیه/ایران باید قیمت گاز صادراتی را کاهش دهد
حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه رای دیوان داوری بین المللی درباره شکایت گازی ترکیه علیه ایران صادر شده است، گفت: بر اساس رای دیوان، ایران باید10 تا 15 درصد قیمت گاز صادراتی را به ترکیه کاهش دهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عراقی در حاشیه آیین امضای موافقتنامه ایجاد بسترهای مناسب برای حمایت از صادرکنندگان کالا به کشور ترکمنستان در مقابل واردات گاز از آن کشور، در جمع خبرنگاران درباره نتیجه شکایت ترکیه از ایران به دیوان داوری بین المللی افزود: آنها خواستار کاهش قیمت گاز از سال 2010 شده بودند که دادگاه سال 2011 را پذیرفته است.
معاون وزیر نفت در امور گاز به دو شکایت ترکیه اشاره و اضافه کرد: ترکیه در شکایت نخست خود با ادعای کم فروشی گاز برای سال های 2004 تا 2015 ادعای خسارت کرده بود که در صورت محکومیت باید 20 میلیارد دلار پرداخت می کردیم، اما دادگاه به نفع ایران رای داد.
عراقی افزود: اما آنکارا در شکایت دوم ادعا کرده بود قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در مقایسه با گاز صادراتی سایر کشورها گران تر است و برای تائید ادعای خود به کاهش قیمت جهانی گاز و سایر سوخت ها استناد کرده بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه مبلغ دقیق جریمه ای که به ترکیه باید پرداخت شود، هنوز مشخص نشده، افزود: شاید مبلغ جریمه یک میلیارد دلار باشد که البته هنوز نهایی و تعیین نشده است.
عراقی درباره نحوه پرداخت این جریمه نیز، گفت، هنوز درباره چگونگی پرداخت جریمه توافق نشده است.
معاون وزیرنفت در امور گاز درباره کاهش مجدد قیمت گاز صادراتی به ترکیه افزود: قیمت گاز تابعی از قیمت نفت است و با توجه به کاهش قیمت نفت شاهد ارزان شدن قیمت گاز دربازارهای جهانی بوده ایم که ما به دلیل کاهش قیمت جهانی گاز محکوم شده ایم.
این مقام ارشد صنعت گاز ایران ادامه داد: ترکیه خواستار کاهش 35 تا 36 درصدی قیمت گاز بود، اما دیوان داوری به کاهش 10 تا 15 درصد قیمت گاز صادراتی ایران رای داد.
ادامه دارد...
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۵۲۳