صنعت پتروشیمی بدون چشم انداز روشن/ حرف هایی که فقط شعاری بود

صنعت پتروشیمی بدون چشم انداز روشن/ حرف هایی که فقط شعاری بود
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: یکی از مهمترین موانع توسعه و جذب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کشور در سالهای اخیر نبود یک چشم انداز روشن و شفاف از قیمت انواع خوراک این صنایع است.
احمد مهدوی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ارزیابی صنعت پتروشیمی و رکود فعلی آن گفت: کشور ایران به دلیل برخورداری از ذخائر عظیم و متنوع منابع هیدروکربوری، سواحل طولانی دریایی (به منظور دسترسی به آبهای آزاد) نیروی انسانی و تجربه بیش از 5 دهه فعالیت در حوزه پتروشیمی از مزیت اقتصادی بی‌نظیری در این صنعت برخوردار است. در حالیکه جز در مقاطعی از تاریخ اقتصادی کشور، مورد توجه کافی و موثر دولتها قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: با این وجود صنعت پتروشیمی در طی سالهای گذشته همواره بخش مهمی از نیاز داخلی کشور را در راستای کاهش وابستگی صنایع مختلف به خارج از کشور تأمین نموده و در عین حال سهم قابل توجهی از صادرات غیر نفتی و تأمین نیازهای ارزی کشور را نیز در این سالها به خود اختصاص داده است لیکن سرعت رشد و توسعه آن با عنایت به پتانسیل های موجود در کشور، هرگز متناسب با اهدافی که در برنامه های توسعه و سند چشم انداز برای توسعه آن ترسیم شده نبوده است.

مهدوی تاکید کرد: متاسفانه رکود حاکم بر توسعه این صنعت در سالهای اخیر به دلایلی مختلف شتاب بیشتری بخود گرفته و این درحالیست که اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه این صنعت و خروج از وابستگی اقتصاد ملی از درآمدهای نفتی است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به برداشتن تحریم ها گفت: به طور یقین با اجرایی شدن برجام مسیر توسعه هموارتر می‌شود بایستی زیرساختهای صنعت پتروشیمی در کشور اصلاح شد تا انتظار جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشیم.

وی افزود: صنعت پتروشیمی یکی از اهرمهای کلیدی توسعه اقتصادی کشور است که بایستی مورد توجه مسولان کشور قرار گیرد چرا که واگذاری نادرست آن این صنعت را با مشکل مواجه کرده است بنابراین برای رسیدن به عرصه پیشرفت و توسعه باید برنامه‌ریزی اصولی صورت گیرد.

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۳۵
تعداد بازدید : ۴۴۱