هیچ قراردادی با لوک اویل امضا نشده است

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت با تکذیب امضای قرار‌داد این شرکت با لوک‌اویل تصریح کرد: قطعا روند امضای قرار‌داد ما به‌صورت مناقصه‌ای خواهد بود. علی کاردر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتشار خبری از سوی پایگاه خبری اویل‌پرایس مبنی بر امضای قرارداد سرمایه‌گذاری لوک اویل در دو میدان نفتی در ایران اظهار کرد: چنین قرار‌دادی را به طور کامل تکذیب می‌کنم. وی ادامه داد: لوک اویل به همراه بسیاری از شرکت‌های نفتی بین‌المللی دیگر برای مطالعه میادین ایران وارد کار شده‌اند و احتمالا این شرکت گزارش اولیه خود را از میدان تهیه کرده است.

اردیبهشت‌ زمان برگزاری نخستین مناقصه

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه قرار‌داد پولی با لوک اویل بسته نشده، عنوان کرد: قطعا تمام قرار‌دادهای ما به‌صورت مناقصه‌ای خواهد بود. وی همچنین درباره روند برگزاری مناقصه گفت: مناقصه یا در داخل کشور یا در خارج برگزار می‌شود و احتمالا تاریخ نخستین مناقصه نیز اردیبهشت‌ماه است.

7695786956946834575347458458357345745856

کاردر اظهار کرد: برگزاری مناقصه امری زمان‌بر است و لازم است اسناد و مدارک مربوط به آن آماده شده باشد. این درحالی است که اویل پرایس اعلام کرده است که لوک‌اویل به‌ظاهر یک قرارداد 6 میلیون دلاری را با شرکت ملی نفت ایران برای ازسرگیری توسعه دو میدان کلیدی در جنوب غربی ایران امضا کرده و کار در این میادین شروع شده است.

براساس این گزارش، این شرکت نفتی روسی کار خود را در میدان چنگوله در بلوک اناران آغاز می‌کند که پیش از اجبار به خروج از این میدان به دلیل تحریم‌ها در آن فعالیت داشته است. میدان نفتی آذر دیگر میدانی بوده است که روسیه پیش‌تر در آن فعال بود. با وجود تکذیب خبر ورود لوک اویل و امضای قرارداد با این شرکت نفتی پیش از برگزاری مناقصه، پیش از این اخباری نیز مبنی بر قرارداد نفتی ایران برای میادین آزادگان و پارس جنوبی با توتال مطرح شد که آن نیز باتکذیب از سوی مسئولان مواجه شده بود.

سرنوشت نامعلوم دریافت مطالبات از بی.پی

در همین حال خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت: هر چند شرکت انگلیسی- هلندی شل قرار است بدهی نفتی 2.8 میلیارد دلاری خود را پس از آماده شدن شرایط بانکی پرداخت کند، اما چگونگی دریافت مطالبات از شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم هنوز نامشخص است.

پیش از این اعلام شده بود که شرکت انگلیسی- هلندی شل یک روز پس از لغو تحریم‌ها، بدهی 2.8میلیارد دلاری خود به ایران را پرداخت می‌کند، اما با وجود لغو تحریم‌ها در هفته‌های اخیر، این بدهی تسویه نشد. تاخیر این شرکت در پرداخت بدهی خود، ابهامات و سوالاتی درباره سرنوشت این بدهی را مطرح کرد. در نهایت مشخص شد اعلام این تاریخ به دلیل بی‌اطلاعی از سازوکار لغو تحریم‌ها و آماده نبودن نظام بانکی بوده است.

در واکنش به ابهامات مطرح شده درباره چگونگی پرداخت این بدهی، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت اعلام کرده است که پس از تسهیل شدن شرایط بانکی، این بدهی پرداخت می‌شود. بر این اساس، وزارت نفت به نقل از امیرحسین زمانی‌نیا گزارش داده است که مقدمات بانکی پرداخت بدهی شل در حال انجام است و آنها به‌زودی این بدهی را پرداخت می‌کنند. وی با بیان اینکه در این زمینه مذاکراتی میان شل، بانک مرکزی و وزارت نفت انجام شده است، افزود: این شرکت اعلام آمادگی کرد که در نخستین فرصت و پس از تسهیل شرایط بانکی ایران این بدهی را پرداخت کند.

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۵۲۰