برجام باب جدیدی را در روابط ایران و آلمان باز کرد

برجام باب جدیدی را در روابط ایران و آلمان باز کرد
وزیر امور خارجه آلمان با بیان این که برجام باب جدیدی را در روابط ایران و آلمان باز کرد، گفت: دو کشور علاقه زیادی دارند تا روابط اقتصادی و سیاسی خود را به یکدیگر نزدیک کنند.

به گزارش شانا، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امورخارجه آلمان، شامگاه سه‌شنبه (١٣ بهمن ماه) در یک نشست مشترک خبری محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران ضمن قدردانی از استقبال گرم ایران، گفت: سالهای طولانی روابط دو کشور کاهش یافته بود، اما اکنون در مدت سه ماه برای دومین بار فرصت سفر به تهران را پیدا کردم این اتفاق نیست، بلکه نشان دهنده این است که مطالب زیادی برای گفتگوها میان ما وجود داشته است، هم مسائل خوب و هم در عین حال مسائلی که نگران کننده است.

وی ضمن ابراز خوشحالی از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای افزود: تابستان پارسال نه تنها به یک همخوانی سیاسی رسیدیم، بلکه برجام امضا شد و ایران در مدت ٦ ماه به تکالیف خود درباره اجرای برجام همت گماشت و وارد فاز جدید اجرای برجام شدیم.

اشتاین مایر تصریح کرد: ما در گفتگوهای خود با ظریف عزم خود را جزم کردیم تا از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم و احساس می‌کنم که دو طرف علاقه زیادی دارند تا به هم نزدیک شوند.

وزیر امورخارجه آلمان گفت: ایران و آلمان می‌توانند چیزهای زیادی اعم از فرهنگ علم و دانش به یکدیگر عرضه کنند و این مسئله برای هر دو طرف دارای منافع است، روز اجرای برجام مهم است، برای این که دیپلماسی و گفتگوهای سیاسی فقط قائم به ذات نیستند، بلکه می‌توانند تحرک ایجاد کنند و مسائل مهم را حل کرده و راهکار ارائه کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر مقامهای بلندپایه دو کشور ایران و آلمان افزود: دیدارهای دو کشور بسیار زیاد است، معاون صدر اعظم آلمان اخیرا در همراهی یک هیئت بلندپایه اقتصادی در ایران بود در هفت ماه گذشته ١٠ هیئت اقتصادی داشتیم و هشت هیئت دیگر در راه هستند.

اشتاین مایر تاکید کرد: من در طی سه ماه برای بار دوم به تهران سفر می‌کنم و خوشحالم فردا بتوانم در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری درباره سفر آینده به اروپا صحبت کنم.

وزیر امورخارجه آلمان در ادامه از ذهنیت مثبت خود نسبت به مذاکرات هسته‌ای گفت: در مرحله اول وزارتم این گفتگوها را به خوبی پیگیری کردم، حتی زمانی که در مراحل دشوار بودیم و نمی‌توانستیم به هم برسیم باید سعی می‌کردیم گفتگوها قطع نشود و شانس نتیجه را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: وزرا می‌توانند خوشحال باشند، روندهایی که آغاز کردند در زمان زندگی خودشان ثمر دهد، در ١٠ سال گذشته آغاز مذاکرات و پایان مذاکرات را هم با امضای برجام دیدم.

اشتاین مایر با بیان این که موضع آلمان در مذاکرات هسته‌ای به هیچ وجه غیرفعال نبود، تصریح کرد: با کمک ما این موضوع ممکن شد و پیش شرطهای لازم فراهم شدند تا در روابط دوجانبه و چند جانبه هم باب جدیدی بگشاییم و تحریمهایی که سالهای متمادی استمرار داشت برداشته شود.

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۵۶
تعداد بازدید : ۵۷۵