بیزینس استاندارد:واردات نفت هند از ایران در ماه فوریه افزایش می یابد

بیزینس استاندارد:واردات نفت هند از ایران در ماه فوریه افزایش می یابد
روزنامه بیزنس استاندارد هند نوشت، واردات نفت این کشور از ایران که در ماه ژانویه 2016 کاهش پیدا کرده بود، در ماه فوریه 65 درصد افزایش خواهد یافت.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه یاد شده، آمار نشان می دهد واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه 183 هزار بشکه در روز بوده است و در ماه فوریه با 65 درصد افزایش به 303 هزار بشکه در روز می رسد. 
خریداران هندی نفت ایران در ماه های آخر تحریم های بین المللی علیه ایران، خریدهای خود را محدود کردند زیرا پیش بینی می کردند تهران پس از لغو تحریم ها شرایط بهتری را برای ترغیب خریداران پیشنهاد خواهد داد. 
اکنون با لغو تحریم های ایران در حوزه بانک، بیمه و حمل و نقل با کشتی، پالایشگاه های هند در حال مذاکره با شرکت ملی نفت ایران (NIOC) درباره افزایش واردات نفت هستند. 
پالایشگاه های اسار (Essar Oil) و منگلور (Mangalore Refinery) و شرکت پتروکمیکالز (Petrochemicals Ltd) برای خرید سه محموله که تاریخ تحویل آنها ماه فوریه (12 بهمن تا 11 اسفند) است، با ایران قرارداد بسته اند. اطلاعات دریافتی از نفتکش ها نشان می دهد، با این خرید، مجموع واردات هند از ایران در نیمه نخست ماه فوریه (پنج بهمن تا 26 بهمن) به حدود 300 هزار بشکه در روز می رسد. 
یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته به رویترز گفته بود: هندی ها شش میلیون بشکه بیش از آنچه پیش تر اعلام کرده بودند، متقاضی خرید نفت هستند و این بدان معنی است که این کشور در ماه فوریه حدود 230 تا250 هزار بشکه بیشتر نفت خواهد خرید. 
وی در مورد درخواست اولیه هند چیزی نگفت. 
بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده از نفتکش ها، در ماه ژانویه 2016(دی-بهمن) هند 170 هزار و 700 بشکه نفت در روز از ایران وارد کرد که بیشتر آن در شرایطی خریداری شده بود که هنوز تحریم ها پابرجا بودند. واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه 27 درصد کمتر از ماه دسامبر 2015 (آذر-دی) و 38 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. 
در 10 ماه نخست سال مالی هند که از اول آوریل 2015 شروع شد، میانگین واردات نفت خام هند از ایران با 9.5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 228 هزار و 600 بشکه در روز رسید.
در ماه ژانویه 2016، پالایشگاه دولتی ام.آر.پی.ال هند(بزرگ ترین مشتری نفت ایران) 103 هزار و 400 بشکه نفت در روز از ایران خرید و پس از آن پالایشگاه اسار با خرید 67 هزار و 200 بشکه نفت در روز دومین خریدار هندی نفت ایران شد.
به نوشته بیزینس استاندارد هند،پس از لغو تحریم ها، ایران می خواهد تولید نفت خود را در کمترین زمان ممکن 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد تا پاسخگوی تقاضای جدید و موجود برای نفت خود باشد. از 500 هزار بشکه یاد شده، 200 هزار بشکه به اروپا صادر خواهد شد.
منبع آگاه ایرانی گفت: هند به عنوان کشوری که شتاب افزایش تقاضای نفت آن در آسیا همتا ندارد، هدف اصلی ایران برای صادرات نفت است تا از وجود سطح مشخصی از صادرات نفت اطمینان خاطر داشته باشد.
بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده از برنامه بارگیری نفت کش ها، کل صادرات نفت ایران در ماه فوریه 2016 حدود یک میلیون و 440 هزار بشکه در روز خواهد بود و و در ماه ژانویه حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز بوده است.
به گزارش ایرنا، میزان صادرات نفت خام ایران پیش از اعمال تحریم ها حدود دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز بوده است.
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۴۶۶