روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده است.

جابه‌جایی‌ لیدرهای سهام
دیروز شاخص کل با رشد ٨١٣ واحدی (١/ ١ درصدی) در ٧٣ هزار و ٧٢٥ واحد متوقف شد. پیش از این شاهد لیدرمحوری صنایعی مانند خودرو و بانک بودیم که در زمان کوتاه‌تری از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند؛ اکنون پس از رشدهای پرشتاب، گروه‌های مزبور در فاز اصلاح قیمتی قرار گرفته‌اند. در شرایط کنونی رشد شاخص با حمایت صنایعی است که در فازهای بعدی از رفع تحریم‌ها اثر می‌پذیرند. به نظر می‌رسد خبرهای داخلی و بین‌المللی موجب تحرک سهام در برخی صنایع نظیر فلزی‌ها، پالایشگاه‌ها و پیمانکاران شده است. اقدام دولت برای تسویه بخشی از بدهی‌ها با انتشار اسناد خزانه اسلامی که می‌تواند با رفع مشکلات نقدینگی شرکت‌های پیمانکار بورسی به رشد سودآوری آنها کمک کند؛ ایجاد مجتمع‌های بنزین‌سازی در برخی پالایشگاه‌ها برای افزایش تولید بنزین، علاوه بر قراردادهای بین‌المللی از جمله در زمینه فلزات اساسی عوامل خوش‌بینی به بورس هستند. 

منطق مثبت سیاست‌گذار در بازار ارز
هر دلار آمریکا در معاملات روز گذشته با افت ٥ تومانی به نرخ ٣٦٣٠ تومان معامله شد (مطابق با میانگین نرخ دلار پس از اجرای نهایی برجام). در این مدت، فشارهای روانی ناشی از آزاد شدن دارایی‌های ارزی بلوکه شده و همچنین افزایش مقدار صادرات نفت (عاملی برای تقویت سمت عرضه) در کنار برخورد جدی با صرافی‌های غیرمجاز و دلالان ارزی سدی در برابر رشد دلار بود. در ماه‌های اخیر بارها به این موضوع اشاره شده که دخالت دولتی در بازار ارز فقط در جهت کنترل نوسانات است. در شرایطی که نرخ دلار آزاد و مبادله‌ای فاصله ٦١٠ تومانی را تجربه می‌کند و با وجود تاکید رئیس بانک مرکزی نسبت به یکسان‌سازی نرخ در ٦ ماه آینده، اما تلاشی به منظور کاهش نرخ دلار مشاهده نمی‌شود. این موضوع به روند منطقی عدم دخالت دولت در بازار اشاره دارد. 

تردید سکه به مسیر دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٢ هزار تومانی به قیمت ٩٥٤ هزار تومان معامله شد. در شرایط افت ٥ تومانی نرخ دلار، خوش‌بینی‌ها به اونس رشد سکه را رقم زد. سکه در ابتدای معاملات با رسیدن اونس به رکورد جدید در سه ماه اخیر (١/ ١١٢٩ دلار) به قیمت ٩٥٨ هزار تومان معامله شد. اما در ادامه نگرانی‌ها از روند حرکت نرخ دلار با افت ٥ تومانی آن، عامل فشار بر قیمت سکه شد. در شرایط کنونی نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی، همچنین افت مجدد قیمت نفت و افت بازارهای سهام رشد اونس را رقم زد. همچنین چشم انداز تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی و تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو چشم انداز ریزش شدید اونس را دور از انتظار کرده است. اما همچنان احتیاط نسبت به دلار قیمت بازاری سکه را کمتر از ارزش ذاتی آن تثبیت کرده است. 

ریسک‌گریزان به سوی اونس
دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلای جهانی به قیمت ١١٢٥ دلار معامله ‌شد. روز گذشته اونس بار دیگر با تقویت تقاضای محافظه‌کارانه و افت اندک شاخص دلار به بالاترین میزان (١/ ١١٢٩ دلار) در سه ماه گذشته رسید. افت مجدد قیمت نفت و گزارش‌های سه ماهه بسیار نامناسب شرکت‌های بزرگ نفتی عامل فشار بر بازارهای سهام بود. هرچند اقدامات دولت چین برای تزریق نقدینگی به میزان ١٠٠ میلیارد یوآن در قالب وام کوتاه مدت پیش از سال نوی چین (٧ فوریه) رشد مقطعی بازار سهام چین را به همراه داشت. در این شرایط، بانک‌های مرکزی (مثلا ژاپن) اقداماتی در جهت اعمال سیاست‌های انبساطی انجام می‌دهند که تاکیدی بر ضعف اقتصاد جهانی و تشدید نگرانی‌ها است. مساله‌ای که با افزایش ریسک گریزی سرمایه‌گذاران جذابیت طلا را بیشتر کرد. با این حال، اقدامات آینده فدرال رزرو نقطه تردید خریداران طلا محسوب می‌شود.

مقاومت نرخ در برابر رشد «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه ٩٢١٢) با افت ٤/ ٠ درصدی به قیمت ٨٦ هزار و ٤٤١ تومان معامله شدند. میانگین قیمت اوراق جدید با سه نماد معاملاتی، ٨٨ هزار و ٢٠٠ تومان است. به‌صورتی که ترکیب اوراق جدید و پیشین نرخ سود را به ٧/ ٢٣ درصد رساند. با توجه به روند کاهشی نرخ تورم، نرخ سود وام مسکن برای متقاضیان توجیه پذیر نیست. اما افزایش قدرت خرید مسکن با افزایش سقف وام، بخشی از نیاز خفته مسکن را به تقاضای واقعی تبدیل کرده است. افزایش سقف وام، ثبات نسبی قیمت مسکن و امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده مسکن، رشد ١٩ درصدی قیمت «تسه»ها را از ابتدای دی به همراه داشته است. به اعتقاد کارشناسان مسکن در فاز «پیش رونق» قرار دارد و انتظار می‌رود تداوم تقاضا از «تسه»ها در کوتاه مدت حمایت کند. 

فشار نفت ارزان بر صنایع پایین دستی
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٦/ ٣٠ دلار معامله ‌شد. تضعیف خوش‌بینی‌ها به توافق برای کاهش تولیدات، فشار عوامل بنیادین را پررنگ کرد. با اینکه سیگنال‌هایی برای توافق به کاهش تولیدات وجود دارد اما گلدمن ساکس احتمال آن را «بسیار ضعیف» می‌داند. همچنان حجم بالای تولیدات؛ رسیدن تولیدات روسیه در ژانویه به ٨٨/ ١٠ میلیون بشکه در روز و حجم بالای ذخایر نفت تجاری آمریکا (رکورد ٦/ ٤٩٩ میلیون بشکه ای) بر مازاد عرضه تاکید دارد. افت اخیر قیمت نفت، شرکت بریتیش پترولیوم را با زیان سه ماهه ٩١ درصدی و بیشترین زیان سالانه (٥/ ٦ میلیارد دلار) در ٣٠ سال اخیر مواجه کرد. شورون اولین زیان سه ماهه از سال ٢٠٠٢ و شل نیز احتمال زیان ٤٢ درصدی را داده است. کاهش هزینه‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها بیانگر برخی خوش‌بینی‌ها به بازگشت قیمت نفت در آینده است.
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۰۳
تعداد بازدید : ۴۶۲