برنامه‌ریزی برای همکاری بلند مدت تهران، برلین ضروری است

برنامه‌ریزی برای همکاری بلند مدت تهران، برلین ضروری است
رئیس جمهوری، با استقبال از گسترش همکاریهای همه جانبه ایران با اتحادیه اروپا و از جمله آلمان گفت: تهران و برلین برای تعمیق همکاریها در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مصمم هستند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (چهارشنبه، ١٤ بهمن ماه) در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر به اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام ) اشاره کرد و گفت: باید با بهره‌گیری از فرصتهای پسابرجام و پساتحریم، سطح همکاریهای دو کشور را ارتقا داد، بویژه این که آلمان در دوره‌ای نخستین شریک تجاری ایران در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت پایه‌گذاری و برنامه‌ریزی یک همکاری و فعالیت مشترک بلندمدت میان تهران و برلین، افزود: ایران با برخی از کشورها در مسیر امضا و اجرای قرارداد همکاری راهبردی مشترک قرار داشته و با شماری دیگری از کشورها نیز درباره نقشه راه همکاریهای بلندمدت، توافق کرده است.

روحانی تصریح کرد: فرصتهای همکاری در بخشهای مختلف از جمله صنعت، معدن، انرژی و خطوط ریلی و گردشگری فراهم است و آلمان در این حوزه ها می‌تواند مشارکت فعالتری داشته باشد.

رئیس جمهوری با اشاره به نقش مثبت و سازنده آلمان در روند مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: اجرای دقیق و سریع برجام به سود همه طرفهاست و در همین عرصه باید تلاش کرد تا پایه های این توافق هر چه بیشتر مستحکم شود.

وی گفت: برجام به عنوان الگویی موفق، فضای بسیار خوبی را در عرصه بین‌المللی برای تعامل و گفتگو در خصوص سایر موضوعها ایجاد کرده است و باید تلاش کنیم معادله برد، برد را برای حل و فصل سایر مسائل منطقه نیز بکار گیریم.

روحانی افزود: ایران و آلمان علاوه بر تلاش برای ارتقا روابط دوجانبه می‌توانند در مسیر حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه همکاری کنند.

اشتاین مایر، وزیر امورخارجه آلمان نیز در این دیدار با تاکید بر این که فصل تازه‌ای در روابط اتحادیه اروپا و آلمان با اجرای رسمی برجام آغاز شده است، گفت: برلین مصمم به گسترش روابط با تهران در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی است.

وی با اشاره به دو دیدارش از تهران طی یک دوره سه ماهه، از آن به عنوان نشانه‌ای از علاقه‌مندی برلین به توسعه همه جانبه روابطش با تهران نام برد  و افزود: روابط دو کشور طی این دوره زمانی با یک جهش مواجه بوده و عمده شرکتهای بزرگ آلمانی مایل به حضور در بازار ایران برای سرمایه گذاری و همکاری هستند.

وزیر خارجه آلمان عنوان کرد: طی سال گذشته میلادی ١٠ هیئت بزرگ سیاسی و اقتصادی آلمان از جمهوری اسلامی ایران دیدار و با شرکای خود گفتگو و مذاکره کرده‌اند و هم اکنون نیز ٨ هیئت بزرگ دیگر اقتصادی در صف سفر به تهران هستند و این سفرها راه را برای سرمایه گذاری مشترک باز می‌کند.

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۴۶۴