کانادا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد

کانادا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد
کانادا اعلام کرد، بخشی از تحریم ها علیه ایران از جمله ممنوعیت ارائه خدمات مالی و واردات و صادرات را لغو کرده است اما تمامی درخواست ها برای مجوزهای صادرات به ایران به صورت یک به یک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، کانادا اعلام کرد، بخشی از تحریم ها علیه ایران از جمله ممنوعیت ارائه خدمات مالی و واردات و صادرات را لغو کرده است که بر اساس آن شرکت هایی نظیر شرکت هواپیماسازی بمباردیر مجاز خواهند بود با رقبای خارجی خود در بازار ایران رقابت کنند.

بر اساس بیانیه ای که روز جمعه صادر شد، دولت جدید لیبرال کانادا اعلام کرد، تمامی درخواست ها برای مجوزهای صادرات به ایران به صورت یک به یک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیش تر دولت کانادا اعلام کرده بود در زمینه لغو تحریم ها علیه ایران با احتیاط عمل می کند.

اتحادیه اروپا، آمریکا و دیگر کشورها بعد از اجرایی شدن توافق جامع هسته ای در 16 ژانویه، تحریم ها علیه ایران را لغو کرده اند و این مسئله موجب اعتراض شرکت های کانادایی به دولت این کشور شده بود. شرکت های کانادایی نگران بودند تا در رقابت برای ورود به بازار ایران از رقبای خارجی خود عقب بمانند.

استفانه دیون، وزیر امور خارجه کانادا گفت، بمباردیر، و همچنین شرکت های نفتی، گازی، شیمیایی و کشاورزی کانادا باید از این وضعیت جدید سود ببرند.

وی با اشاره به اهمیت دسترسی به بازار 80 میلیون نفری ایران به خبرنگاران گفت: «البته که برای آنها این خبری عالی است.»

دیون هفته گذشته گفته بود، اگر ایرباس می تواند به ایران هواپیما بفروشد، پس بمباردیر هم باید مجاز به صادرات محصولات خود به ایران باشد.

ایران در ماه ژانویه طرح هایی را برای خرید بیش از 160 فروند هواپیما از شرکت های اروپایی و عمدتا شرکت ایرباس اعلام کرد.

در بیانیه دولت کانادا آمده است: «کانادا همچنان نگرانی هایی جدی در خصوص بلندپروازی های هسته ای ایران دارد و به حفظ تحریم های سختگیرانه در زمینه کالاها، خدمات و تکنولوژی های حساس از نقطه نظر امنیتی ادامه خواهد داد.»

دیون گفت، اتاوا برای برقراری تدریجی روابط دیپلماتیک با تهران تلاش خواهد کرد.

دولت محافظه کار قبلی کانادا در سال 2012 روابط سیاسی و دیپلماتیک این کشور با ایران را قطع کرد. محافظه کاران در انتخابات ماه اکتبر قدرت را به لیبرال ها واگذار کردند.

۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : ۵۴۰