صرفه اقتصادی صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه با وجود دامپینگ قطر

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد

صادرات گاز ایران به پاکستان و هند با وجود دامپینگ قطر در بازار منطقه کماکان صرفه اقتصادی دارد. به گزارش شانا، حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره اجرای طرح سوآپ گاز با روسیه، گفت: کماکان با گازپروم روسیه برای سوآپ گاز به توافق نرسیده‌ایم. در جلسه‌های کاری درباره موضوع‌های مختلف از جمله سوآپ مذاکره شده، اما کماکان به مرحله توافق و امضای قرارداد نرسیده‌ایم.

856457345735343445345737357345734573

وی با بیان اینکه برای عملیاتی و اجرایی شدن سوآپ باید مذاکرات مربوط به آن نهایی شود، ادامه داد: این پتانسیل در کشورمان وجود دارد که روسیه و ترکمنستان، گاز را در شمال کشور به ما تحویل دهند و در جنوب از ما تحویل بگیرند. معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: اجرایی شدن سوآپ به روند مذاکرات و حل مسائلی مانند قیمت ال‌ان‌جی و شرایط بازار بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین درباره دامپینگ قطر در بازار گاز منطقه و ارائه تخفیف‌های سنگین به هند و پاکستان و تاثیر آن بر طرح‌های صادرات گاز ایران به این کشورها، گفت: برای اجرای طرح‌های صادراتی باید شرایط بازار را بررسی کرد. وی درباره صرفه اقتصادی صادرات گاز ایران به پاکستان پس از دامپینگ قیمتی قطر در این کشور، گفت: ایران بیشتر گاز خود را از میدان‌های مشترک تولید می‌کند بنابراین صادرات آن به‌صرفه است، پس هرگونه صادرات صرفه اقتصادی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه شرایط بازار گاز بسیار پیچیده شده است، اضافه کرد: تحولات بازار جهانی گاز و تغییر و تحولات آن باید ارزیابی شود.

۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۴۶۰