راه‌اندازی مراکز صادراتی در ۴۴ کشور منتظر حمایت دولت

راه‌اندازی مراکز صادراتی در ۴۴ کشور منتظر حمایت دولت
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: تأسیس و راه اندازی مراکز صادراتی ایران در چهل و چهار کشور جهان در دستور کار مرکز تجارت جهانی ایران قرار گرفته و مقدمات اجرایی آن مهیا شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی با اعلام این خبر افزود: طی سال 94 مذاکرات پی در پی و طولانی مدتی را با رؤسای دهها مراکز تجارت جهانی حول دستیابی به راهکارهای مناسب و کوتاه مدت در جهت برون رفت فعالان اقتصادی ایران از بحران اقتصادی و حرکت بسمت شکوفائی تجارت و رشد سرمایه گذاریهای مشترک انجام داده ایم که نتایج حاصله بسیار مثبت و تا حدود زیادی امیدوار کننده بوده است.

وی گفت: مذاکرات متعددی را با مقامات اقتصادی و رؤسای مراکز تجارت جهانی تعدادی از کشورهای جهان داشته ایم که مباحث و مذاکرات صورت گرفته در غالباً مثبت و سازنده بوده لکن باتوجه به تنگناها و تحریمهای اعمال شده بر ایران تمام سعی ما براین بود تا بیشترین توان خویش را در جهت دستیابی به امکانات سهل تجاری و سرمایه گذاری و همچنین راهیابی به بازارهای جدید و هدف برای فعالیت شرکتهای برتر صادراتی کشورمان بکار ببندیم که خوشبختانه تاکنون مثبت و راضی کننده بوده است. لذا باعنایت به  جلسات متعددی که با مسئولین و مدیران ارشد اقتصادی و بازرگانی دولتی و خصوصی کشور داشتیم، بازارهای هدف را برای شرکتهای ایرانی مورد شناسائی قرار داده و بازارهای هدف را نیز بیش از پیش مشخص نمودیم، فلذا بیشترین وقت خویش را در جهت بدست آوردن امکاناتی در همین کشورهای هدف صرف کردیم که در این راستا  تأسیس و راه اندازی مراکز صادراتی ایران در تعدادی از این کشورها مورد تصویب و موافقت طرفین قرار گرفت.

علیپور اظهار داشت: به همین منظور موافقتنامه و تفاهمنامه هائی را با رؤسای مراکز تجارت جهانی 19 کشور امضاء نموده ایم که موضوع این موافقتنامه ها، راه اندازی مراکز جامع صادراتی و وارداتی در کشورهای امضاء کننده تفاهمنامه میباشد بطوریکه ابتدا مراکز صادراتی ایران در آن کشورها تأسیس و راه اندازی میشود و بمرور زمان مراکز صادراتی آنها نیز در ایران برپا خواهد شد. تعدادی از کشورهائیکه این موافقتنامه را با مرکز ایران به امضاء رسانیدند عبارتند از: روسیه، کانادا، فرانسه، ترکیه، قطر، الجزایر، برزیل، ونزوئلا، قزاقستان، ارمنستان، مالزی، عراق و افغانستان که مقرر گردید تا مراکز جامع صادراتی ایران در پایتخت و برخی از شهرهای بزرگ کشورهای فوق الذکر راه اندازی شود.

این مراکز که غالباً در فضاها و سالنهای زیبا و عمدتاً در داخل مراکز تجارت جهانی شهرهای مورد نظر و یا اماکن تشریفاتی مشابه راه اندازی خواهند شد اهداف و برنامه های متعددی را دنبال خواهند نمود که عمده ترین آنها حضور دائمی شرکتها ایرانی و نمایش بلند مدت کالا و خدمات صادراتی در این کشورها و همچنین صرفه جوئی قابل توجه در هزینه های بازاریابی خواهد بود. مزایا و خدمات مراکز صادراتی ایران در کشورهای مذکور برای شرکتهای ایرانی بدین شرح میباشد.

1-  در اختیار داشتن حداقل یک ویترین برای نمایش کالا و خدمات خویش
2-  انجام خدمات بازاریابی توسط پرسنل و نیروهای متخصص بومی در کشور هدف برای شرکتهای عضو
3-  استفاده از امکانات و پرسنل مرکز صادراتی ایران جهت بدست آوردن اطلاعات اقتصادی کشور هدف
4-  ارائه خدمات و تسهیلات ویژه با نرخهای ترجیهی جهت حضور شرکتها در سمینارها و نمایشگاههای کشور محل فعالیت مرکز
5-  بسترسازی مناسب بمنظور تسهیل در اخذ ویزا و سفر به کشور محل فعالیت مرکز

6-  ارائه تسهیلات رفاهی از جمله رزرو هتل، بلیط هواپیما و خدمات لیموزین
7-  ارائه خدمات ثبت شرکت و برندهای تجاری برای شرکت عضو در کشور مقصد
8-  تهیه قوانین و مقررات تجاری و تعرفه های گمرکی کشور محل فعالیت مرکز طبق درخواست اعضاء 
9-  پیگیری مشکلات تجاری شرکتهای عضو از طرف پرسنل مرکز
10- ارائه دهها خدمات مفید دیگر به شرکتهای عضو

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان خاطرنشان نمود: باتوجه به فشارها و تحریمهای اعمال شده طی یک دهه گذشته برعلیه کشورمان، و همچنین اجرای برجام و آغاز دوران پسا تحریم وعلاقمندی شرکتهای خارجی جهت آغاز مبادلات اقتصادی با طرفهای ایرانی، راه اندازی این مراکز و بر افراشته نمودن پرچم ایران در کشورهای مختلف جهان، خود موفقت بزرگی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت لکن سعی براین میباشد تا راه اندازی مراکز صادراتی ایران در 35 کشور هدف باقیمانده نیز بمرور زمان انجام پذیرد.

وی افزود: هرچند که شک ندارم حمایت دولت در راه اندازی، استواری و بقاء این مراکز مفید خواهد بود لکن تلاش خواهیم نمود تا با تعامل و همکاری تنگاتنگ مسئولین ذیربط اقتصادی، تجاری و صنعتی کشور، بخشی از هزینۀ شرکتها را جهت حضور در این مراکز از بودجه تخصیص داده شده دولت  به امر بازاریابی جبران نمائیم. البته تا نهایی شدن این موضوع هیچ قولی نمیدهم ضمناً تأکید میکنم که جهت رشد و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور، امکانات ایجاد شده در این مراکز در اختیار سایر عزیزان از جمله مسئولین محترم وزارتخانه های اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد و کشاورزی، اتاقهای بازرگانی و تعاون، اتحادیه ها، انجمن های صنفی و سایر دستگاههای ذیربط نیز میباشد و از همفکری آنان نیز استقبال می کنیم.

سبزعلیپور گفت: این مراکز با حضور مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان و مدیران شرکتهای عضو و ارباب جرائد سلسه وار افتتاح خواهد شد فلذا مجدداً تأکید می کنم که درصورت حمایت دولت تدبیر و امید از صادرات غیرنفتی و صادرکنندگان عزیز و همچنین همکاری تنگاتنگ دولتمردان و تیم اقتصادی دولت با مسئولین مرکز تجارت جهانی ایران، مراکز صادراتی ایران در چهل و چهار کشور جهان سریعاً راه اندازی خواهند شد. نتیجه اقدامات دولت محترم و پیشرفت کار، متعاقباً باطلاع عموم خواهد رسید.

۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۸۷۲