روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
لزوم همگامی واقعیات با انتظارات سهامداری
شاخص بورس با رشد هفتگی ٨/ ٣ درصدی برای ششمین هفته متوالی صعودی شد (بی‌سابقه از آبان ٩٣). در شرایط کنونی تقویت خوش‌بینی‌ها با حذف ریسک سیستماتیک ناشی از تحریم‌ها و چشم‌انداز امکان کاهش نرخ سود، متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/ E) بازار را به حدود ٧ واحد رسانده و دیگر نمی‌توان برخلاف چند ماه قبل، به ارزندگی عمومی قیمت سهام اذعان داشت. بنابراین، تغییر انتظارات سهامداران نسبت به سودآوری شرکت‌ها در صورتی‌که مطابق با واقعیت‌های اقتصادی نباشد، می‌تواند رشد پایدار بورس را به مخاطره اندازد؛ محقق شدن کاهش نرخ سود بانکی که با توجه به کاهش نرخ سود بین بانکی زمینه آن فراهم شده است؛ بازگشت قیمت‌های جهانی کالاها از کف یا افزایش نرخ دلار برای جبران قیمت‌های پایین کالاها و همچنین نمایان شدن آثار سرمایه‌گذاری‌های خارجی بر سودآوری شرکت‌ها عواملی است که می‌تواند سودآوری را با انتظارات تطبیق دهد. 

بازار ارز
دلار زیر فشار عوامل بنیادی
هر دلار آمریکا با افت هفتگی ٨/ ٠ درصدی به نرخ ٣٦١٠ تومان معامله شد. شاخص دلار آمریکا در ساعات پایانی چهارشنبه با افت شدید مواجه شد (افت شاخص دلار به کمترین مقدار از ماه اکتبر). به این ترتیب، با تضعیف ارزش دلار در بازار جهانی و همچنین کشورهای همسایه افت دلار در بازار داخل نیز رقم خورد. در این خصوص، افت درهم در بازار حواله‌ای (با توجه به نسبت ثابت این ارز با دلار) بر نرخ دلار داخل نیز فشار وارد کرد. در این میان، افت شاخص دلار آمریکا رشد قیمتی طلای جهانی را به دنبال داشت، این موضوع عامل حمایتی از رشد قیمت سکه بود. به نظر می‌رسد رابطه الاکلنگی سکه و دلار (حرکت معامله‌گران ارزی به سوی بازار سکه) نیز عامل فشار بر دلار و افت ١٥ تومانی نرخ در روز پنج شنبه بود.

بازار سکه
حرکت محتاطانه سکه با اونس
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ٤/ ١‌درصدی همراه شد. در شرایط افت هفتگی ٨/ ٠ درصدی نرخ دلار، رشد سکه با رشد اونس رقم خورد. افت شاخص دلار و نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است. در شرایط کنونی، آمارهای اقتصادی نامناسب آمریکا و تشدید سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن به دلیل نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی و نگرانی‌ها از نرخ تورم پایین، چشم انداز کند شدن روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را می‌دهد. امری که باعث حمایت از قیمت اونس شده است. انتظار می‌رود روند افزایشی اونس، قیمت سکه را با خود همراه سازد، اما تردید معامله‌گران سکه نسبت به حمایت نرخ دلار از سکه کم واکنشی این معامله‌گران نسبت به اونس را رقم زده و حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تعمیق یافته است. 

بازار طلای جهانی
رشد اونس با سیگنال ضعف اقتصاد آمریکا
دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلای جهانی به قیمت ١١٥٩ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار با تغییر چشم اندازها نسبت به روند افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در کنار تصویر نگران‌کننده اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس هستند، به‌صورتی که جمعه قیمت اونس به بیشترین میزان (٢/ ١١٦٠) در ٥/ ٣ ماه اخیر رسید. احتمال کُند شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا با آمارهای نامناسب اقتصادی، شامل شاخص خرید مدیران خدمات و سفارش‌های کارخانه‌ای جدید کمتر از پیش‌بینی‌ها، رسیدن بهره‌وری سه ماهه چهارم ٢٠١٥ به کمترین میزان از سه ماهه اول ٢٠١٤ در کنار اظهارات یکی از نمایندگان فدرال رزرو مبنی بر ضعف اقتصاد جهانی رقم خورد. رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز با اثرات منفی نرخ تورم پایین بر نیاز به اقدام سریع‌تر تاکید داشت (تشدید سیاست‌های انبساطی). در شرایط کنونی آمار اشتغال آمریکا (امکان پوشش آن نبود) سیگنال مهمی برای اونس باشد. 

بازار اوراق مسکن
رشد هفتگی با حمایت تقاضا
اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٢ (تسه ٩٢١٢) با رشد ١٥/ ٣ درصدی همراه شدند. افزایش سقف تسهیلات مسکن و ارائه وام جدید، رشد ٣/ ١٩ درصدی قیمت این اوراق را از ابتدای دی رقم زده است. با توجه به رابطه بین قیمت و نرخ سود وام، «تسه»ها در مقابل رشد پرشتاب مقاومت می‌کنند. به دلیل لزوم خریداری اوراق جدید برای دریافت وام و امکان ترکیب اوراق جدید با اوراق پیشین، قیمت «تسه»های جدید و پیشین به هم نزدیک شده است. نرخ سود کنونی ٦/ ٢٣ درصد است. با اینکه کارشناسان بر عدم توجیه‌پذیری نرخ سود تاکید دارند، اما تقویت قدرت خرید، امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن و ثبات نسبی قیمت مسکن به دلیل رکود بیش از دو ساله این حوزه، بخشی از نیاز خفته مسکن را به تقاضا تبدیل کرده است، بنابراین حمایت تقاضا مانع از افت قیمت «تسه»ها شود. 

بازار نفت
فرصت‌طلبی نفت از افت شاخص دلار
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٣٢ دلار معامله ‌شد. چشم انداز کند شدن روند افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو با فشار بر شاخص دلار، عامل حمایت از نفت بود، اما همچنان عوامل بنیادین بر قیمت نفت فشار می‌آورند. گزارش اداره اطلاعات آمریکا (EIA) حاکی از رشد هفتگی حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا (٨/ ٧ میلیون بشکه) بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود. سطح ذخایر نفت تجاری هم‌اکنون ٧/ ٥٠٢ میلیون بشکه است (بیشترین رکورد تاریخی). نگرانی‌ها از افت تقاضای چین (دومین مصرف‌کننده نفت) از سمت تقاضا، چشم‌انداز افزایش صادرات ایران، حجم بالای تولیدات اوپک و مقاومت تولیدکنندگان شیل از جمله عوامل فشار بر نفت است. گزارش وود مک کنزی حاکی از کاهش تولیدات نفت جهانی تنها به میزان ١/ ٠ درصد با وجود افت شدید قیمت نفت در سال ٢٠١٥ است. تنها عامل خوش‌بینی اثرگذاری کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای از نیمه دوم ٢٠١٦ است.
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۵۴۸