پایان ریسک قیمتی صادرکنندگان و واردکنندگان پتروشیمی

پایان ریسک قیمتی صادرکنندگان و واردکنندگان پتروشیمی
راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند ریسکهای صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات پتروشیمی را پوشش دهد و نگرانی این گروه را درباره زیانهای احتمالی از میان ببرد.

به گزارش شانا، جواد رضایی، کارشناس بازار پتروشیمی گفت: هم اکنون با توجه به خبرهای مثبت از ورود سرمایه های خارجی به ایران در پی لغو تحریمها، زمان مناسبی برای راه اندازی بازار معاملات آتی ارز فرارسیده است.

وی با یادآوری این که بانک مرکزی وعده داده تا بزودی ارز تک نرخی شود، افزود: از طرف دیگر اصلی ترین مانع برای راه اندازی معاملات آتی ارز یعنی تحریمها، لغو شده است. به این ترتیب زمان آن رسیده، بازار ارز که نشان دهنده نماد اقتصاد هر کشوری است، شفاف شده و راه ورود سرمایه گذاران خارجی را به کشور باز کنیم.

به گفته رضایی، برای ورود سرمایه گذاران خارجی نیاز به فضایی امن با پوشش ریسک مناسب داریم و بازار معاملات آتی ارز می تواند این فضا را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده و آنها را برای ورود به بازار ایران تشویق کند. همچنین بورس کالا نیز از آماده بودن همه زیرساختها با توجه به تجربه راه اندازی بازار آتی سکه خبر داده است و با این تفاسیر به نظر نمی رسد مشکلی برای راه اندازی بازار آتی ارز وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی ادامه داد: برای رسیدن به اهدافمانم در دوران پساتحریم باید آرامش و ثبات را جایگزین اتفاقها و هیجانات در بازار ارز کنیم که همه این موارد با راه اندازی معاملات آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانهای نرخ ارز شدنی و قابل کنترل است؛ این آرامش هم برای فعالان اقتصادی داخلی و هم سرمایه گذاران خارجی ضروری است.

این کارشناس بازار پتروشیمی گفت: در سالهای اخیر تحریمها سبب شده بود تا بیشتر صادرکنندگان از جمله مجتمع های پتروشیمی بازارهای هدف خود را از دست بدهند، اما امروز صادرکنندگان با توجه به لغو تحریمها برای به دست آوردن بازارهای هدف خود نیاز به راهکارهایی دارند که یکی از آنها می تواند ورود محصولات پتروشیمی صادراتی به بورس کالای ایران باشد.

۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۴:۱۳
تعداد بازدید : ۳۷۴