روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
حرکت نقدینگی به سمت بورس
دیروز شاخص کل بورس با رشد ٤٢٠ واحدی (٦/ ٠ درصدی) در سطح ٧٤ هزار و ١٠٤ واحدی متوقف شد. شاخص از ابتدای دی از ١٣ کانال عبور کرده است. رشد ١٧ درصدی ارزش بازار نسبت به میانگین دی، بر ورود حجم بالای نقدینگی به بورس اشاره دارد. رشد قیمت فلزات پایه در سطح جهانی و چشم‌انداز بازگشت تدریجی رونق با نمایان شدن اثرات رفع تحریم‌ها خوش‌بینی‌ها به بورس را تقویت کرده است. اما نگرانی‌ها از رشد انتظارات نسبت به سودآوری (با توجه به نزدیک شدن P/ E بازار به ٧ واحد) بدون مطابقت با شرایط واقعی شرکت‌ها وجود دارد؛ مثلا با اینکه پس از رشدهای چشمگیر نمادهای خودرو، اصلاح قیمتی صورت گرفت. اما بازگشت صف‌های طولانی خرید روز گذشته نگرانی‌ها از رشد چشمگیر قیمت‌ها (overshoot) بدون حمایت عوامل بنیادین را تشدید می‌کند. امری که رشد پایدار شاخص را متزلزل می‌کند.

بازار ارز
افت دلار زیر فشار بازارهای جهانی
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ١٥ تومانی به قیمت ٣٥٩٥ تومان معامله شد. با فشار افت نرخ حواله‌ای درهم شاهد عبور دلار از کف ٣٦٠٠ تومانی هستیم. پایان هفته گذشته شاهد افت شاخص دلار آمریکا و تضعیف ارزش دلار در بازار جهانی بودیم. در این میان، نسبت برابری ثابت نرخ دلار و درهم، موجب همراهی نرخ درهم با دلار شده است. در این شرایط، افت نرخ حواله‌ای درهم فشار را بر نرخ دلار در بازار داخل افزایش داده است. علاوه بر این، همچنان انتظار برای یکسان‌سازی نرخ در ماه‌های آتی نیز وجود دارد. روز گذشته، معاون ارزی بانک مرکزی بار دیگر به یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره کرد. گرچه بر تلاش دولت درخصوص کاهش نوسانات نرخ دلار تاکید شده است، اما همچنان احتمال کاهش فاصله نرخ آزاد و مبادله‌ای فشار را بر دلار نگه داشته است. 

بازار سکه
رشد پرشتاب سکه با اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٢٣ هزار تومانی همراه شد. رشد طلای جهانی قیمت سکه را به بیشترین میزان از ١١ اسفند ٩٣ رساند. نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی، رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس را رقم زده است. با اینکه احتمال ٤ بار افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو عامل فشار بر اونس بود، اما آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا در کنار سیگنال‌های چندگانه آمار اشتغال، چشم‌انداز تدریجی شدن افزایش نرخ بهره آمریکا را می‌دهد. پیش از این کارشناسان احتمال افزایش نرخ بهره در ماه مارس را داشتند که هم اکنون بسیار تضعیف شده است (عامل حمایت از اونس). امری که معامله‌گران سکه را نسبت به اونس خوش‌بین کرد و تخلیه تدریجی حباب منفی سکه را رقم زده، گرچه همچنان روند مبهم نرخ دلار تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را رقم زده است. 

بازار طلای جهانی
اونس در اوج ٥/ ٣ ماهه
اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ٥ درصدی (بیشترین در بیش از یک سال اخیر) همراه شد. هم اکنون قیمت اونس در بیشترین میزان ٥/ ٣ ماه گذشته قرار دارد. با اینکه آمارهای اشتغال آمریکا سیگنال‌های چندگانه‌ای داشت، اما همچنان نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است. از سویی نرخ بیکاری در ماه ژانویه به کمترین میزان از سال ٢٠٠٨ رسیده است. اما تعداد شغل‌های جدید (١٥١ هزار) کمتر از پیش‌بینی‌ها است. پیش از این آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا احتمال تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره را تقویت کرد. یکی از نمایندگان فدرال رزرو نیز بر کند شدن افزایش نرخ بهره با توجه به شرایط اقتصادی تاکید داشت. وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه کشورهای در حال توسعه که بانک‌های مرکزی ژاپن و اتحادیه اروپا را به تشدید سیاست‌های انبساطی سوق داده است، چشم‌انداز حمایت از اونس را ارائه می‌دهد. 

بازار اوراق مسکن
سقف نرخ سود برای «تسه»ها 
دیروز اوراق تسهیلات مسکن با افت یک درصدی به قیمت ٨٥ هزار و ١١٦ تومان معامله شدند. میانگین قیمت اوراق جدید ٨٧ هزار و ٨٠٠ تومان است. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود وام، «تسه»ها در مقابل رشد پرشتاب مقاومت می‌کنند (نرخ فعلی سود وام ٧/ ٢٣ درصد است). با اینکه کارشناسان بر بالا بودن نرخ سود با توجه به کاهش تورم تاکید دارند، اما ثبات نسبی قیمت مسکن و افزایش قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام عامل حمایت از «تسه»ها است. با اینکه برخی کارشناسان شرایط کنونی را فاز پیش‌رونق می‌دانند اما آمارها شرایط رکودی فعلی را عمیق‌تر از رکودهای پیشین نشان می‌دهند؛ نرخ رشد سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید سه سال متوالی منفی شده که در ٢٠ سال اخیر بی‌سابقه است. اما تقویت سمت تقاضا و بازگشت تدریجی رونق اقتصادی می‌تواند به بازگشت رونق به این بخش کمک کند. 

بازار نفت
فشار قیمت نفت بر تولیدکنندگان شیل
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ١/ ٨ درصدی همراه شد. ابتدای هفته، افت شاخص دلار به کمترین میزان از اکتبر، عامل رشد نفت بود، اما بازگشت اندک آن (با آمار اشتغال آمریکا) مجددا فشار عوامل بنیادین بر نفت را پررنگ کرد. افزایش صادرات نفت ایران در شرایط مازاد عرضه و نگرانی‌ها از تقاضای چین عامل فشار بر نفت است. گزارش بیکرهیوز از کاهش ٣١ موردی تعداد دکل‌های نفتی (بیشترین افت هفتگی از آوریل ٢٠١٥) و رسیدن تعداد دکل‌ها به کمترین میزان از مارس ٢٠١٠، حاکی از فشار قیمت‌های کنونی نفت بر تولیدکنندگان شیل است. پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی کاهش تولیدات غیرمتعارف را ٦٠٠ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده بود (بیشترین افت از ١٩٩٢). فشار قیمت‌ها بر شرکت‌های نفتی کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای را رقم زده که می‌تواند رشد نفت را از نیمه دوم ٢٠١٦ سبب شود.
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۲:۵۹
تعداد بازدید : ۴۳۹