روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
رشدهای بدون وقفه در بورس تهران
دیروز شاخص کل بورس با رشد ٤٦٦ واحدی (٦/ ٠ درصدی) در ٧٤ هزار و ٥٦٩ واحد متوقف شد. در ابتدای معاملات رشد شاخص با شتاب بیشتری صورت گرفت، اما در ادامه فشار فروش حقیقی‌ها تغییر روند اندک شاخص را رقم زد. روز گذشته از ٣٧ گروه صنعتی تنها ٥ گروه نزولی بود که حاکی از غلبه فضای هیجانی در بازار است. همچنین شاهد ورود حجم بالای نقدینگی در بازار هستیم. از ابتدای دی رشد بازار با محوریت صنایع بانکی و خودرویی (صنایعی که در مدت کوتاه تری از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند) صورت گرفت؛ گروه‌های خودرویی و بانکی به ترتیب رشد ٧٨ و ١٩ درصدی از ابتدای دی داشتند. اما با توجه به زمان بری اثرگذاری رفع تحریم‌ها و اختلاف انتظارات با سودآوری واقعی شرکت‌ها انتظار اصلاح قیمتی می‌رود. بنابراین، عدم تحقق خوش‌بینی‌ها با واقعیت می‌تواند رشد پایدار بورس را متزلزل کند. 

بازار ارز
بازگشت دلار به آبان
روز گذشته هر دلار آمریکا با افت ٢٥ تومانی به نرخ ٣٥٦٥ تومان (کمترین از ٢٥ آبان) معامله شد. افت نرخ حواله درهم و رسیدن به ٩٧٠ تومان عامل فشار بر نرخ دلار است. دلیل آن را می‌توان نوسانات شاخص دلار در سطح بین‌المللی دانست؛ چهارشنبه گذشته شاخص دلار به کمترین میزان در ٥/ ٣ ماه گذشته رسید. این عامل در کنار نسبت برابری ثابت نرخ دلار و درهم، نرخ حواله درهم را با افت مواجه کرده است. همچنان فضای روانی چشم انداز کاهشی نرخ ارز با ملموس شدن آثار رفع تحریم‌ها و چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز دوگانگی نظرات را در بازار تقویت کرده است. اما کارشناسان بر حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تاکید دارند. روز گذشته افزایش فعالیت معامله‌گران آتی با چشم‌انداز افزایشی نرخ دلار تشدید شده بود. امری که می‌تواند عامل حمایت از نرخ دلار شود.

بازار سکه
فشار دلار بر سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ٧ هزار تومانی به قیمت ٩٧٨ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی افت ٢٥ تومانی نرخ دلار، حرکت سکه را با خود همراه کرد. در واقع، به دنبال افت نرخ دلار در روز گذشته، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بدون تغییر باقی ماند. از سوی دیگر، همچنان امیدواری‌هایی به طلای جهانی وجود دارد. نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی و تقاضای محافظه‌کارانه اونس رشد ٦/ ١٠ درصدی اونس را از ابتدای سال میلادی رقم زده است. همچنین نشانه‌های تدریجی شدن افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نیز می‌تواند از اونس حمایت کند. در بازار داخلی نیز با اینکه نرخ دلار در روزهای اخیر با افت همراه شد ولی معاملات آتی می‌توانند نرخ دلار را با رشد همراه کنند. امری که می‌تواند از قیمت سکه حمایت کند. 

بازار طلای جهانی
انتظار اونس برای سخنرانی رئیس «فد»
هر اونس طلای جهانی با رشد ٥ درصدی (بیشترین رشد هفتگی در یک سال اخیر) همراه شد. چشم انداز کند شدن رشد اقتصاد جهانی به ویژه اقتصادهای نوظهور خروج حجم بالای سرمایه از بازارهای سهام و حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های کم‌ریسک را رقم زد، اما چشم‌انداز ٤ بار افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو عامل فشار بر اونس بود. آمارهای اقتصادی نامناسب و اظهارات یکی از نمایندگان فدرال رزرو در روزهای اخیر چشم‌انداز تدریجی شدن این روند را تقویت کرد، اما سیگنال‌های دوگانه اشتغال آمریکا (رشد دستمزدها و رسیدن نرخ بیکاری به کمترین میزان از ٢٠٠٨ در مقابل شغل‌های جدید کمتر از پیش‌بینی‌ها) تصویر مبهمی ارائه می‌دهد. اظهارات چهارشنبه جنت یلن، رئیس فدرال رزرو و برخی آمارهای اقتصادی می‌تواند تصویر روشن تری ارائه دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ١٨ کارشناس) ١١ نفر روند صعودی، ٧ کارشناس روند نزولی را پیش‌بینی کرده‌اند. 

بازار اوراق مسکن
حبس بازه‌ای «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد نیم درصدی به قیمت ٨٥ هزار و ٤٩٥ تومان معامله شدند. قیمت اوراق جدید به‌صورت میانگین ٩٠ هزار تومان است. لزوم دریافت وام با اوراق جدید و امکان تامین بخشی از آن با اوراق پیشین، قیمت «تسه»های پیشین را به جدید نزدیک کرده است. امری که رشد ١٥ درصدی «تسه»های پیشین نسبت به میانگین دی را رقم زده است. هم اکنون نرخ سود وام ٨/ ٢٣ درصد است که به اعتقاد کارشناسان بسیار بالا است. کارشناسان رکود کنونی مسکن را عمیق تر از رکودهای پیشین می‌دانند. امری که می‌تواند بازگشت رونق به این بخش را طولانی‌تر کند، اما همین امر موجب ثبات نسبی قیمت‌های مسکن شده است. امری که علاوه بر افزایش سقف وام رشد تقاضای «تسه»ها و افزایش ٣٠ درصدی معاملات مسکن را از ابتدای دی رقم زده است.

بازار نفت
پررنگ‌شدن فشار عوامل بنیادین
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ١/ ٨ درصدی همراه شد. همچنان شاهد فشار عوامل بنیادین بر قیمت نفت هستیم. پیش تر افت شاخص دلار (با احتمال تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا) عامل حمایت از قیمت نفت بود. اما نگرانی‌ها از اقتصاد چین از سمت تقاضا و افزایش صادرات ایران از سمت عرضه در کنار سطح بالای موجودی ذخایر نفتی فشار بیشتری بر قیمت نفت می‌کنند. مذاکرات برای برگزاری نشست اضطراری میان صادرکنندگان بزرگ نفتی در جریان است، اما احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی برای کاهش تولیدات به اعتقاد کارشناسان بسیار ضعیف است. قیمت‌های پایین نفت باعث کاهش سودآوری شرکت‌های نفتی و رسیدن تعداد دکل‌های نفتی به کمترین میزان از مارس ٢٠١٠ شده است. امری که پیش از این کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت و چشم‌انداز کاهش تولیدات از نیمه دوم ٢٠١٦ را به وجود آورد.
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۴۶۵