سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان ۳۶ درصد رشد کرد

آنکتاد اعلام کرد جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال ۲۰۱۵ با ۳۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۱.۷ تریلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس جدیدترین گزارش آنکتاد در زمینه روند سرمایه گذاری جهانی، جريان جهانی سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر اساس برآوردها در سال 2015 با 36 درصد افزایش به 1.7 تریلیون دلار رسیده که بالاترین رقم از بحران مالی سال های 2008 و 2009 تاکنون به شمار می رود.

افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصادهای توسعه یافته 90 درصد بوده است که عامل اصلی رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کل جهان به حساب می آید.

ورود سرمایه گذاری خارجی در اتحادیه اروپا رشد قابل توجه داشته و در آمریکا نسبت به ارقام پایین سال 2014، 4 برابر شده است.

در نتیجه، الگوی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بین گروه های مختلف اقتصادی به نفع کشورهای توسعه یافته متمایل شده که 55 درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2015 را تشکیل می دهد.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصادهای در حال توسعه به رقم بی سابقه 741 میلیارد دلار رسید که 5 درصد بالاتر از سال 2014 بود. کشورهای در حال توسعه آسیایی با اختصاص نیم تریلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به خود، همچنان بیشترین سرمایه گذاری خارجی را در بین مناطق مختلف جهان به خود اختصاص دادند. این رقم یک سوم کل سرمایه گذاری های مستقیم خارجی جهانی بود.

ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به آفریقا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب (به استثنای مراکز مالی فراساحل) کاهش داشت.

۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۱۶:۲۰
تعداد بازدید : ۴۸۵