پبش بینی افزایش قیمت نفت

پبش بینی افزایش قیمت نفت
قیمت‌های فعلی نفت در بازارهای جهانی هیچ منطق اقتصادی ندارد. درحالی که بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی و حتی شیل اویل آمریکا قیمت‌های تمام شده نفت آنها یا در همین حد قیمت‌های کنونی و یا بیشتر از آن است. بنابراین با این وضعیت، قطعا قیمت‌های فعلی نمی‌تواند ادامه پیدا کند، چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه نفت و گاز، پیش‌بینی شده متوقف می‌شود. از طرف دیگر با توجه به کاهش قیمت نفت، برخی اقتصادها نظیر ترکیه، هند، چین و اروپا می‌توانند رشد بیشتری داشته باشند و از این کاهش قیمت نفت منتفع می‌شوند.
بنابراین مصرف در درازمدت افزایش می‌یابد. 
به نظر می‌آید که ما دیگر کف قیمت‌ها را پشت سر 
گذاشته‌ایم و باید منتظر روال افزایشی قیمت نفت باشیم. گزارش ها حاکی از آن است که امکان اینکه امسال، نفت خام وارد کانال 40 تا 50 دلاری شود وجود دارد.
لذا اگر بحث تقویت دلار آمریکا نبود شاید افزایش قیمت نفت زودتر اتفاق می‌افتاد چون پایه معاملات نفت، دلار هست، افزایش ارزش دلار در مقابل یورو و یوان، اثر خود را بر قیمت نفت می‌گذارد.
زمزمه‌هایی هم مطرح شده مبنی بر اینکه چند کشور عضو اوپک برای تشکیل جلسه اضطراری توافق کرده‌اند و روسیه هم مواضعی مبنی بر همکاری با اعضای اوپک برای افزایش قیمت نفت نشان داده است. همه این موارد می‌تواند علائمی باشد که نشان‌ می‌دهد ما شاهد تغییر شرایط باشیم. برخی تولیدکنندگان نفت مثل الجزایر هم اعلام کرده‌اند که اگر قیمت‌ها به کانال 21 دلار وارد شود اصلا صادرات خود را متوقف خواهند کرد.
با توجه به همه این موارد، می‌توانیم امیدوار باشیم که روند صعودی قیمت نفت ادامه پیدا کند. در خصوص موضع آمریکا درباره قیمت نفت ذکر این نکته ضروری است که آمریکایی‌ها همیشه از کاهش قیمت نفت سود می بردند. این کشور حدود 18 میلیون بشکه در روز مصرف دارد که قبلا 9 میلیون آن را تولید می‌کرد و 9 میلیون دیگر را وارد می‌کرد. با توجه به اینکه در گذشته، دولت آمریکا اجازه صادرات نفت را نمی‌داد به رغم اینکه کیفیت نفتش بهتر از برنت بود اما قیمت آن کمتر بود. هنوز هم آمریکا حدود 4 تا 5 میلیون بشکه نفت وارد می‌کند. تاکنون همیشه آمریکا از کاهش قیمت نفت نفع می‌برده است اما اتفاقی که امسال افتاده این است که به خاطر کاهش قیمت نفت، ارزش سهام در بازار آمریکا به طرز بی سابقه‌ای افت کرده است.
برخی اعتقاد دارند که عربستان به خاطر نارضایتی از سیاست‌های آمریکا به نوعی با آمریکا مقابله می‌کند و چون عربستان در خیلی از بنگاه‌های آمریکا سرمایه‌گذاری کرده اکنون درحال فروختن سهامش است تا به اقتصاد آمریکا آسیب بزند و به همین خاطر ممکن است اقتصاد آمریکا به رکود بازگردد. بنابراین در شرایط کنونی با توجه به اینکه رقبای آمریکا درحال سود بردن از کاهش قیمت نفت هستند به نظر می‌آید که آمریکا به شدت دکل‌های شیل اویل اش را کم کرده و سرمایه‌گذاری‌ها در شیل اویل را کاهش داده است و از این جهت، نفعی از قیمت‌های پایین نمی‌برد. در مجموع هم می‌توان استدلال کرد که آمریکا موافق کاهش قیمت است و دهها استدلال هم آورد که آمریکا مخالف افزایش قیمت نفت است.
۱۹ آذر ۱۳۹۴ ۱۶:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۳۳۰