موج سفر گردشگران آمریکایی به ایران راه افتاده است

موج سفر گردشگران آمریکایی به ایران راه افتاده است
نیویورک تایمز از تقاضای بالای گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران خبر داد و نوشت: با لغو تحریم ها گردشگران پرتعداد آمریکایی بدون توجه به هشدار وزارت امور خارجه این کشور برای سفر به ایران بلیت رزرو کرده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت: به گفته آژانس های مسافرتی لغو تحریم های ایران در ماه گذشته میلادی موجب شده تا گردشگران پرتعداد آمریکایی بدون توجه به هشدار وزارت امور خارجه این کشور درباره ریسک های سفر به ایران، برای سفر به این کشور بلیت رزرو کنند.

آژانس های مسافرتی می گویند، تقاضا آنقدر بالاست که آنها اکنون در تلاشند تا تورهای جدیدی را برای سفر به ایران طراحی کنند.

باربارا بانکس، مدیر بازاریابی و توسعه سفرهای جدید موسسه وایلدرنس تراول که سفرهای تور مسافرتی فصل بهار خود به ایران را فروخته و در حال طراحی تور سفر فصل پاییز (فصل برداشت زعفران) به ایران است گفت: «ایران در ذهن من مثل مورد کوباست که سفر به هر دوی این کشورها به یکباره آزاد شده است... اما مسافران فکر می کنند که این کشور قرار است تغییر کند...آنها می خواهند قبل از اینکه افراد خیلی زیادی به سمت این کشور سرازیر شوند، سفر به ایران را تجربه کنند.»

بر اساس این گزارش ایران برای گردشگران اروپایی نیز به مقصدی جذاب تبدیل شده است. مقامات ایرانی پاییز سال گذشته گفتند، حدود 5 میلیون گردشگر خارجی در سال 2014 به ایران سفر کردند و اینکه ایران قصد دارد تا سال 2025، 20 میلیون گردشگر جذب کند که 30 میلیارد دلار در داخل ایران هزینه کنند.

ویلیام بیمن، استاد و رئیس دپارتمان انسان شناسی دانشگاه مینسوتا و کارشناس مسائل ایران گفت: «ایران کشوری فوق العاده زیباست و دارای اماکنی به شکوه اماکن دیگری است که شما می توانید در دنیا پیدا کنید... اصفهان با ماکن هایی مانند ماچو پیچو یا آنگکور وات قابل مقایسه است. مراکز مهم تمدنی در ایران وجود دارند که مهربانانه حفظ شده اند.»

وی قصد دارد در ماه ژوئن 14 گردشگر را به ایران ببرد و بلیط های این سفر توسط شرکتی در کارولینای شمالی به فروش رفته است. استیو کوتای، یک واردکننده سابق، که بعد از بازنشستگی موسسه ایران لاکژری تراول را تاسیس کرده، می گوید: «یکی از بزرگترین سورپرایزها درباره ایران این است که آنها عاشق آمریکایی ها هستند... آنها وقتی می شنوند که دارید انگلیسی صحبت می کنید، فکر می کنند اهل انگلیس هستید، و زمانی که می فهمند آمریکایی هستید، می خواهند با شما عکس بگیرند و شما را به صرف غذا دعوت می کنند. من تاحالا آنقدر احساس محبوبیت نکرده بودم.»

اما بر اساس هشداری که وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده، مسافران عازم ایران باید احتیاط کنند زیرا «عناصر مختلفی همچنان در ایران وجود دارند که همچنان نسبت به آمریکا رویکردی خصمانه دارند.»

برخی از آژانس های گردشگری که منتظر بودند اوضاع سیاسی روشن تر شود، اکنون در حال برنامه ریزی برای انجام سفر به ایران هستند. نورمن هووی، رئیس موسسه گردشگری مجلل باترفیلد اند رابینسون گفت، تحقیقات درباره ایران در طی چند هفته گذشته افزایش یافته است. این شرکت در حال برنامه ریزی چند سفر خصوصی به ایران است و امیدوار است سفر یک گروه کوچک را در ماه نوامبر مدیریت کند.

وی افزود، مشتریان «منتظر بودند تا روابط با ایران عادی شود و اکنون آنها می خواهند قبل از اینکه آنجا شلوغ شود، به ایران سفر کنند.»

شهروندان آمریکایی که به ایران سفر می کنند، باید قبلا دستورالعملی را دریافت کنند. محدودیت های بانکی، که مانع از استفاده از کارت های اعتباری آمریکایی می شود، گردشگران را ناگزیر می سازد تا با خود پول نقد همراه داشته باشند.

زنان هم باید بر اساس قوانین اسلامی حجاب خود را رعایت کنند.

آنی لوکاس، نایب رئیس موسسه گردشگری میر در سیاتل گفت: «وضعیت زیرساخت ها در ایران بی نقص نیست، اما خوب است. جاده ها مناسب هستند.»

۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۴۹۴