آمارها از استمرار و تعمیق رکود در حوزه صنعت خبر می‌دهد

آمارها از استمرار و تعمیق رکود در حوزه صنعت خبر می‌دهد
یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، با تمرکز روی لایحه بودجه سال 95 برگزار شد. در این نشست فعالان بخش خصوصی به آنچه دولت به عنوان لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه داده است، پرداختند و پیشنهادات و نظرات خود را در این باره ارائه دادند و در قالب یک بیانیه تصویب کردند.

هم‌چنین در این نشست رییس اتاق تهران از گزارش شاخص تولیدات صنعتی که به سفارش اتاق تهران و توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تهیه شده است، آمار و ارقامی ارائه داد که نشان از استمرار رکود در این بخش داشت.


در ابتدای این نشست رییس اتاق تهران با برشمردن رویدادهای مهم اقتصادی و سیاسی در یک ماه گذشته، از سفر اروپایی رییس‌جمهور به عنوان یک سفر موفقیت‌آمیز و اثرگذار یاد کرد. مسعود خوانساری با بیان این که در این سفر قراردادهای بسیار خوبی منعقد شد، گفت: «خرید هواپیما برای نوسازی ناوگان هوایی مهمترین قرارداد این سفر بود. ما 30 سال منتظر این قرارداد بودیم. عمر ناوگان هوایی ما بالای 25 سال و از ناوگان جاده‌ای هم پیرتر است.» او با بیان این که سالانه حدود 5 تا 6 میلیارد دلار برای جابجایی مسافر به ایرلاین‌های خارجی پرداخت می‌شد گفت: «خرید هواپیما با استفاده از روش اجاره به شرط تملیک قراردادی بسیار خوب برای نوسازی ناوگان هوایی کشور است. شرکت ملی هواپیمایی ایران که در سال‌های دور به عنوان هفتمین خط هوایی جهان مطرح بود، اکنون در رده‌بندی‌ها رتبه‌ای بالاتر از 100 دارد و باید دوباره این خط هوایی را احیا کرد.» او هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک طرف اصلی این قراردادها شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی باشند.


رییس اتاق تهران هم‌چنین سفر رییس‌جمهور چین به ایران را نیز مهم ارزیابی کرد و یکی از قراردادهای مهم منعقد شده طی این سفر را، قرارداد دوکشور در حوزه ریلی خواند. به گفته خوانساری چینی‌ها قرار است در حوزه قطارهای تندرو و برقی کردن مسیرهای ریلی فعالیت کنند. مسعود خوانساری با اشاره به سفرهای متعدد هیات‌های خارجی گفت: «در یک ماه گذشته چهار هیات تجاری بزرگ از شرکت‌های اسلواکی، چک، اتریش و ترکیه به اتاق تهران آمدند و مذاکرات خوبی با طرف‌های ایرانی داشتند. قراردادهایی هم با بنگاه‌های ایرانی منعقد شد که امیدواریم این رفت‌وآمدها هم‌چنان ادامه داشته باشد و اقتصاد ما بتواند از این موقعیت استفاده کند.»


رکود هم‌چنان ادامه دارد
رییس اتاق تهران در ادامه سخنان خود به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در مورد شاخص تولیدات صنعتی اشاره کرد که به سفارش اتاق تهران انجام می‌شود. خوانساری گفت: «در این گزارش که روز گذشته از طرف پژوهشکده پولی و بانکی در اختیار اتاق تهران قرار گرفته، اشاره شده است که رشد شاخص تولید صنعتی در پاییز 94 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته منفی 24.8 درصد بوده است. هم‌چنین شاخص تولیدات صنعتی در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی 11 درصد محاسبه شده است.» او افزود: «شاخص فروش تولیدات واحدهای صنعتی نیز در سه ماهه سوم امسال نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته منفی 19 درصد رشد داشته است.»
خوانساری توضیح داد که براساس این گزارش رشد تمامی بخش‌های صنعتی به جز صنایع دارویی، غذایی و آشامیدنی منفی بوده است. او ادامه داد: «با توجه به این که واردات کالاهای واسطه‌ای از پاییز گذشته تاکنون روندی کاهنده داشته است، پیش‌بینی می‌شود که رشد صنعتی در سه ماهه چهارم سال جاری نیز منفی باشد.» او این شرایط را نشان از استمرار و تعمیق رکود در بخش صنعت خواند و تاکید کرد دولت باید برای خروج از این وضعیت راهکارهای اثرگذاری بیندیشد.
رییس اتاق تهران با اشاره به کاهش تقاضای داخلی و درآمد سرانه ملی تاکید کرد که برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید راهکارهای تقویت صادرات در دستورکار قرار گیرد. مسعود خوانساری گفت: «بهترین راهکار برای خروج از رکود تقویت صادرات است و باید در این جهت حرکت شود.»


تغییرات بزرگ جهان تا سال 2050
رییس اتاق تهران در انتهای سخنان خود به چاپ و انتشار کتاب «تغییر بزرگ جهان در سال 2050» از سوی اتاق تهران اشاره کرد و گفت: «این کتاب با اخذ مجوز از موسسه اکونومیست ترجمه و چاپ شده است که هم‌اکنون در بازار موجود و قابل خریداری و مطالعه است.» خوانساری عنوان کرد که در این کتاب به تغییرات مهمی که در حوزه اقتصاد و اقتصادسیاسی جهان تا سال 2050 رخ می‌دهد، پرداخته شده است و مطالعه آن می‌تواند به فعالان اقتصادی تصویری آینده‌نگرانه بدهد.

 

این خبر در حال تکمیل شدن است .....

۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۵۱۹