صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 94/11/11

 

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، تاجیک (تجارت آفرین سون قشم)، ورزشکار (نفت جی)، خسروجردی (نخل بهارستان پردیس)، بنی اسدی (پترو سپهر پویا)، نامدار شاهی (جم فرایند)، فلاح (توسعه کروس انرژی، توسعه نفت هرمزان)، قاسمی و امیری (رهام اسپرلوس)، همایی (گروه جهانی سیرجان گستر)، فرح‌بخش (نخل بهارستان پردیس)، شیخی (قیر دژپا)، پور نایب زاده (پتروستاره صبا، گروه پارس کیمیاگران اصفهان)، و خانم سعیدی (ارمیتیس پرشیا)

 

دهمین جلسه کمیسیون قیر سال 1394 رأس ساعت 15:00 روز یکشنبه مورخ 94/11/11 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

       جلسه مشترک اتحادیه با مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 94/10/30 برگزار گردید.

       نخستین اجلاس فعالان غیردولتی  وابسته به اتاق‌های ایران، تعاون و اصناف با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 94/10/29 در سالن اجلاس سران برگزار گردید.

       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در شهر مسکو- روسیه از تاریخ 22 الی 24 اردیبهشت‌ماه سال 1395 برگزار خواهد شد.

       از آن دسته اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت سال94 را پیدا ننموده‌اند، درخواست می‌گردد تا با توجه به نزدیک شدن پایان سال جاری هرچه زودتر در این مورد اقدام فرمایند.

       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان مذکور در نظر دارد، نسبت به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از تاریخ 4 لغایت 6 اسفندماه سال جاری اقدام نماید.

       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران آن سازمان در نظر دارد، نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را از تاریخ 11 لغایت 14 اسفندماه سال جاری در شهر کابل افغانستان برگزار نماید.

       پنجمین نمایشگاه نفت و گاز کنیا از تاریخ 21 لغایت 23 خردادماه سال 1395 در نایروبی پایتخت کشور کنیا برگزار خواهد شد. اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را مهیا ساخته است. شایان‌ذکر است، هزینه‌های مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 380 دلار برای حداقل 9 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       دومین نمایشگاه نفت و گاز تانزانیا از تاریخ 17 لغایت 19 تیرماه سال 1395 در دارالسلام برگزار خواهد شد. اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را فراهم نموده است. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 380 دلار برای حداقل 9 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       بر اساس مصوبه هیات مدیره این اتحادیه در نظر دارد، نسبت به تشکیل شورای مشورتی با حضور پیشکسوتان و صاحب‌نظران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در هفته دوم اسفندماه سال جاری اقدام نماید. ازاین‌رو از اعضاء محترم درخواست می‌گردد، تا نقطه نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را در این مورد هرچه سریع‌تر به دبیرخانه ارسال فرمایند تا پس از جمع‌بندی در شورای مذکور مطرح گردد.

       به دنبال پیگیری‌های بعمل آمده برای رفع مشکل ناشی از صدور بخشنامه‌ای توسط گمرک مبنی بر عدم پذیرش و رسیدگی به اعتراضات صادرکنندگان فرآورده‌های مایع نفت و گاز در مورد ارسال مجدد نمونه به آزمایشگاه، گمرک مذکور با صدور بخشنامه جدیدی به‌عنوان گمرکات اجرایی کشور ضمن لغو بخشنامه قبلی ضوابط مربوط به رسیدگی به این امر را اعلام نموده است که از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        درخواست شرکت تولیدی صنعت قیر پارسیان انرژی مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی مدیرعامل آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های آن شرکت ارائه نموده و به سؤالات حاضرین پاسخ دادند. سپس در مورد تقاضای شرکت مزبور رأی‌گیری بعمل آمده و بر اساس نتیجه حاصله کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر با اکثریت آراء اعلام نمود.

·        درخواست شرکت پیشگامان عصر تجارت آمیتیس مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی مدیرعامل آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های آن شرکت ارائه نموده و به سؤالات حاضرین پاسخ دادند. سپس در مورد تقاضای شرکت مزبور رأی‌گیری بعمل آمده و بر اساس نتیجه حاصله کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر با اکثریت آراء اعلام نمود.

·        درخواست شرکت توسعه ساختار محیط مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی، مدیرعامل آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های آن شرکت ارائه نموده و به سؤالات حاضرین پاسخ دادند. سپس در مورد تقاضای شرکت مزبور رأی‌گیری بعمل آمده و بر اساس نتیجه حاصله کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر با اکثریت آراء اعلام نمود.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

_ در بحث بازاریابی و فروش لازم به ذکر است آسیای دور، سنگاپور، مالزی و اندونزی بازارهای خوبی برای قیر است. این کشورها برای تهیه آسفالت موردنیاز خود به قیر نیاز دارند. مناطق مذکور جزء بازارهای فعال محسوب می‌شوند اما بحث قیمت نیز مطرح است. در بازار جاکارتا بحث قیمت تا 280 دلار در دو هفته قبل مطرح بود و قیمت کالا پس از خروج از گمرک به 400 دلار می‌رسید که امروز بحث 380 دلار مطرح است. قیمت قیر اروپا کاهش‌یافته است. حتی قیمت بحرین نیز پایین آمده است، قیمت سنگاپور نیز هفته قبل 10 دلار کاهش‌یافته است. اگر صاحبان کالا مقداری تأمل نمایند وضعیت بازارها بهتر خواهد شد. قیمت V.B ایران به صد دلار رسیده است.

_ سپردن ضمانت‌نامه برای خرید قیر کار مشکلی نیست. اگر شرایط  برای فروش 200 تا 10 هزار تن متعادل گردد شاید از میزان گله‌مندی صادرکنندگان کاسته شود.

_ وقتی خرید 20 تا 30 هزار تن  قیر به‌صورت ضمانتی انجام می‌گیرد و مبلغی بابت ضمانت‌نامه پرداخت می‌گردد  ، خریدار از تخفیفات ویژه هم استفاده می‌نماید.

_ اساسی‌ترین مشکل نحوه فروش و قیمت‌گذاری آن می‌باشد.

_ بایستی دنبال راهکارها باشیم، با بازگو نمودن مشکلات، مشکلی رفع نمی‌شود. پیشنهاد می‌گردد تا در جلسه بعدی اعضاء کمیسیون در این مورد راهکار مناسبی که به رفع مشکل ختم شود ذکر نمایند.

_ ضمن اشاره به عدم معافیت صادرات قیر  از پرداخت مالیات، عنوان گردید در شرایطی که کارخانجات تعطیل می‌شود چرا صادرات قیر از پرداخت مالیات معاف نمی‌باشد؟

_ نامه‌ای مبنی بر درخواست حذف مالیات صادرات قیر برای ارسال به ارگان‌های ذیربط در حال آماده شدن است که امید می‌رود به‌زودی متن نهایی آن تهیه و ارسال گردد.

_ عده‌ای قیر را  به مشتریان خارجی با پایین‌ترین قیمت به فروش می‌رسانند اما این کالا  به مشتریان داخلی با همان قیمت عرضه نمی‌گردد که نوعی خودزنی به‌حساب می‌آید.

_ چنانچه واحدی به سمت تولید برود نمی‌تواند قیمت تمام‌شده خود را به قیمت رقابتی رسانده و فروش کند.

_ بایستی هماهنگی شود تا قیر باکیفیت تولید شود و قیمت فروش قیر با تلورانس آن تعیین و اعلام گردد و آن را هم رعایت کنند.

_ چگونه عده‌ای حاضر به فروش قیر زیر قیمت می‌باشند؟ چه چیز موجب می‌شود تا قیمت قیر را کاهش دهند؟ چه مواد خارجی با قیر مخلوط می‌کنند؟

_ بایستی دنبال کیفیت باشیم. لیکن آلترناتیوی نیست که بتوان از آن در تولید استفاده نموده و قیمت مناسب را اعلام نمود. مسیری باید طی نمود که تولیدکنندگان در جهت حفظ کیفیت‌ها حرکت کنند و قیمت‌ها نیز رقابتی شود. ورود V.R عراق موجب گردید تا عده‌ای در قیمت‌های خود تجدیدنظر نمایند. چنانچه مصرف V.R خلاف است چرا بازار جهانی آن را پذیرفته است؟

_ در اثر تولید بایستی ارزش‌افزوده ایجاد گردد و کالا را باقیمت مناسب به فروش رساند.

_ پیشنهاد مناسبی برای رفع مشکل ارائه شود، برنامه‌ای تنظیم و بر اساس آن برای رفع مشکل اقدام گردد. همان موضوع قیمت‌ها چنانچه با گوش جدیدی شنیده شود، شاید نتایج جدیدی حاصل نماید.

_ پیشنهادی به شرکت‌های تولیدی عمده ارائه شد که صادرکنندگان را به‌عنوان بازوان بازرگانی خود محسوب نمایند و قیر از طریق آنها به فروش برسد ولیکن موردقبول واقع نشد. به نظر می‌رسد مشکلاتی در تجارت بین‌الملل قیر ما وجود دارد. زمانی بهترین کیفیت قیر و قیمت را داشتیم.

_ بزرگ‌ترین مشکل صادرات قیر مربوط به قیمت‌گذاری آن است. چنانچه شرکت‌های تولیدی عمده قیر مازاد دارند و می‌خواهند آن را زیر قیمت بفروشند، قبلاً پیشنهاد گردید تا قیر مذکور به صندوق توسعه صادرات فراورده‌های نفتی ایران بفروش رساند تا از طریق صندوق مذکور در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

_ قیمت قیری که از طریق شرکت‌های تولیدی عمده به دست صادرکنندگان می‌رسد بالاست اما قیری که از طریق دلالان فروخته می‌شود پایین‌تر است. برخی از مشتریان فقط قیر شرکت‌های عمده را درخواست می‌کنند که تهیه آن با توجه به مسائل فوق سخت است. صادرکنندگان برای آنکه بتوانند با مشتریان خود در ارتباط باشند لازم است بتوانند سفارشات آنها را تأمین نمایند.

_ سالیانه حدود 2 الی 5/2 بیلیون تن قیر صادر می‌شود اما به علت رقابت ناسالم قیر حداقل 20 دلار زیر قیمت به فروش می‌رسد.

_ عنوان گردید از اهم وظایف تشکل‌ها بررسی مشکلات صنفی آنها و پیدایش راه‌حل برای رفع آنها می‌باشد. ترجیحاً بهتر است  بجای چند موضوع، یک  مطلب به‌عنوان مشکل  مطرح و در مورد رفع  آن اقدام مقتضی معمول گردد. بدیهی است در صورت تفهیم مشکل پیدا کردن راه‌حل آن آسان‌تر خواهد بود. در هر جلسه یک موضوع موردبحث و بررسی قرار گیرد تا به نتیجه برسد. زیرا طرح موضوعات مختلف در یک جلسه منجر به نتیجه نخواهد شد. به‌عنوان‌مثال چنانچه به نظر جمع فروش قیر ضمانتی یک مشکل به‌حساب می‌آید در مورد آن بحث و مذاکره بعمل آید و صورتجلسه مربوطه تنظیم گردد.

_ فروش ضمانتی مشکلی ندارد. یک روش فروش است. مشکل ازآنجا آغاز می‌شود که شرکت‌های یک‌شبه تأسیس‌شده و ضمانت‌نامه‌های سنگینی را سپرده و مقدار  زیادی از کالا را خریداری نموده‌اند. اگر  در مورد فروش  به‌درستی عمل شود، ضمانت‌نامه اشکالی ندارد. اشکال این است که شرکت‌های خاصی ضمانت‌نامه‌های خاص را می‌سپارند و کالا را دریافت می‌نمایند.

_ پیشنهاد به عمل آمد تا برای بررسی مشکلات مربوط به قیر صادراتی جلساتی به‌طور هفتگی برگزار شود زیرا فاصله یک ماه بین جلسات زمان نسبتاً طولانی است. مسائلی ازجمله %5 عوارض بازسازی خطوط لوله، هزینه‌های بارگیری، خوشنامی، مالیات عملکرد، ارزش‌افزوده وجود دارند.  بایستی  توافقی حاصل شود و کمیته سه‌جانبه اتحادیه، نفت جی و نفت پاسارگاد که در گذشته در مورد آن صحبت و جلساتی نیز برگزار گردید، مجدداً احیا شود و جلسات آنچه در اتحادیه و یا دفاتر شرکت‌های عضو به‌طور مرتب برگزار شود تا مشکلات موردبررسی قرارگرفته و مرتفع گردد.

_ معضل دیگر این است که بعضی از شرکت‌ها قیمت‌هایی در بورس اعلام می‌نمایند که با قیمت‌های اعلام‌شده توسط آنها در خارج از بورس متفاوت است. این نشان‌دهنده ناکارآمدی بورس است که قیمت‌هایی را اعلام می‌کند که واقعی نمی‌باشد و ماهیت بازار را منعکس نمی‌کند. این موضوع باید بررسی شود که چرا قیمت‌های اعلام‌شده در بورس با قیمت‌هایی که در دفاتر برخی شرکت‌ها ثبت می‌شود، متفاوت است. قیمت‌هایی در بورس اعلام می‌شود که در بازار آزاد کالا را تا 10 الی 20 درصد کمتر از قیمت اعلام‌شده در بورس بفروش می‌رسانند.

_ سیاست‌گذاری شبکه فروش شرکت‌های عمده ایجاب می‌نماید که تصمیماتی را اتخاذ نمایند و نمی‌شود آنها را  محکوم کرد که چرا از کلی‌فروشی به سمت خرده‌فروشی گرایش پیداکرده‌اند . دایر نمودن شرکت‌های بازرگانی توسط شرکت‌های عمده جزء سیاست‌های فروش آنها می‌باشد که کار بازرگانی و فروش قیر شرکت عمده مربوطه  را ضمن خرید از بورس انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد کاری نمی‌توان برای جلوگیری از این کار انجام داد . از طریق مدیریت‌ها ممکن است شیوه‌های فروش تغییر نماید. به‌عنوان‌مثال فروش مستقیم داشته باشد و یا اینکه شبکه مویرگی (شرکت‌های اقماری) برای فروش ایجاد نماید.

_ درخواست این است که صادرکنندگان بتوانند قیر را با همان قیمتی که شرکت‌های عمده به شرکت‌های اقماری به فروش می‌رسانند، آن را خریداری نمایند . اینکه نحوه فروش چگونه باشد. LC داخلی یا ضمانت‌نامه مهم نیست بلکه موضوع قیمت اهمیت دارد. بهترین روش این است که قیمت برای همه متقاضیان یکسان باشد.

_ اغلب صادرکنندگان روی بازارهای هند و امارات متمرکزشده‌اند. درصورتی‌که بایستی به فکر بازارهای جدید باشیم.

_ شرکت‌های تولیدی عمده یکسری مشتریان قدیمی دارند که باید آنها را حفظ نمایند .  درواقع قیمت‌ها  نبایستی کاهش یابند ، بلکه بایستی به فکر بازارهای جدید باشیم.

_ قیمت‌ها رقابتی نیست.

_ کف قیمت بایستی حفظ شود. برخی از مشتریان جدید به چند فروشنده مراجعه نموده و از هرکدام که  کالا را ارزان‌تر به فروش می‌رساند، خرید می‌نمایند و بعضاً به خاطر یک دلار معادله را کنسل می‌نمایند.

·        موضوع تعیین قیمت برای انواع قیر صادراتی مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از :

بحث فروش داخلی قیر مطرح است. %9 ارزش‌افزوده رقم بزرگی است که صادرکنندگان ملزم به پرداخت آن می‌باشند. برای قیمت‌گذاری بایستی هزینه‌های تولید به قیمت V.B اضافه و حاشیه سود نیز در نظر گرفته شود.

پس از بحث و تبادل‌نظر قیمت‌های جدید صادراتی به‌قرار ذیل تعیین گردید :

v     برای قیر 70/60 و 100/85 به صورت فله 160-155 دلار هرتن فوب بندرعباس

v     برای قیر 70/60 و 100/85 در بسته‌بندی بشکه 210-205 دلار  هرتن فوب بندرعباس 

 

این جلسه رأس ساعت 17 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ۱۷:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۳۲۳