صادرات نفت خام و میعانات گازی افزایش یافت

صادرات نفت خام و میعانات گازی افزایش یافت
میانگین صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور در ٦ ماه نخست امسال نسبت به ابتدای استقرار دولت یازدهم، حدود ١٣ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار شانا، معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گزارشی که به مناسبت ایام الله فجر منتشر کرده، به تبیین عملکرد وزارت نفت در حوزه های مختلف پرداخته و اعلام کرده است: میان صادرات نفت‌خام و میعانات گازی کشور در ٦ ماه نخست سال ١٣٩٤ نسبت به پنج ماه نخست سال ١٣٩٢، حدود ١٣ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، بیش از ٨٨ درصد میعانات گازی تولیدی کشور از سوی شرکت نفت و گاز پارس تولید می شود و تولید میعانات گازی در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود ١٦ درصد افزایش یافته است که این میزان افزایش، به بالا رفتن میزان تولید میعانات گازی در میدان گازی پارس جنوبی درنتیجه راه‌اندازی فازهای جدید (١٢، ١٦-١٥ و ١٨-١٧) مرتبط می شود.

شفاف سازی در معاملات فروش و جلوگیری از واسطه گری

تمرکز بر صادرات نفت‌خام و شفاف‌سازی در معاملات فروش نفت‌خام و میعانات‌گازی و جلوگیری از واسطه‌گری از موارد مورد تاکید شرکت ملی نفت ایران در دولت یازدهم به شمار می رود و این شرکت با هدف زمینه سازی برای افزایش صادرات نفت خام؛ برای توسعه بندر جاسک به عنوان پایانه جدید صادراتی نفت برنامه ریزی کرده است.

تلاش برای تامین منابع مالی مورد نیاز به خصوص در شرائط کنونی که درآمدهای شرکت ملی نفت ایران تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار گرفته است، از دیگر اقدامات در دست انجام این شرکت به شمار می رود؛ بطوریکه به این منظور با هیئت امنای صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات مالی و اعتباری به طرحها و پروژه های اولویت‌دار توسعه‌ای نفت و گاز به ارزش ٦ میلیارد دلار توافق حاصل شده است.

گسترش راههای تامین منابع مالی صنعت نفت

همچنین تفاهم با بانکهای تجاری عامل دولتی و خصوصی جهت کارگزاری اعتبارات و تسهیلات مالی، پیگیری دریافت گواهی مسدودی منابع ارزی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ارزش چهار میلیارد دلار برای کمک به تامین اعتبار طرحها و پروژه های توسعه نفت و گاز و پیگیری عرضه نفت‌خام و فرآورده های نفتی در بازار بورس انرژی کشور و فعال کردن بازارهای مرتبط نظیر بازار سلف نیز از دیگر گامهای برداشته شده در مسیر تامین منابع مالی صنعت نفت به شمار می رود.

این گزارش در ادامه به ایجاد جذابیت در قراردادهای نفت و گاز با اصلاح چارچوب قراردادهای کنونی صنعت نفت اشاره و اعلام کرده است: به پیشنهاد وزارت نفت، شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز در مهر ماه سال ١٣٩٤ به تصویب هیئت دولت رسید و طی ٢ همایش، رونمایی و معرفی شد.

۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۴۳۲