قیمت نفت خام سنگین ایران در ژانویه بیش از ٧ دلار کاهش یافت

قیمت نفت خام سنگین ایران در ژانویه بیش از ٧ دلار کاهش یافت
تازه ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که قیمت نفت خام سنگین ایران در ژانویه ٢٠١٦ با هفت دلار و ٦٦ سنت کاهش نسبت به ماه دسامبر به ٢٤ دلار و هفت سنت برای هر بشکه رسید.

به گزارش شانا، گزارش ماه فوریه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان می دهد که میانگین قیمت نفت ‌خام سنگین ایران در سبد نفتی این سازمان برای ماه ژانویه امسال ٢٤ دلار و هفت سنت برای هر بشکه بوده است.

این در حالی است که قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه دسامبر، ٣١ دلار و ٧٣ سنت برای هر بشکه و میانگین قیمت آن در سال ٢٠١٥ میلادی ٤٤ دلار و ٣٨ سنت برای هر بشکه بوده است.

میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در ماه ژانویه با هفت دلار و ١٤ سنت کاهش نسبت به رقم ٣٣ دلار و ٦٤ سنتی ماه دسامبر، به ٢٦ دلار و ٥٠ سنت برای هر بشکه رسید.

بر پایه تازه ترین برآورد ماهانه اوپک، میانگین نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ماه ژانویه با هفت دلار و ٤١ سنت کاهش نسبت به ماه دسامبر، به ٣٠ دلار و ٧٥ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال میانگین نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با پنج دلار و ٧٧ سنت کاهش ماهانه، به ٣١ دلار و ٤٦ سنت برای هر بشکه در ماه ژانویه رسید.

تازه ترین ارزیابی دبیرخانه اوپک نشان می دهد که میانگین نفت خام شاخص دوبی در ماه ژانویه ٢٦ دلار و ٨١ سنت برای هر بشکه بوده است که این رقم نسبت به ماه اکتبر هفت دلار و ٧٨ سنت افت نشان می دهد.

بر اساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ١٣ عضو اوپک در ماه ژانویه گذشته به ٣٢ میلیون و ٣٣٥ هزار بشکه در روز رسید که این مقدار در مقایسه با ماه دسامبر، ١٣١ هزار بشکه بیشتر است.

گزارش منابع ثانویه اوپک مدعی است که تولید نفت خام ایران در ماه ژانویه با ٣٨ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه دسامبر، به دو میلیون و ٩٢٥ هزار بشکه رسید، در حالی که گزارش مستقیم وزارت نفت ایران به دبیرخانه اوپک از افزایش روزانه ٢٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام این کشور در ماه ژانویه و رسیدن آن به مجموع روزانه سه میلیون و ٣٧٠ هزار بشکه حکایت می کند.

بنابر گزارش منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام عراق در ماه ژانویه با ٦٠ هزار بشکه افزایش، به روزانه چهار میلیون و ٣٨٤ هزار بشکه رسیده است، در حالی گزارش مستقیم این کشور به دبیرخانه اوپک از تولید روزانه چهار میلیون و ١٨٣ هزار بشکه ای حکایت دارد.

عربستان سعودی در گزارش مستقیم خود به دبیرخانه اوپک آورده است که تولید نفت آن در ماه ژانویه به ١٠ میلیون و ٢٣٠ هزار بشکه در روز رسید که این رقم در مقایسه با ماه دسامبر، روزانه ٨٥ هزار و ٨٠٠ بشکه افزایش نشان می دهد.

این گزارش نشان می دهد که نیجریه و امارات در ماه ژانویه بیشترین افزایش تولید را در میان کشورهای عضو اوپک داشته اند و تولید روزانه نفت خام این دو کشور عضو اوپک به ترتیب با ٢٥١ هزار و ٨٠٠ بشکه و ١٤٠ هزار و ٦٠٠ بشکه افزایش روبرو بوده است.

۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۴۴۱