پتروشیمی محور اصلی تخصیص خوراک

پتروشیمی محور اصلی تخصیص خوراک
وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی محور اصلی تخصیص خوراک است و باید با اهرم خوراک صنعت جدیدی را ایجاد کنیم و سرمایه گذاری های جدید با این ابزار فعال شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا،  مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت شامگاه دیروز شنبه( بیست و چهارم بهمن ماه) در مراسم معرفی و تودیع معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد : خانواده بزرگ صنعت پتروشیمی با همکاری و تلاش باید جهش دوم در این صنعت را محقق کنند.

وزیر نفت اظهار کرد: اعتقاد دارم که صنعت پتروشیمی به جهشی دیگر نیاز دارد ولی این جهش با جهش قبلی بسیار متفاوت است.

 وزیر نفت افزود: توسعه صنعت پتروشیمی ایران نیاز به حدود 50 تا 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید دارد و برای تحقق این امر باید با جذب سرمایه گذاری های جدید و نیز منابع داخلی به سوی توسعه این صنعت و تکمیل زنجیره ارزش با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

زنگنه تصریح کرد: در گذشته همه امور از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می شد، اما اکنون جهش در این صنعت باید از سوی بخش خصوصی و عمومی انجام شود.

 وی ادامه داد: افزون بر جذب سرمایه گذاری های خارجی و نیز مشارکت بانک ها بر اساس اعلام دوستان در بورس امکان تامین مالی 7 تا 8 هزار میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز، برای توسعه صنعت پتروشیمی از طریق بازار سرمایه وجود دارد و این رقم با  سرمایه مردم تامین خواهد شد.

وزیر نفت  اظهار کرد: جایگاه کنونی صنعت پتروشیمی ایران را با ١٥ سال گذشته بسیار متفاوت است و ما باید با نگاه به آینده و متناسب با جایگاه کنونی این صنعت، ترسیم مأموریت برای صنعت پتروشیمی انجام دهیم.

زنگنه با بیان این که  مزیت صنعت پتروشیمی ایران وجود خوراک فراوان است گفت: خوراک بزرگترین ابزار در صنعت پتروشیمی است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی محور تخصیص خوراک به واحدهاست و این شرکت باید با استفاده از مزیت خوراک یک صنعت جدید را فعال کند؛ البته در این کار سرمایه گذاران خارجی نیز باید فعال شوند.

وزیر نفت با تاکید بر این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی نباید تنها به دنبال تولید و فروش یوتیلیتی ها باشد، گفت: این شرکت باید تخصیص خوراک و مدیریت آن، کمک به شرکت ها برای فاینانس طرح ها و تأمین منابع مالی و آماده کردن زیرساخت ها را انجام دهد و نباید الزاماً خودش متصدی باشد و می تواند مدیریت امور را در دست داشته باشد.

وی ادامه داد: برنامه های آتی صنعت پتروشیمی حدود ٧٠ تا ٨٠ درصد ترسیم شده اند، گفت: باقیمانده برنامه مربوط به تخصیص خوراک است و ما به دنبال سرمایه گذار برای این بخش هستیم.

وزیر نفت با بیان این که سرمایه گذاری ها در صنعت پتروشیمی هم اکنون به خوبی پیش می رود، گفت: با لغو تحریم ها و به فرجام رسیدن برجام باید از منابع خارجی نیز بیشتر در توسعه این صنعت استفاده شود.

رگولاتوری محور توسعه صنعت پتروشیمی

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر لزوم تقویت نقش رگولاتوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: رگولاتوری در مسیر حمایت از تولید و نیز سرمایه گذاری است.

وی افزود: ساماندهی صنایع پتروشیمی و ایجاد زیرساخت ها می تواند صنایع میان دست را همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به منظور تکمیل زنجیره ارزش ایجاد  کند و در این مسیر باید از تمام ظرفیت های موجود استفاده کرد.

وزیر نفت با تاکید بر این که باید به شرکت ملی صنایع پتروشیمی کمک کنیم تا سرمایه گذاران بخش خصوصی بتواند بخش میان دست و پایین دست این صنعت را توسعه دهند، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با کمک معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا ٢ ماه آینده برای فعال کردن سرمایه گذاران در این بخش اقدام کنند.

زنگنه تصریح کرد: رگولاتوری باید براساس قانون پیش رود و ایجاد فضای رقابتی را نیز تسهیل کند.

 وی ادامه داد: ما باید به این باور برسیم که جایگاه صنعت پتروشیمی با 15 سال پیش تغییر کرده است و متناسب با ابن جایگاه و آینده ماموریت های صنعت پتروشیمی را ترسیم کنیم .

جوانگرائی در صنعت نفت از پتروشیمی آغاز شد

زنگنه با تاکید بر  حضور زنان در بخش های مختلف صنعت نفت گفت: باید توانایی های همکاران خانم را باور کرد و نباید موقعیت های آنان را تضعیف کرد.

وی افزود: انتخاب مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف جوان گرایی در مدیران صنعت پتروشیمی صورت گرفت و من مخالف تبعیض جنسیتی هستم و در عین حال خانم مرضیه شاهدایی دارای سابقه خوبی در صنعت پتروشیمی هستند.

زنگنه تصریح کرد: صنعت پتروشیمی اهمیت بسیاری دارد، از این رو وزارت نفت مدیریت و توسعه این صنعت را با جدیت تمام در دستور کار دارد و یکی از دلایل انتخاب خانم شاهدایی، وظیفه شناس تر بودن و دقت بالای بانوان در امور است.

وزیر نفت ادامه داد: ایشان فردی فهیم و با سابقه خوب هستند و از مدیران شایسته صنعت پتروشیمی ایران به شمار می روند.

 زنگنه حضور هلدینگ ها را در توسعه صنعت پتروشیمی موثر خواند و گفت: حضور هلدینگ هائی مانند خلیج فارس، ساتا، تاپیکو و  نفت و گاز پارسیان می تواند مسیر را برای تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی هموار کند.

خوراک مزیتی ارزشمند برای سرمایه گذاران

وزیر نفت با اشاره به وجود خوراک فراوان برای توسعه صنعت پتروشیمی و مزیت گاز در تامین خوراک طرح های جدید اظهار کرد: چشم انداز توسعه و سرمایه گذاری در این صنعت روشن است.

وی با بیان این که همه بخش های صنعت پتروشیمی باید توسعه یابند، گفت: این کار با توجه به خوراک های نامحدود در کشور برای این صنعت و سرمایه گذاری های خارجی امکانپذیر است.

وزیر نفت با اشاره به این که در وزارت نفت برنامه ریزی به منظور تولید خوراک برای مجتمع های پتروشیمی در دستور کار است، تصریح کرد: بزرگترین مزیت پیوند صنعت پتروشیمی با نفت است؛ با تولید خوراک برای مجتمع های پتروشیمی تحولی عظیم برای کشور ایجاد خواهد شد.

زنگنه واگذاری NGL ها را برای تامین خوراک واحد های میان دستی و پائین دستی از جمله اقدام های وزارت نفت بر شمرد و گفت: پتروشیمی ها در آینده با توجه به برنامه ریزی های انجام شده از نظر تامین خوراک مشکلی نخواهند داشت.

وی با اشاره به این که باید بیش از ٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در صنعت پتروشیمی انجام شود، افزود:  تولید محصولات پتروشیمی در آغاز بکار دولت یازدهم، ١٦ میلیارد دلار به قیمت سال ٩٠ بوده است و براساس برنامه امیدواریم امسال به ١٨ میلیارد دلار برسد.

زنگنه ادامه داد: تولید محصولات پتروشیمی در سال ٩٦ بیش از ٢٢ میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم یعنی ٥٠ درصد رشد تولید نسبت به قیمت پایه را نشان می دهد.

 وزیر نفت تصریح کرد: باید هزینه مستقیم سرمایه گذاری را کاهش داد .

 وی با اشاره به  اهمیت تولید پروپیلن در آینده اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران پروپیلن محور خواهد بود و در این مسیر باید سرمایه گذاری های جدید را محقق کنیم.

۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۹۴۳