کالاهای صادراتی منطقه ویژه پارس به ٢٩ کشور دنیا صادر می شود

کالاهای صادراتی منطقه ویژه پارس به ٢٩ کشور دنیا صادر می شود
مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس از شبانه روزی شدن فرآیند ترخیص کالا در گمرکهای این منطقه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مهدی یوسفی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای دوران پساتحریم، گفت: برای این منظور چند برنامه در دستور کار داریم که نخستین برنامه، شبانه روزی کردن کار ترخیص کالا در گمرکهای این منطقه است.

وی با اشاره به عمق آبخور ١٦ متری اسکله‌های مجتمع بندری پارس برای صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی اظهارکرد: اگرچه تحریمها کار توسعه این منطقه و تولید در پتروشیمی‌ها را سخت کرده بود و هنوز هم این شرائط ادامه دارد، اما کار متوقف نشده بود به نحوی که در دوران تحریم رتبه نخست کشوری را به لحاظ تولید و صادرات داریم.

یوسفی تصریح کرد: برنامه آینده توسعه منطقه ویژه در پارس ٣ خواهد بود. به همین منظور ١٢ هزار هکتار زمین از ١٦ هزار هکتار اراضی که دولت در اختیار این منطقه قرارداده، آماده سازی شده که توسعه این منطقه به سرمایه‌گذاران خارجی سپرده شده است.

وی با بیان این‌که از این پس صادرات در طول شبانه روز در این منطقه انجام می‌شود، یادآور شد: برای این منظور تعداد گمرکهای این منطقه افزایش یافته است و از سویی با تجمیع دروازه‌های متعدد گمرک در پارس جنوبی، از این پس صادرات فقط از یک دروازه عملیاتی انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به مشوقهای منطقه ویژه برای حضور سرمایه‌گذاران عنوان کرد: این منطقه از مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و معافیت مالیاتی ١٠ ساله حاکم است. مجموعه مشوقهایی که داریم سبب شده است هیئتهای خارجی برای برای حضور در منطقه انرژی پارس تمایل بسیاری داشته باشند.

وی با بیان این‌که در دیماه امسال دو میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۱۹ تن شامل انواع کالاهای غیر نفتی و میعانات گازی از گمرک این منطقه صادر شده است، گفت: این مقدار صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی ۴۳ درصد افزایش یافته است که ارزش کالاهای غیر نفتی صادر شده در این مدت ۶۱۷ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۸۸۱ دلار است که این مقدار صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۲۴ درصدی را نشان می دهد.

یوسفی با بیان این‌که صادرات کالا نیز در دیماه امسال نسبت به ماه پیش از آن به لحاظ وزنی ۱۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۴ درصد افزایش یافته است، گفت: با بهره‌برداری از فازهای جدید میدان مشترک پارس جنوبی پیش بینی می شود روند افزایشی صادرات کالا از گمرک این منطقه تداوم یابد.

بر اساس این گزارش، کالاهای صادراتی منطقه ویژه پارس از جمله پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، کود اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، سیمان و متانول به ٢٩ کشور دنیا صادر می شود.

۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۱۴
تعداد بازدید : ۹۴۱