آیا جو افزایشی بازار پلی اتیلن پایدار خواهد بود؟

آیا جو افزایشی بازار پلی اتیلن پایدار خواهد بود؟
در ترکیه بسیاری از معامله کنندگان تصدیق می کنند که جو تغییر رویکرد در بازار پلی اتیلن به اندازه بازار پلی پروپیلن قوی نیست زیرا نگرانی ها درباره عرضه در حال حاضر بر بازار غالب نشده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، به گفته چندین توزیع کننده پس از رشد قیمت ها در هفته گذشته، بازار پلی اتیلن به ثبات رسیده، اما پس از کاهش قیمت های نفت خام تقاضا نیز پایین آمده است. قیمت های محموله های نگهداری شده در ترکیه (شامل مالیات بر ارزش افزوده) برای پلی اتیلن سبک بین ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ دلار در هر تن، برای پلی اتیلن سبک خطی بین ۱۳۴۰ تا ۱۴۰۰ دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم بین ۱۳۸۰ تا ۱۴۱۰ دلار در هر تن است. در این میان، فروشندگان در بازار واردات موضع محکم تری بر قیمت هایشان گرفته اند و برخی از آنان تمام محصولات پلی اتیلن خود را فروخته اند، از ارائه پیشنهاد صرف نظر کرده اند و یا قیمت های خود را به میزان جزئی افزایش داده اند؛ اگرچه تصدیق می کنند که حجم معاملات در این بازار نسبتا پایین است. یک منبع سعودی اظهار کرده است: «تنها برخی از تاجران به انبار کردن محصولات تمایل دارند؛ به جز این دسته معامله کنندگان، تبدیل کنندگان به حاشیه بازگشته اند که نشانه ای بارز مبنی بر ضعیف بودن وضعیت تقاضا در ترکیه است.»

طبق گزارشات قیمت های فرضی از منابع خاورمیانه به صورت (CIF، مشمول ۵/۶ درصد عوارض) ۱۰۵۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم گزارش شده است. یکی از تولیدکنندگان سعودی که شنیده شده قیمت های قراردادهایش در هفته گذشته بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن بوده، طبق گزارشات در این هفته پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم صادراتی به ترکیه (FCA) را ۱۱۱۰ دلار در هر تن پیشنهاد کرده است. برخی از عرضه کنندگان منطقه ای که تولید ماه جاری خود را بطور کامل فروخته اند گفته اند که در ماه آتی میزان تولید خود را محدود خواهند کرد. قیمت های پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین گرید فیلم از ایران به صورت (CPT، مشمول ۵/۶ درصد عوارض) کمی بالاتر قیمت های هفته گذشته و بین ۱۰۴۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن گزارش شده است؛ اگرچه تاجران تصدیق کرده اند که نتواسته اند با چنین قیمت هایی محصولاتشان را به فروش برسانند. قیمت های پلی اتیلن سنگین گرید فیلم و قالب بادی از ایالات متحده به صورت (CIF، مشمول ۵/۶ درصد عوارض) با افزایش جزئی به ۱۰۳۰ تا ۱۰۶۰ دلار در هر تن رسیده است.

به نظر می رسد روند کاهشی قیمت ها پایان یافته است. برخی از معامله کنندگان بر این عقیده اند که این روند افزایشی غیر واقعی است و به وضعیت تقاضا و مخصوصا زنجیره صنایع بالادستی اشاره می کنند که در آن قیمت نفت خام در بورس کالای نیویورک در آغاز معاملات روز پنج شنبه به پایین تر از ۲۷ دلار در هر بشکه سقوط کرد و قیمت نفتا در بازارهای آسیا و اروپا به پایین تر از ۳۰۰ دلار در هر تن رسیده است. دیگران بر این باورند که نگرانی ها درباره عرضه در خاورمیانه و اروپا در هفته های آتی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود و این مسئله موجب افزایش قیمت ها خواهد شد. به گزارش «پتروتحلیل»، این مسئله که در حال حاضر قیمت ها در بازار پلی اتیلن ترکیه برابر یا پایین تر از قیمت ها در چین است نیز این نظر را تقویت می کند که بازار ترکیه باید با بازار چین به توازن برسد از این رو قیمت ها در بازار ترکیه افزایش خواهد یافت. یک خریدار گفته است: «با این وجود، اگر قیمت های محصولات صنایع بالادستی همانند امروز بسیار پایین باشند، ممکن است افزایش قیمت ها در بازار پلی اتیلن را برای ماه مارس متوقف شود.»

قیمت های مرجع
خاورمیانه
پلی اتیلن سبک: ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه)
پلی اتیلن سبک خطی: ۱۰۶۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه)
پلی اتیلن سنگین: ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه)
ایران
پلی اتیلن سبک: ۱۰۵۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه)
پلی اتیلن سبک خطی: ۱۰۵۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه)
پلی اتیلن سنگین: ۱۰۴۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن (بدون کاهش در هر دو بازه)

۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۲۳
تعداد بازدید : ۹۳۰