کوچک‌سازی دولت مهم‌ترین برنامه اقتصاد مقاومتی/ تحقق 200 هزار میلیارد تومان درآمد بودجه‌ای تا پایان سال

کوچک‌سازی دولت مهم‌ترین برنامه اقتصاد مقاومتی/ تحقق 200 هزار میلیارد تومان درآمد بودجه‌ای تا پایان سال
نوبخت گفت: دولت باید در راستای کوچک سازی تلاش کند زیرا این امر خلاصه اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت در نهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در تنظیم بودجه سال 95 نمایندگان اتاق حضوری فعال داشتند و بنده از نظرات نمایندگان اتاق بهره‌مند شدم و باید گفت که تهیه برنامه خوب بخشی از کار ماست اما اجرای آن بخش مهم‌تر است که سابقا انتقاد بر روی اجرا بوده زیرا کارها تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: ما برنامه‌ای برای همکاری با اتاق طرح‌ریزی کردیم و مهم این است که از طریق فعالان اقتصادی آن را اجرایی کنیم اما ین سند را در سطح عام منتشر نکرده‌ایم گرچه به مجلس ارائه شده است و در همین راستا هفته آینده مصمم هستیم که برای اولین بار برنامه اقتصاد مقاومتی را تبیین کنیم.

نوبخت در ادامه بیان داشت: طی سال‌های 95 تا 99 سومین برنامه را در سند چشم‌انداز باید اجرا کنیم که به دلیل مطالبات مردم از نظام و ضرورت رقابت‌های ما با کشورهای منطقه یک پاسخ دارد که بتوانیم پیشرفت و توسعه را محقق کنیم گرچه از سال‌های 1328، پنج برنامه داشته‌ایم و از سال 58 تا 68 برنامه‌ای نداشته‌ایم و از سال 68 تا به امروز پنج برنامه را اجرا کرده‌ایم اکنون کشور می‌خواهد یازدهمین برنامه خود را اجرایی کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه همه برنامه‌ها کوتاه مدت و پنج ساله است افزود: در واقع بایستی هدف مشخص بلندمدتی را داشته باشیم تا بتوانیم از نظر علم و فناوری در جایگاه نخست قرار گیریم و حال همه می‌دانیم که به نیمه‌ای از راه اهداف خود نرسیده‌ایم.

نوبخت ادامه داد: مقام معظم رهبری رسیاست جدیدی را اعلام کردند که این سیاست همان سیاست‌های گذشته است که کامل شده و ما می‌‌توانیم به اهدافمان دست یابیم.

معاون اول رئیس‌جمهور پیام داد: سیاست ما این است که همه امکانات کشور را بسیج کنیم و از دانش و بهره‌وری برخوردار شویم تا بتوانیمبا کشورهای منطقه روابط ایجاد کنیم که این رابطه ابزارها و اهرم‌های جهانی برای توسعه است و از طرفی دولت باید تلاش کند تا خود را کوچک کند و از نفت کمتر بهره برد که این موضوع خلاصه اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: سومین برنامه از سند چشم‌انداز در یک شرایط متقابل قرار است اجرا شود که در این شرایط قرار است به رشد اقتصادی هشت درصد برسیم و گفتنی است که در سال‌های گذشته امکانات صادرات و واردات و همچنین استفاده از شبکه‌های جهانی برای ما فراهم نبوده اما در حال حاضر می‌توانیم از شبکه جهانی استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بیان کرد: در حال حاضر رده‌های اول کشورهای دیگر همچون نخست وزیر و رئیس جمهور وقت گرفته تا به ایران آیند اما نمی‌خواهیم برای رشد اقتصادی مورد نظر خود بازار لخمی برای دیگر کشورها باشیم.

** رقابت‌پذیری بر مبنای تولید و بهره‌وری امکان‌پذیر است

معاون اول رئیس جمهور گفت: ما می‌توانیم از کشورهایی استفاده کنیم که رقابت‌پذیری آنها بر مبنای تولید، بهره‌وری و نوآوری باشد به طوری که قرار است با این کشورها برنامه‌ریزی به طور مشترک داشته باشیم.

نوبخت ادامه داد: از آنجایی که منابع محدود است طبیعتا نمی‌توانیم در پنج سال اول همه مشکلات را حل کنیم و باید گفت که تفاوت اصلی برنامه ششم با دیگر برنامه‌ها این است که در برنامه ششم چند موضوع را انتخاب کرده‌ایم و بر روی آن متمرکز شده‌ایم و این موضوعات مهم به چند گروه تقسیم شده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: آب، محیط زیست و صندوق بازنشستگی سه مسئله روز بحران است که اگر در برنامه ششم به این مسائل نیاندیشیم مطمئنا مشکل‌دار خواهیم شد و همچنین صنایع معدنی، گردشگری و فناوری اطلاعات و حوزه ریلی از جمله موضوعات مهم برنامه ششم توسعه است.

وی با اشاره به اینکه مسئله اشتغال از دیگر اولویت‌های این برنامه است بیان کرد: مسئله فرابخشی همچون اشتغال در برنامه ششم توسعه دیده شده که بایستی همواره مورد توجه قرار گیرد تا پایان برنامه ششم بیکاری به هفت درصد تقلیل یابد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در این برنامه تولید ناخالص داخلی از 212 هزار میلیارد تومان باید به 312 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و از طرفی نرخ تورم تا سال 99 به 8.9 درصد تقلیل یابد و لازم به ذکر است به طور کلی شاخصه‌هایی که در اقتصاد مقاومتی وجو د دارد برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حال یکی از شاخصه‌های مهم کاهش درآمد نفتی از 37 درصد به 22 درصد و افزایش درآمد مالیاتی از بخش‌هایی که معاف از مالیات هستند بتوانیم سهم مالیات خود را افزایش دهیم.

نوبخت با اشاره به رشد هشت درصدی اقتصاد تصریح کرد: رشد هشت درصدی اقتصاد به طور متوسط پنج درصد آن در بخش کشاورزی، 8.8 درصد معدن، 9.3 درصد صنعت، 6.4 درصد ساختمان، 5.8 درصد خدمات و 19.4 درصد ارتباطات است و نکته حائز اهمیت در این میان این است كه برای رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصاد به طور متوسط سرمایه‌گذاری سالانه 724 هزار میلیارد تومان نیاز داریم که دولت 105 هزار میلیارد تومان آن را در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌کند و 557 هزار میلیارد تومان آن از صندوق، 180 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، 24 هزار میلیارد تومان محل آورده بخش خصوصی و 160 هزار میلیارد تومان منابع خارجی است.

**  تحقق 200 هزار میلیارد تومان درآمد بودجه‌ای تا پایان سال

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در جمع خبرنگاران در خصوص سایر منابع درآمد بودجه اظهار داشت: تا پایان سال پیش‌بینی ما این است که با توجه به وضعیت افت قیمت نفت از سقف 220 هزار میلیارد تومان بیش از 200 هزار میلیارد تومان آن تحقق یابد.

وی افزود: امیدواریم مابقی آن با توجه به مساعی در عرصه‌های مالیاتی، واگذاری دارایی‌های مالیاتی و استحصال نفت تا پایان سال تحقق یابد.
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۴۱
تعداد بازدید : ۹۰۰