دوران تکیه بر درآمدهای نفتی دوباره اتفاق نمی افتد

دوران تکیه بر درآمدهای نفتی دوباره اتفاق نمی افتد
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که در کشور، تغییرات جدی را پیش رو داریم و تنها یکی از این تغییرات پساتحریم و گذشتن از تحریمهاست، گفت: دوران تکیه بر درآمدهای نفتی در کشور تکرار شدنی نیست.

به گزارش شانا، محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران، شامگاه یکشنبه (٢٥ بهمن ماه) در سیزدهمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی که در مرکز همایشهای بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: در دوران پسابرجام، هر کدام از ما وظیفه‌ای داریم، در این بین، اصلی‌ترین وظیفه حاکمیت ایجاد فضایی برای استفاده از ظرفیتهای موجود برای تغییری اساسی در پارادایم اقتصادی کشور است.

وی افزود: در فضایی که هر فرد از هر کجا به خود اجازه دهد که هر صحبتی را مطرح کند، نه تنها سرمایه گذار خارجی بلکه سرمایه گذار داخلی هم به خود اجازه سرمایه گذاری نمی‌دهد.

جلال پور با طرح این سوال که وضع ما چقدر باثبات و با دوام است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که تنها بحث موجود برای فعالان اقتصادی، گذشتن از تحریمها نباشد، ما تغییراتی جدی را در فضای پیش رو در پیش خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شرائط منطقه، عنوان کرد: در سالهای آینده وضعیت امروز را در منطقه خاورمیانه نخواهیم داشت، امروز کشورهای منطقه دچار تغییرات جدی هستند، وضع منطقه قابل تامل است، آمریکا تمرکز خود را از خاورمیانه به خاوردور می‌برد و چین مشمول تغییر قدرت اقتصادی به قدرت سیاسی می‌شود و عملا در سالهای آینده یکی از اصلی‌ترین کشورهای تاثیرگذار در دنیا خواهد بود.

وی گفت: در کشور ایران، تغییرات جدی را در پیش رو داریم، تنها یکی از این تغییرات پساتحریم و گذشتن از تحریمهاست، وضع منابع کشور در آینده‌ای نزدیک متفاوت خواهد شد و دیگر ارقام ٧٠٠ و ٨٠٠ میلیارد دلاری را برای فروش نفت نخواهیم داشت، برای فروش نفت، قیمت زیر ٣٠ دلار را باید برای آینده در نظر داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، جلال پور با اشاره به این که دوران تکیه بر درآمدهای نفتی در کشور تکرار شدنی نیست، افزود: هم اکنون با شرائط نامساعدی از جمله صدمه دیدن بنگاههای اقتصادی، بیکاری، کمبود سرمایه گذاری روبرو هستیم، بانگاهی به منطقه و کشور، باید فضای اقتصادی را به گونه‌ای ترسیم کنیم که در دو سه سال آینده غاقلگیر نشویم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر کوچکتر کردن دولت و واگذاری امور به تشکلها، تاکید کرد: اگر در واگذاری امور به بخش خصوصی پیش قدم نشویم و حرکت نکنیم، اجبار ما را به این سمت خواهد برد.

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۴۴۰