کانال‌های بانکی ایران و پاکستان هنوز بازگشایی نشده است

کانال‌های بانکی ایران و پاکستان هنوز بازگشایی نشده است
رئیس کل بانک مرکزی پاکستان با بیان این که کانال های بانکی پاکستان با ایران به زودی بازگشایی می‌شود گفت: البته در این مرحله ، انجام تراکنش ها به دلار برای بانک های پاکستانی امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری تریبیون، یک ضرب المثل انگلیسی می گوید حتی وقتی همه چیز بر وفق مراد است، ممکن است یک جای کار بلنگد.

معمولا باید لغو تحریم ها علیه یک کشور ثروتمند همسایه، منجر به افزایش ناگهانی حجم مبادلات تجاری با کشورهای همجوار شود. اما تجارت بین الملل وابسته به تامین مالی از جانب بانک های هر دو کشور است و حداقل در کوتاه مدت، انتظار می رود به رغم لغو تحریم ها، بانک های پاکستانی برای همکاری با ایران همچنان با احتیاط رفتار کنند.

به گفته اشرف واترا، رئیس کل بانک مرکزی پاکستان، کانال های بانکی پاکستان با ایران به زودی بازگشایی خواهد شد، اما برقراری مجدد کانال های بانکی بین دو کشور بدان معنا نیست که بانک های پاکستانی شعبی را در ایران ایجاد خواهند کرد یا برعکس.

در همین حال سخنگوی بانک مرکزی پاکستان گفت: منظور رئیس کل این بوده که با برقراری مجدد ارتباطات بانکی، تراکنش های بانکی بین بانک های دو کشور برای فعالیت های تجاری معمولی مجددا آغاز خواهد شد.

وی افزود، این ممکن است شامل احیای روابط «بانکی متناظر» بین بانک های تجاری دو طرف برای انجام تراکنش ها باشد.

«اما این ممکن است به معنای گشایش فوری شعب بانکی بیشتر در هر کدام از دو طرف نباشد.»

علت  اینکه بانک های پاکستانی همچنان نمی توانند در ایران شعبه افتتاح کنند، این است که تحریم های غرب علیه ایران به صورت کامل لغو نشده است.

موسسات مالی ایرانی از سال 1995 تاکنون، از انجام تراکنش های مالی با بانک های آمریکایی ممنوع بوده اند.

رئیس کل بانک مرکزی پاکستان اخیرا گفته که هرچند می توان انتظار پرداخت های مرتبط با ایران را به یورو، ین و دیگر ارزها داشت، اما در این مرحله ، انجام تراکنش ها به دلار برای بانک های پاکستانی «امکان پذیر نیست.»

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۵۰۶