ورشکستگی یک‌سوم شرکت‌های نفتی

مطالعه‌ای که به تازگی ازسوی موسسه دیلویت انجام شده است نشان می‌دهد تقریبا یک‌سوم شرکت‌های تولیدکننده نفت به احتمال بسیار زیاد در سال جاری میلادی ورشکسته می‌شوند، زیرا کاهش قیمت کالاها مانع دسترسی این شرکت‌ها به پول نقد و کاستن از بدهی‌هایشان می‌شود. به گزارش رویترز، این گزارش که براساس بررسی 500 شرکت فعال در زمینه تولید و اکتشاف نفت و گاز در سراسر جهان تهیه شده است، بر آشفتگی عمیقی که در بخش انرژی رخنه کرده است، تاکید می‌کند. این در شرایطی است که قیمت نفت نزدیک به کمترین سطح خود طی بیش از دو دهه اخیر قرار دارد. این مساله موجب ازمیان رفتن حاشیه سود و کاهش بودجه شرکت‌ها شده و اخراج هزاران نفر را درپی داشته است.

موسسه تحقیقاتی و خدمات مشاوره دیلویت در گزارش خود که دیروز،سه‌شنبه، منتشر شد، اعلام کرد تقریبا 175 شرکتی که در معرض خطر ورشکستگی هستند بیش از 150 میلیارد دلار بدهی دارند و کاهش ارزش سهام ثانویه و فروش دارایی‌ها، موجب می‌شود این شرکت‌ها نتوانند پول نقد به دست آورند. ویلیام اشنایدر، رئیس بخش تجدید ساختار شرکت‌ها در موسسه دیلویت می‌گوید: «این شرکت‌ها تا آنجا که می‌توانستند تصمیم‌گیری را به تعویق انداخته‌اند و اکنون در خطر نابودی قرار گرفته‌اند و این در شرایطی است که همه مسائل مربوط به نقدینگی است.» یافته‌های موسسه دیلویت نشان می‌دهد در شرایطی که 95 درصد از تولیدکنندگان نفت می‌توانند در قیمت کمتر از 15 دلار به ازای هر بشکه، نفت تولید کنند، این کار برای بقیه دشوار است. این در شرایطی است که با صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیک از اواسط 2014 تاکنون، فقط 65 درصد از تولیدکنندگان توانستند در رقمی نزدیک به این سطح قیمت، نفت تولید کنند. شرکت‌های نفتی بازهم در سال جاری میلادی بودجه‌هایشان را کاهش می‌دهند.

این در شرایطی است که بسیاری می‌گویند قیمت‌ها باید بیشتر افزایش یابد تا سودآوری تقویت شود. برخی از شرکت‌های تولیدکننده نفت برای دستیابی سریع به نقدینگی به صندوق‌هایی که نقدشوندگی بالایی دارند روی می‌آورند. اما این کار بسیار پر خطر است. جان اینگلند، معاون رئیس هیات‌مدیره دیلویت می‌گوید:«2016، سال تصمیم‌گیری‌های سخت است و باید با شرایط بد مقابله کرد.» مطالعه دیلویت نشان می‌دهد شرکت‌های خدمات نفتی که برای حفاری چاه‌های نفتی نیروی انسانی و تجهیزات فراهم می‌کنند، نسبت به شرکت‌های تولیدکننده نفت کمتر در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند. هزینه‌های سرمایه‌ای بالاتر و درنتیجه بدهی بیشتر شرکت‌های تولیدکننده نفت، آنها را بیشتر در معرض خطر ورشکستگی قرار می‌دهد. از 53 شرکت انرژی آمریکایی که در فصل گذشته اعلام ورشکستگی کردند، تنها 14 شرکت، شرکت خدمات نفتی بودند. بنابر گزارش دیلویت این روند در میان‌مدت ادامه خواهد یافت. اشنایدر می‌گوید: «شرکت‌های خدمات نفتی بیشتر متکی به نیروی انسانی هستند و کمتر به سرمایه وابسته‌اند، بنابراین انعطاف‌پذیری مالی برای آنها آسان‌تر است. اما درنهایت این شرکت‌ها نیز دچار مشکل خواهند شد.»

۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۰۲۱