ارتباط متقابل نرخ مالیات با حاکمیت شرکت / کاهش مالیات‌های مستقیم در برنامه ششم توسعه

ارتباط متقابل نرخ مالیات با حاکمیت شرکت / کاهش مالیات‌های مستقیم در برنامه ششم توسعه
رئیس سازمان مالیاتی گفت: نرخ‌ها و سیاست مالیاتی ارتباط متقابلی با حاکمیت شرکت‌ها دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تقوی‌نژاد رئیس سازمان مالیاتی کشور اظهار داشت: سیاست‌های کلی نظام در کنار سایر برنامه‌ها و قوانین و مقررات بایستی در همه سیاست‌های اقتصاد کشور اتفاق بیفتد به طوری که در بند 17 سیاست اقتصاد مقاومتی بر مبنای افزایش سهم درآمد مالیاتی در بودجه کشور توسط مقام معظم رهبری تبیین شد.

وی با اشاره به نقش حاکمیت شرکتی در مالیات گفت: در مفهوم حاکمیت شرکتی اگر مجموعه قوانین و مقررات به ساختارها و سیستم‌ها که در کنار هم باید قرار گیرند تا به پاسخگویی برسیم پس باید گفت که اگر کیفیت اطلاعات ارائه شده حاکمیت شرکتی از سوی شرکت‌ها بهبود پیدا کند حقوق ذی‌نفعان رعایت می‌شود.

تقوی‌نژاد در ادامه بیان داشت: بین حاکمیت شرکت‌ها و مالیات ارتباط پیچیده‌ای وجود دارد و اثرات مقررات مالیاتی دامنه وسیعی از تصمیم‌گیری شرکت‌ها را دارد به طوری که از نظر مدیران شرکت‌ها بدون مشاوره مالیاتی معاملات بزرگ نباید صورت گیرد.

وی افزود: مالیات ابزاری است که از سوی دولت گرفته می‌شود اما جای سوال است که چرا مدیران شرکتی می‌خواهند بار مالی شرکت را به حداقل برسانند که در این خصوص باید گفت فرار مالیاتی اثرات مخربی را می‌تواند به وجود آورد زیرا ارتباط بسیار مهمی بین حاکمیت شرکتی و استراتژیک مالیاتی وجود دارد به طوری که هر قدر اطلاعات ارائه شده از سوی  شرکت‌ها شفاف‌تر باشد مدیران در پاسخگویی به ذی‌نفعان موفق‌تر خواهند بود و در چنین شرایطی سیستم حاکمیتی مطلوب از نظر دولت رویکردی است که باید به آن توجه کنند.

رئیس سازمان مالیاتی تصریح کرد: نرخ‌ها و سیاست مالیاتی با حاکمیت شرکت ارتباط متقابل دارد به طوری که نرخ‌های بالای مالیات تضعیف حاکمیت شرکت‌ها را به دنبال دارد.

** کاهش مالیات‌های مستقیم در برنامه ششم توسعه

تقوی‌نژاد در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال گذشته آستان قدس و قرارگاه‌ها مشمول پر کردن اظهارنامه مالیاتی هستند گفت: در اصلاح قانون مستقیم در ماده یک کسانی که مشمول مالیات هستند مشخص شده و بر اساس ماده 2 دولت، شهرداری، آستان‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی معاف از مالیات هستند اما منافع حاصل از فعالیت در شرکت‌های تولیدی، صنعتی و تجاری مشمول مالیات‌اند البته در گذشته بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها مشمول مالیات بوده و آن را پرداخت کرده‌اند.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و ابزارهای تشویقی شرکت بورس افزود: در قانون مالیات مستقیم به این موضوع توجه شده و مالیات برای اشخاص حقیقی و شرکت‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر دریافت مالیات از سود سپرده بیان کرد: در دنیا نسبت به این موضوع برخوردهای متفاوتی وجود دارد به طوری که مطالعات ما نشان می‌دهد در اکثر دنیا مالیات از سود سپرده دریافت می‌شود اما در خصوص این امر در کشور ما تاکنون بحث جدی وجود نداشته است.

تقوی‌نژاد در خصوص مالیات شرکت‌های تجارت الکترونیک گفت: قانون مالیات در این زمینه ارزش افزوده است به طوری که هر کالایی که به کشور وارد شده و این کالا در زنجیره مصرف قرار گیرد مشول مالیات بر ارزش افزوده است اما نکته حائز اهمیتی در این زمینه وجود دارد و ان این است که هر شرکتی اعم از تجاری و تولیدی مالیات پرداخت می‌کند وبه عبارتی مالیات بر مصرف در مواقعی از حلقه آخر اخذ می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در خصوص معافیت مالیاتی  فروشگاه‌های لوازم خانگی که تابلوی آنها برند خارجی است در حالی که کالای ایرانی می‌فروشند، اظهار داشت: در واقع هر کالایی که از خارج وارد شود در مبادی ورودی کشور مشمول پرداخت مالیات است و از طرفی هم در بخش‌های تولید توسط تولیدکننده وجه مالیات در محل‌های ورودی واردات اخذ می‌شود.
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۵:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۰۳۵