سفیر ایران در آلمان به بخش خصوصی چه گفت؟

سفیر ایران در آلمان به بخش خصوصی چه گفت؟
هیات تجاری اتاق تهران در ادامه‌های برنامه‌های سفر خود در آلمان، علاوه بر نشست و برخاست با فعالان اقتصادی مونیخ و برلین، با سفیر کشورمان در آلمان نیز ملاقات کرد. این دیدار که در محل سفارت ایران در برلین برگزار شد، فرصتی بود تا صاحبان کسب‌وکار کشور با نماینده سیاسی دولت در آلمان به گفت‌وگو بنشینند.

برخی اعضای هیات اعزامی اتاق تهران به آلمان در این دیدار خواسته‌هایی را مبنی بر تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی و آلمانی مطرح کردند و از علی ماجدی خواستند که سفارت ایران در برلین امکانی فراهم کند تا شرکت‌های ایرانی بتوانند راحت‌تر همتایان آلمانی خود را پیدا کنند.

سفیر ایران در برلین در این نشست پس از شنیدن سخنان و خواسته‌های فعالان اقتصادی به برخی از سوالات آنان پاسخ داد. علی ماجدی به مساله صدور روادید اشاره کرد و گفت: «تجار و فعالان اقتصادی با معرفی از سوی اتاق بازرگانی می‌توانند به راحتی ویزای ورود به آلمان را دریافت کنند.» وی افزود: «تا زمانی که من بر کرسی سفارت ایران در برلین نشسته‌ام، از توان و اعتبار خود برای صدور روادید چه برای تجار ایرانی و چه برای همتایان آلمانی آنان استفاده خواهم کرد.»
ماجدی در بخش دیگری از سخنانش، از علاقه برخی شرکت‌های آلمانی برای ثبت نمایندگی و شعبه در ایران خبر داد و در عین حال گفت: «طی ماه‌های اخیر با تقاضای زیادی از سوی شرکت‌های آلمانی برای تاسیس بنگاه اقتصادی در ایران مواجه شده‌ایم. در این بین مواردی مشاهده شده است که آلمانی‌ها برای ثبت شرکت خود در تهران با پیشنهاد پرداخت رقم‌های نجومی از سوی برخی افراد رو به رو شده‌اند که از 100 تا 400 میلیون تومان متفاوت بوده است.»
علی ماجدی در همین زمینه خواستار آن شد که اتاق بازرگانی وارد عمل شده و به شرکت‌های آلمانی برای ثبت بنگاه اقتصادی در ایران خدمات دهد. ماجدی افزود: «ما در سفارت ایران در برلین نمی‌توانیم در این زمینه به آلمان‌ها کمک کنیم چرا که وظیفه سفارت این نیست، حال آنکه اگر بخواهیم اقدامی کنیم نیز به ما تهمت می‌زنند که سفیر به دنبال منافع اقتصادی است. با این همه ما برای این که بتوانیم مراوداتی درست و اصولی داشته باشیم بهتر است نهادهایی چون اتاق بازرگانی اطلاعات و مشاوره 
مناسب به طرف‌های آلمانی ارائه دهند.»


سفیر ایران در آلمان در ادامه از مسولان اتاق بازرگانی خواست تا رشته فعالیت‌های مورد نیاز بنگاه‌های ایرانی را به سفارت اعلام کند تا رایزن اقتصادی سفارت بتواند بر اساس آن، شرکت‌های آلمانی مورد نیاز بنگاه‌های داخلی را معرفی کند. سفیر ایران در برلین سپس افزود: «تجربه نشان داده است که شرکت‌های آلمانی تمایل دارند با بخش خصوصی ایران کار کنند و علاقه‌ای ندارند که وارد همکاری با شرکت‌های دولتی شوند.»
وی نقش اتاق بازرگانی در توسعه روابط میان بنگاه‌های هر دو کشور را مهم ارزیابی و بر همکاری میان سفارت ایران در برلین و اتاق بازرگانی تاکید کرد.

در این نشست همچنین معاون امور بین‌الملل اتاق تهران از سفر یک هیات اقتصادی از اتحادیه صنعت و تجارت دوسلدورف به ایران طی اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد. محمدرضا بختیاری در خصوص ارایه خدمات به شرکت‌های آلمانی برای تاسیس شعبه در ایران، گفت: «اتاق تهران در این زمینه آمادگی دارد به بنگاه‌های آلمانی کمک کند.»

۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۰۲۹