اعلام نرخ رشد اقتصاد معطل محاسبه نرخ سود/ اتصال سوئیفت به معنای وصل سوئیفت نیست

اعلام نرخ رشد اقتصاد معطل محاسبه نرخ سود/ اتصال سوئیفت به معنای وصل سوئیفت نیست
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون نرخ رشد اقتصادی اعلام نشده است، اظهار داشت: به دلیل ابهامات در محاسبه نرخ سود بانکی هنوز نتوانسته‌ایم آن را اعلام کنیم امیدوارم هرچه سریعتر این موضوع انجام و اعلام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی الله سیف در حاشیه رونمایی از مدل مفهومی ریل گذاری بانک‌ها برای نقش آفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی با حضور در جمع خبرنگاران، در مورد تصمیم جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی که از امروز اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: یکی از ضرروت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در سیستم بانکی ایجاد انضباط و نظم است. برهمین اساس اقداماتی در سیستم بانکی انجام شده تا معضل نرخ سود بانکی در شرف حل شدن باشد.

وی با بیان اینکه اقدامات مناسبی در طول شش ماه گذشته برای کاهش نرخ سود بانکی انجام شده است، افزود: بازارهای مختلف امروز در آرامش قرار دارند و برای حفظ این موضوع باید از تصمیمات دستوری پرهیز کنیم. در مورد نرخ سود بانکی نیز در طول شش ماه گذشته بستر لازم برای کاهش آن انجام شد و خوشبختانه شاخص‌های بانکی نیز در بازار بین بانکی شاهد کاهش نرخ‌ها از بالای 29 درصد به 19 درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بازار سرمایه نیز اوراق با نرخ سود 19 درصد معامله می‌شود که این موضوعات نشان می‌دهد نظام بانکی اراده و تصمیم لازم را برای کاهش نرخ سود بانکی گرفته است.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی با ارسال یک بخشنامه به سیستم بانکی نگرانی خود را از نرخ‌های سود علی‌الحساب بانکها که از نرخ واقعی بیشتر است، بیان کرده بود، تصریح کرد: بانک مرکزی در این بخشنامه به سیستم بانکی اعلام کرد که باید اقدامات لازم را برای تعدیل نرخ سود انجام دهد. مدیران عامل بانک نیز سه شنبه هفته گذشته در یک جمع بندی با کاهش نرخ سود بانکی موفقت کردند تا این عدم تعادل در سطح بازار کاهش پیدا کند. بانک مرکزی نیز از این اقدام استقبال کرد و در نهایت شورای پول و اعتبار سه شنبه هفته گذشته تصمیم گرفت نرخ‌های مختلف سپرده و تسهیلات را تا دو درصد کاهش دهد.

وی با بیان اینکه از اول اسفندماه این موضوع اجرایی خواهد شد، گفت: از روز پنج شنبه به تمام بانک‌ها دستورالعمل شورای پول و اعتبار ابلاغ شده است و آنها باید از امروز این بخشنامه را اجرایی کنند. 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازرسین بانک مرکزی کنترل‌های خود را برای اجرایی شدن این تصمیم در سیستم بانکی از امروز آغاز خواهند کرد، تصریح کرد: امیدواریم تصمیم شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ سود بانکی بدون تخلفی اجرایی شود اما مسلماً اگر بانکی در این رابطه تخلف کرد هیئت انتظامی بانک‌ها این تخلفات را رسیدگی و برحسب نوع تخلف و میزان آن برخورد لازم را انجام خواهد داد.

سیف در رابطه با سپرده‌های قبلی نیز گفت: سپرده‌های قبلی تا رسید با همان نرخ‌ها محاسبه خواهد شد اما به محض سررسید نرخ سود آنها اصلاح خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه چرا تاکنون نرخ رشد اقتصادی اعلام نشده است، اظهار داشت: به دلیل ابهامات در محاسبه نرخ سود بانکی هنوز نتوانسته‌ایم آن را اعلام کنیم امیدوارم هرچه سریعتر این موضوع انجام و اعلام شود.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: هنوز در مرحله محاسبات نرخ رشد اقتصادی هستیم.

سیف در رابطه با گشایش سوئیفت که این روزها نقل قول‌های مختلفی در رسانه‌ها مبنی براینکه هنوز ارتباط بین بانکی برقرار نشده است، گفت: من تعجب می‌کنم اگر فلان بانک بگوید نمی‌توانم پیام خود را به بانک‌های خارجی مخابره کنم. همه بانک‌ها امکان مخابره پیام در قالب سوئیفت را دارند. اگر هم مطالبی در رسانه‌ها مطرح می‌شود برای من جای تعجب دارد.

وی اضافه کرد: اتصال سوئیفت به معنای وصل سوئیفت نیست بلکه در قدم اول باید سوئیفت بین المللی کد مناسب را به بانک‌های ایران بدهد تا امکان اتصال فراهم شود. اما ناگفته نماند بانک‌ها چندین سال است که امکان اتصال با شبکه بانکی بین المللی را نداشتند تا برای این موضوع امکانات لازم را در اختیار بگیرند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: در شرایط فعلی بستر لازم برای مخابره پیام سوئیفتی فراهم است. در کنار این موضوع روابط کارگزاری که سوئیفت یک ابزار برای پیام رسانی اطلاق می‌شود اقدامات لازم انجام شده و بانک‌ها پس از شرایط تحریم در وضع مناسب در جهت گسترش روابط کارگذاری خود با بانک‌های بین المللی هستند.

۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۱۳
تعداد بازدید : ۸۴۵