عملکرد صنعت نفت در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی بررسی می شود

عملکرد صنعت نفت در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی بررسی می شود
همایش «صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی» ١٥ اسفندماه امسال در مرکز همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار و در جریان آن، عملکرد صنعت نفت در اجرای این سیاستها بررسی می شود.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر به تشریح جزئیات همایش «صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی»پرداخت و گفت: این همایش برای تحقق و اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مطابق نظر مقام عالی وزارت، با حضور شخصیتهای مهم کشور، دانشگاههای طرف قرارداد، شرکتها و موسسه های غیردولتی و شرکتهای اصلی و تابعه وزارت نفت برگزار می شود.

محمدرضا مقدم از برگزاری هفت پنل تخصصی در سالنهای مجزا و با حضور مدیران ارشد و مسئولان اجرایی و صاحبنظران حوزه های مرتبط در صنعت نفت و دانشگاهها و صاحبان صنایع بخش خصوصی، در جریان این همایش یک روزه خبر داد و افزود: پانل نخست به بررسی نقش دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در انتقال و توسعه دانش بنیادین فناوری در حوزه بالادست صنعت نفت (اکتشاف و تولید) اختصاص دارد و در پنل دوم، نقش دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در انتقال و توسعه دانش بنیادین فناوری در حوزه پایین دست این صنعت (صنایع پالایش؛ پتروشیمی و گاز) بررسی می شود.

به گفته وی، نقش شرکتهای اکتشاف و تولید (E&P) و شرکتهای پیمانکار عمومی (GC) در انتقال و توسعه فناوری برای تحقق صنعت نفت دانش بنیان در پنل سوم و نقش شرکتهای مذکور در ارتقاء توان داخل (Local Content) با سیاست بازار در مقابل توسعه فناوری در پانل چهارم همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به بررسی نقش پروژه ساخت ١٠ گروه کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در انتقال و توسعه فناوری با مزیت تجاری-رقابتی و با رویکرد افزایش توان زنجیره ارزش صادرات خدمات فنی-مهندسی در پانل پنجم، تصریح کرد: موضوع بهینه سازی مصرف انرژی از طریق اصلاح فرایندها و انتقال و توسعه فناوریهای بهینه سازی و همچنین نقش نهاد تنظیم کننده مقررات (رگولاتوری) برای انتقال و توسعه فناوری و ارتقای توان داخل برای تحقق اهداف صنعت نفت دانش بنیان در دستور کار پانلهای ششم و هفتم همایش قرار می گیرد.   

مقدم یادآور شد: در هر پانل پس از ارائه گزارش عملکرد از سوی یکی از اعضای پانل، ارتباط گزارش ارائه شده با اقتصاد دانش بنیان در صنعت نفت، با اقتصاد دانش بنیان در سطح کشور و با اقتصاد دانش بنیان در سطح منطقه و بین الملل (Deep Pocket) نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول، در برگزاری پانلهای تخصصی تاکید بر این است تا با ایجاد ارتباط مستقیم بین محورهای عمده همایش به عنوان اهم برنامه ها و مسائل پیش رو از یک سو و مفاد قابل طرح در پنلهای مختلف به عنوان ارائه اقدامات موجود و راه حلهای اجرایی از سوی دیگر، ارزیابی اقدامها و راهکارهای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت دانش بنیان به مدعوین همایش اطلاع رسانی شود و مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

مقدم یادآور شد: رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران اختتامیه در این همایش حضور می یابد و پس از بیانیه و جمع بندی اقدامهای همایش، از افراد دست اندرکار بومی سازی فناورانه در سطح صنعت نفت با اهدای لوح سپاس قدردانی می شود.

به گزارش شانا، وزارت نفت در مسیر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، با امضای قراردادهای مطالعات توسعه فناورانه مخازن نفتی در حوزه بالادست صنعت نفت و امضای توافقنامه های همکاری در حوزه های پایین دست با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی منتخب کشور، پس از سالها، به هدف برقراری ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه جامه عمل پوشانیده است.

همچنین این وزارتخانه برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت، رویکرد ارتقاء توان داخل را به طور جدی در دستور کار قرار داده است و در این مسیر، طرحها و پروژه های متعددی از جمله بومی سازی ١٠ گروه کالای مورد نیاز صنعت نفت، شناسایی شرکتهای مستعد برای تبدیل شدن به شرکتهای اکتشاف و تولید و صدور گواهی کیفیت و اعتبار بخشی به آن را از طریق تعامل سازنده با پژوهشگاه استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران دنبال می کند.

۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۳۸۰