تناسب بازدهی فعالیت های اقتصادی، پیش نیاز جذب سرمایه در پتروشیمی

تناسب بازدهی فعالیت های اقتصادی، پیش نیاز جذب سرمایه در پتروشیمی
صنعت پتروشیمی ایران برای رسیدن به هدف های پیش بینی شده خود باید با تمام توان به سوی جذب سرمایه گذاری های جدید حرکت کند.

مسعود دانشمند عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا افزود: برای افزایش سطح سرمایه گذاری ها در صنعت پتروشیمی، نیاز به تصمیمات اساسی و زیرساختی جدید داریم و حمایت دولت می تواند زمینه ساز سرمایه گذاری های جدید باشد.

وی افزود: بازدهی نامناسب در تولیدات صنعتی باعث عدم هدایت منابع به این بخش ها شده است و لذا دولت باید چاره ای برای افزایش انگیزه سرمایه گذاری در کشور بیاندیشد.

دانشمند افزود: زمانی که ساخت و ساز ساختمان و یا فعالیت های غیرمولد و دلالی در اقتصاد سود 50 درصدی دارد، توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری تولیدی با بازدهی های پایین حدود 10 تا 20 درصدی وجود نخواهد داشت؛ به همین دلیل صنایع پتروشیمی که عمدتاً طرح های بزرگ و دیربازدهی هستند از منابع سرمایه ای کافی بهرمند نمی شوند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: مشکل عدم تناسب بازدهی در اقتصاد مختص سرمایه گذاری داخلی نیست و جذب سرمایه های خارجی را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

دانشمند با اشاره به رقبای منطقه در صنایع پتروشیمی گفت: عربستان قوی ترین رقیب ایران در منطقه است و باید توجه داشته باشیم که آنها ممکن است برای گرفتن بازارهای ایران به کاهش بیشتر قیمت های پتروشیمی خود اقدام کنند و لذا باید به قیمت تمام شده صنایع پتروشیمی در داخل و بویژه نرخ خوراک پتروشیمی ها اهمیت بیشتری داده شود.

وی ادامه داد: همکاری و تعامل میان دولت و بخش خصوصی می تواند مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران را هموار کند و باید به سوی افزایش ظرفیت تولید با رویکرد کاهش خام فروشی با شتاب بیشتری حرکت کنیم.

۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۲۱
تعداد بازدید : ۴۰۷