توسعه صنعت پتروشیمی در گروی جذب سرمایه گذاری های جدید

توسعه صنعت پتروشیمی در گروی جذب سرمایه گذاری های جدید
عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران گفت: سرمایه گذاری های جدید می تواند صنعت پتروشیمی ایران را در دوران پسا تحریم متحول کند.

مسعود گل شیرازی عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالیات اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار نیپنا افزود: شکل گیری خطوط اعتباری مشترک ایران با کشورهای خارجی نیز می تواند در تامین مالی سطوح بالاتر و طرح هایی که هزینه زیادی دارند دارای اهمیت بسیاری باشد و بزودی شاهد سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی ایران خواهیم بود.

گل شیرازی در ادامه گفت: طرح های پتروشیمی در گروه برنامه های توسعه ای گسترده ای قرار می گیرد که منابع عظیمی را می طلبد و لذا افزایش توان ارزی کشور در حساب های خارجی و جذب سرمایه گذاری های مستقیم خارجی می تواند در راستای تامین مالی پروژه های پتروشیمی بسیار تاثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران گفت: براساس مبانی مطروحه اقتصاد مقاومتی و در راستای استفاده کامل از ظرفیت های داخلی و صنایع صادرات محور لازم است تا صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از مزیت های اصلی و راهبردی کشور بیشتر مورد اهمیت و توجه قرار بگیرند.

وی افزود: در شرایط جدید و با افزایش منابع مالی کشور، چنین صنایع دارای مزیتی باید در اولویت تامین مالی خارجی قرار داشته باشند و نیز در تامین مالی داخلی نیز در اولویت باشند؛ حمایت ازساخت ماشین آلات و تجهیزات مربوط به صنایع پتروشیمی در داخل کشور می تواند به توسعه این صنایع کمک شایانی نماید.

گل شیرازی با اشاره به نرخ خوراک پتروشیمی ها به عنوان اصلی ترین مساله این صنایع در داخل گفت: قاعده کلی در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها، در نظر گرفتن نرخ خوراک رقبای ایران در منطقه است و نرخ خوراک در داخل ایران باید بتواند با عربستان به عنوان رقیب اصلی ایران در منطقه هم تراز باشد و رقابت کند.

این فعال بازار سرمایه و عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران گفت: نکته مهم برای توسعه و نقش آفرینی بیشتر پتروشیمی ها در فضای رقابت منطقه و جهان، نرخ برابری ارز خواهد بود.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران افزود: نرخ ارز ما باید با قاعده کلی آن که تعدیل نسبت به تورم داخلی و بین المللی است متناسب باشد و همچنین با شیب متعادلی افزایش یابد تا تولید و صادرات در صنایع پتروشیمی توان افزایش و توسعه داشته باشد.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران به خبرنگار نیپنا گفت: دوران پسا تحریم حامل یک رخداد مهم در جذب سرمایه گذاری خارجی برای ایران است؛ افزایش منابع سرمایه گذاری در کشور در اثر آزادسازی ثروت های بلوکه شده نیز عامل مثبت دیگری برای صنایع زیرساختی اعم از صنایع پتروشیمی خواهد بود.

۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۸۷۵