پتروشیمی محور روابط ایران و هند در دوران پساتحریم

پتروشیمی محور روابط ایران و هند در دوران پساتحریم
هندوستان با توجه به لغو تحریم های ایران آماده گسترش روابط خود با ایران به ویژه در صنعت پتروشمی است.

سفیر هند در ایران در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: وزارت امور خارجه و دیگر مسئولان اقتصادی هند تدابیر لازم برای بهبود روابط میان دو کشور را فراهم کرده اند.

 سائوراب کومار با تاکید بر روابط تاریخی ایران و هند گفت: در دوران پسا تحریم هند آماده است روابط اقتصادی خود را با ایران در تمام بخش ها گسترش دهد و در این مسیر هیچ محدودیتی وجود ندارد و یکی از این صنایع پتروشیمی است که زمینه های همکاری در این بخش فراهم شده است.

وی با بیان این خوراک فراوان مزیت صنعت پتروشمی ایران به شمار می رود گفت: اکنون عسلویه قطب بزرگ پتروشیمی ایران  شده است و چابهار هم می تواند در آینده نزدیک به مرکزی مهم در صنعت پتروشیمی تبدیل شود.

سائوراب کومار تصریح کرد: سرمایه گذاران و فعالان پتروشیمی هند آماده حضور در طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی ایران هستند.

 سفیر هند افزود: دو کشور می توانند سطح همکاری های خود را اکنون و با رفع تحریم های ایران افزایش دهند و سرمایه گذاران هندی علاقه دارند در صنعت پتروشمی ایران  سرمایه گذاری کنند.

به گزارش نیپنا، حجم کل معاملات ایران و هند  طی سال های اخیر در نوسان بوده است و در سال های اخیر به دلیلی تحریم حجم مبادلات دو کشور افت محسوسی را تجربه کرد اما اکنون فضا برای افزایش همکاری دو کشور بیش از گذشته فراهم شده است و در چند ماه گذشته چندین هیئت بزرگ اقتصادی از دوکشور بازدید کرده و توافق های خوبی را رقم زده اند.

در این میان مقام های اقتصادی ایران و هند اعلام کرده‌اند که در صورت همکاری مشترک بانکی دو کشور و بازگشتن گشایش اعتبارات اسنادی به مسیر طبیعی خود، امکان ظرفیت افزایش حجم معاملات دو کشور به 25 میلیارد دلار وجود دارد.

 تحقق این موضوع نیازمند در نظر گرفتن انواع مشوق‌های حمایتی است که باید در دستور کار وزارتخانه‌های اقتصادی هر دو کشور قرار گیرد.

به اذعان کارشناسان، هندوستان با جمعیتی بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر و برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و فناوری‌های پیشرفته می‌تواند از شرکای تجاری مهم ایران در آینده نزدیک باشد؛ چنانچه صادرات این کشور طبق آخرین آمارها بیش از 160 میلیارد دلار و واردات آن حدود 250 میلیارد برآورد شده است.

بر اساس آمار منتشر شده در نیمه نخست امسال سه میلیون و 367 هزارو 803 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 366 میلیون و 758 هزا رو 943 دلار از ایران به هند صادر شد. این میزان صادرات به هند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 48.69 درصد و از نظر ارزشی 18.26 درصد افزایش را نشان می دهد.

هند چهارمین مقصد کالاهای صادراتی ایران در نیمه نخست سال جاری بوده است. در شهریور ماه نیز 604 هزار و 237 تن کالا به ارزش 228 میلیون و 354 هزار و 978 دلار از ایران به هند صادر شد. این میزان صادرات درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته از  نظر وزنی 35.76 درصد و از نظر ارزشی 3.15 درصد افزایش را نشان می دهد.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، سائوراب کومار سفیر هند در ایران و هئیت همراه ، هفته گذشته در دیدار با مهندس مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از علاقه مندی کشورش برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران در دوران پسا تحریم خبر داد و گفت: آماده همکاری گسترده در طرح های توسعه ای پتروشیمی ایران هستیم.

  سفیر هند افزود: شرکت های هندی از تجربه مطلوبی در صنعت پتروشیمی برخوردار هستند و می توانند با صنعت پتروشیمی ایران در تمام بخش ها همکاری کنند.

وی تصریح کرد: علاقه مند هستیم در چابهار و طرح های پیش بینی شده پتروشیمی در این منطقه با ایران همکاری کنیم و شرکت های هندی با توجه به اعلام فرمول خوراک پتروشمی ها می توانند در این منطقه با توجه به  دارا بودن موقعیت استراتژیک و نزدیکی به آبهای بین المللی می توانند اقدام به سرمایه گذاری کنند.

سائوراب کومار با بیان این که فرصت های زیادی برای همکاری دو کشور در صنعت پتروشیمی وجود دارد گفت: در تولید متانول و نیز اوره و آمونیاک فرصت های خوبی برای همکاری وجود دارد و شرکت های  ایرانی و هندی می توانند  زمینه همکاری دو کشور  را مهیا کنند.

گفتنی است در این دیدار مقام های هندی با ابراز علاقه برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران پرسش های مختلفی درباره نحوه اجرائی شدن فرمول جدید خوراک و نیز نحوه حضور در کشورمان مطرح کردند و مقام های عالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پاسخ های لازم را به هیئت هندی ارائه کردند.

۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۰۰۶