مذاکره ایران وعمان درباره صادرات گاز و سرمایه‌ گذاری مشترک در بخش پالایش

بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان اینکه مهم‌ترین کار مشترک با عمان در حوزه نفت و گاز، احداث خط لوله صادرات گاز است، گفت: دراین دیدار درباره سرمایه‌گذاری مشترک در بخش پالایش، ذخیره‌سازی نفت، فرآورده و توسعه صنایع پتروشیمی در دو کشور بحث و گفت و گو شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نفت، زنگنه پس از دیدار با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان افزود: ایران و عمان علاقه‌مند به گسترش روابط و سرمایه‌گذاری مشترک در دو کشور هستند و تلاش می‌کنند اقدام‌ها و زیرساخت‌های لازم را برای گسترش این روابط ایجاد کنند. وی نسبت به گسترش روابط میان تهران و مسقط ابراز خوشبینی کرد و با بیان اینکه این کشور در دوران سختی در کنار ایران بوده است، افزود: بدون شک روابط دو کشور در دوران پساتحریم افزایش می‌یابد. 

422362463473583573724623631624734578358946

در این دیدار علی السنیدی وزیر تجارت و صنایع عمان، سالم الاسماعیلی رئیس سازمان گسترش و سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات، حمود الزدجالی رئیس بانک مرکزی، عبدالرزاق الرئیسیف رئیس اجرایی بانک مسقط و سعود بن احمد البروانی سفیر سلطان‌نشین عمان در تهران حضور داشتند. ایران و عمان در ماه مارس سال 2014 میلادی به توافقی درباره ساخت خط لوله گاز دست یافتند که ارزش آن حدود ٦٠ میلیارد دلار برآورد می‌شود. براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار است برای 25 سال روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.

به گزارش ایرنا، سلطان نشین عمان در سال‌های اخیر رویکرد مستقلی را در عرصه سیاست خارجی و تحولات منطقه در پیش گرفته است. این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نیز نقش بسیار مهمی ایفا کرد.

۳ اسفند ۱۳۹۴ ۰۸:۵۳
تعداد بازدید : ۸۵۲