راه اندازی بورس انرژی در گام آخر

راه اندازی بورس انرژی در گام آخر
عضو هیات مدیره بورس انرژی از گام آخر راه اندازی بورس انرژی خبر داد و گفت: چهارمین بورس کشور با معرفی آخرین عضو از هیات مدیره بورس انرژی آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، 'مرتضی عزیزی' با اشاره به این که، یکی از عمده ترین خلاها در بازار سرمایه نبود شرایط برای معامله فرآورده های هیدروکربنی در بازار است، اظهار داشت: بر این اساس با راه اندازی بورس انرژی زمینه برای معامله این فرآورده ها در بازار سرمایه در چهارمین بورس کشور فراهم خواهد شد.

عزیزی با تاکید بر این که، با معامله این فرآورده ها چنین خلاء در بازار سرمایه از بین می رود، تصریح کرد: با معامله این فراورده ها در بازار سرمایه می توانیم شاهد شفافیت بیشتر برای قیمت گذاری در این حوزه ها باشیم.

وی با تاکید بر این که، با راه اندازی بورس انرژی مبادلات ارزی در حوزه فرآورده های هیدروکربنی شفاف خواهد شد، خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین مزیت های راه اندازی این بورس کمک به از بین رفتن رانت در بازار سرمایه است.

مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی نفت و گاز پارسیان خاطر نشان کرد: با راه اندازی این بورس علاوه بر شفاف شدن عرضه و تقاضا، حساب های مالی شرکت ها هم شفاف می شود.

وی با اشاره به مراحل راه اندازی بورس انرژی تصریح کرد: بر این اساس هیات مدیره بورس انرژی در تعامل با سازمان بورس است تا نفر هفتم بورس انرژی را که مناسب برای این سطح است، معرفی کند تا شاهد راه اندازی این بورس باشیم.

عضو هیات مدیره بورس انرژی گفت: با معرفی نفر هفتم هیات مدیره و تایید صلاحیت، ساختار شرکتی این بورس به طور رسمی شکل خواهد گرفت.

وی با تاکید بر این که، مرحله نهایی برای راه اندازی بورس انرژی انتخاب مدیر عامل توسط هیئت مدیره است، گفت: با انتخاب مدیر عامل هیات مدیره مسوولیت اجرایی را به مدیر عامل سپرده و به این ترتیب با انتخاب ارکان اصلی شرکت فعالیت بورس انرژی آغاز خواهد شد.

وی پیش بینی کرد که با توجه به خصوصی سازی پالایشگاه های بزرگ در کشور بورس انرژی می تواند مکان مناسبی برای عرضه محصولات پالایشگاه ها یا خرید مواد اولیه آنها باشد.

وی درباره نحوه قیمت گذاری محصولات در بورس انرژی گفت: در یک اقتصاد آزاد رقابتی، مکانی که با عنوان بورس تعریف می شود، مشمول قیمت گذاری نخواهد شد که این اتفاق در بورس انرژی نیز رخ خواهد داد.

عزیزی همچنین با اشاره به این که، در منطقه خاورمیانه بورسی با عظمت و حجم بورس انرژی ایران وجود ندارد، گفت: بورس انرژی می تواند در منطقه خاورمیانه نیز خودنمایی کرده و محلی برای معاملات محصولات در سطح منطقه باشد.

وی همچنین از برنامه عرضه محصولات شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در بورس انرژی خبر داد و گفت: بیشتر محصولات شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان صادراتی است و در حال حاضر نیز اگر تقاضایی وجود داشته باشد این آمادگی وجود دارد که محصولات شرکت در رینگ صادراتی بورس کالا در کیش عرضه شود.

عضو هیات مدیره بورس انرژی تصریح کرد: در تلاشیم تا با آغاز فعالیت بورس انرژی، محصولات پتروشیمی مجموعه نفت و گاز پارسیان را در بورس انرژی عرضه کنیم.

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۲۱:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۰۱۳