نفت ایران در رومانی پالایش می شود

نفت ایران در رومانی پالایش می شود
تارنمای 'بالکان اینسایت' روز دوشنبه خبر داد که این هفته اولین محموله نفتی ایران به حجم یک میلیون بشکه نفت خام به بندر 'کنستانتا'ی رومانی وارد می شود تا ایران پس از سالها تحریم، دوباره به بازارهای اروپا بازگردد.
بالکان اینسایت نوشت: سه میلیون بشکه نفت خام دیگر برای شرکت فرانسوی توتال در اسپانیا و سایر بنادر اروپایی تخلیه خواهد شد. نفت ارسال شده به رومانی، به پالایشگاه پتروتل در شهر جنوبی پلویستی (Ploiesti) تحویل داده خواهد شد. این پالایشگاه در تملک شرکت روسی لوکویل است.
تحلیلگران می گویند که این اقدام به پتروتل کمک می کند تا اوضاع آن پس از آنکه دادستانی دو میلیارد دلار از اموالش را در ارتباط با فرار مالیاتی و پولشویی مصادره کرد، بهبود یابد. پالایشگاه پتروتل با بخشی از ظرفیت خود در حال فعالیت است.
تحلیلگران اقتصادی می گویند که رومانی باید سودی بیش از این از بازگشایی بازار ایران ببرد.
آدریان نگرسکیو (Adrian Negrescu)، از شرکت اطلاعات تجاری کیسفین (Keysfin) می گوید: 'رومانی باید روابط سنتی اقتصادی خود با بازار عظیم ایران را تجدید کند. رومانی می تواند از تجهیزات صنعتی تا تولیدات آی تی به ایران صادر کند.'
سال گذشته ارزش تجارت ایران و رومانی به 150 میلیون دلار رسید. پیش از اعمال تحریمها علیه ایران، ارزش تجارت بین دو کشور حدود دو برابر بود.
به گزارش ایرنا، رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داده بود که حدود چهار میلیون بشکه نفت خام ایران ازسوی سه نفتکش به مقصد اروپا بارگیری می شود.
وی افزود: از چهار میلیون بشکه نفت خامی که بارگیری می شود دو میلیون بشکه از سوی شرکت توتال فرانسه و دو میلیون بشکه دیگر نیز از سوی دو شرکت روسی و اسپانیایی خریداری شده است.
به گفته معاون وزیر نفت، شرکت روسی، نفت خام ایران را به پالایشگاه خود در رومانی منتقل می کند.
چندی پیش حمید معیر سفیر ایران در رومانی خبر داده بود که تا به حال 150 هیأت اقتصادی و سیاسی خارجی از جمله از کشورهای اروپایی به ایران سفر کرده اند اما رومانی هنوز اقدام به اعزام هیاتی به ایران نکرده است.
وی افزود: ایران نسبت به سرمایه گذاری های اروپایی بسیار باز است اما این امر به این معنی نیست که هر چیزی را که دیگران می خواهند صادر کنند وارد کنیم، ایران سرمایه گذاری های خارجی یا مشارکت ها و انتقال فن آوری را ترجیح می دهد.
معیر روابط و همکاری های گذشته ایران و رومانی را در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی خوب دانست و گفت: زمانی بوده که حجم معاملات تجاری میان دو کشور 1.5 میلیارد دلار بوده است. تحریم های تحمیل شده بر ایران باعث شد معاملات تجاری میان دو کشور کاهش یابد. اکنون بعد از برداشته شدن تحریم ها امیدواریم که رومانی هم سریعتر اقدام کند.
وی افزود: رومانی از گذشته دارای کارشناسان ماهر در زمینه نفت و گاز بوده و ما به همکاری در این زمینه ادامه می دهیم اما علاقه داریم آن را در آینده توسعه دهیم. 
سفیر ایران گفت: فکر می کنیم ایده خوبی است که رومانی در زمینه استخراج نفت و گاز طبیعی و دیگر زمینه ها از جمله انرژی، واگن های باری، زیرساخت جاده ای و ریلی و ساخت هتل ها و ساختمان های مسکونی در ایران سرمایه گذاری کند.
۳ اسفند ۱۳۹۴ ۱۵:۵۷
تعداد بازدید : ۸۹۹