باید عقب ماندگیها را در اجرای سند چشم انداز جبران کرد

باید عقب ماندگیها را در اجرای سند چشم انداز جبران کرد
معاون اول رئیس جمهوری گفت: با وجود وفور درآمدهای نفتی در سالهای گذشته، سند چشم انداز توسعه کشور که اهداف بلندی را تا سال ١٤٠٤ ترسیم می کرد، دستاوردی نداشت.

به گزارش خبرنگار شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری صبح امروز (سه شنبه، چهارم اسفندماه) در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، گفت: سیاستگذاری و برنامه ریزی از ضروریات کشور است؛ اداره کشور و شرائط اقتصادی آن، ایجاب می کند که برنامه ریزی مدونی داشته باشیم.

وی افزود: برخی به دولت خرده می گیرند و انتقاد می کنند که دولت یازدهم نمی خواهد برنامه مشخصی تدوین کند که چنین حرفی نادرست است.

معاون اول رئیس جمهوری به برخی تحولات ملی، منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و افزود: در شرائط کنونی، از نظر داخلی و در یک دوره افزایش قیمت نفت، هم اکنون با کاهش خیره کننده نفت روبرو شده ایم که البته پایین آمدن رشد اقتصادی چین نیز در این موضوع دخیل بوده است که این موارد اقتصاد کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است.

جهانگیری تصریح کرد: امروز کشورهای نوظهوری در اقتصادهای بین المللی شکل گرفته اند که خودنمایی می کنند و چنین شرائطی برنامه ششم توسعه را متفاوت از برنامه های دیگر کرده است؛ از این رو در این برنامه نیازمند نگاه راهبردی برای آینده هستیم.

وی به وضع سند چشم انداز توسعه اشاره کرد و گفت: سند چشم انداز توسعه اهداف بلندی را برای سال ١٤٠٤ در بسیاری از بخشها معرفی کرد، دو برنامه نیز به موازات آن طی شد، اما متاسفانه با وجود وفور درآمدهای نفتی در سالهای گذشته دستاورد مناسبی نداشت؛ قرار بود در این برنامه، سالانه هشت درصد رشد اقتصادی در کشور داشته باشیم، اما پرسش اینجاست که این ٨ درصد در آن زمان چه شد؟!

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: یا باید اهداف سند چشم انداز را کنار بگذاریم که این امر امکان پذیر نیست و یا باید عقب ماندگیهای گذشته خود را جبران کنیم.

جهانگیری با بیان این که اجرای اقتصاد مقاومتی باید توسط سه قوه انجام شود، افزود: یکی از قوا نمی تواند بگوید که فلان قوه اقتصاد مقاومتی را اجرا و دیگری اجرا نکرده است؛ همه باید این سیاست را به خوبی اجرا کنند.

وی ادامه داد: دولت در زمانی مدیریت کشور را در دست گرفت که با چالشهای متعدد اقتصادی روبرو بود؛ برخی مشکلات در کوتاه مدت قابل حل بود و برخی مشکلات نیز به برنامه ریزیهای میان مدت نیاز داشت، رشد اقتصادی پایین و همچنین کاهش رشد سرمایه گذاری برخی تنگناهایی بود که این دولت در آغاز با آن مواجه شد.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به منابع آبی کشور و محیط زیست اشاره کرد و گفت: در شرائط کنونی با بحران آب روبرو هستیم و وضع محیط زیست نیز بویژه در کلانشهرها به گونه ای شده که ریزگردها زندگی مردم را با خطر مواجه کرده اند، از این رو برای کنترل و کاهش گرد و غبار و بهبود وضع آب به برنامه ریزی مناسبی نیازمندیم.

وی با بیان این که برخی شعارهای گذشته که به جایی هم نرسید، همچنان ادامه دارد، گفت: برخی شعارها در گذشته از جمله مبارزه با فساد اقتصادی، کماکان به گوش می رسد، اما این دولت، دولتی است که در مبارزه با فساد اقتصادی هیچ خط قرمزی ندارد و با هر گونه فساد در هرجا که باشد مقابله خواهد کرد؛ البته وزیران و مسئولان دولتی نیز باید به این مهم اهتمام داشته باشند.

۴ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۲۱
تعداد بازدید : ۹۰۵