تعادل عرضه و تقاضای نفت در سال ۲۰۱۷

انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی موجب افزایش قیمت نفت طی معاملات روز گذشته بازارهای جهانی شد. البته افزایش مذکور به واکنش تأخیری به کاهش تعداد دکلهای حفاری در هفته قبل نیز نسبت داده شده و این عامل نیز در کنار گزارش آژانس مؤثر تلقی شده است.

IEA در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی نموده که تولید شیل اویل ایالات متحده در سال جاری ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و علاوه بر آن در سال ۲۰۱۷ نیز ۲۰۰ هزار بشکه در روز از تولید آن کاسته خواهد شد. انعکاس این خبر به حدی بود که در کنار کاهش ۲۶ واحد دکل حفاری نفتی در هفته منتهی به ۱۹ فوریه توانست بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک را برای تحویل در ماه مارس طی دادوستد روز ۲۲ فوریه ۱/۸۴ دلار (۶/۲۱ درصد) افزایش داده و آن را به بشکه ای ۳۱/۴۸ دلار برساند. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل ۱/۶۸ دلار (۵/۰۹ درصد) بالاتر رفته و به هر بشکه ۳۴/۶۹ دلار بالغ گردید.
خبر مربوط به IEA نشان داد که سیاست اوپک برای دفاع از سهم خود در بازار موفق عمل کرده است.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

oil-22feb

آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود افزود؛ افزایش قیمت نفت در جهان و تنظیم بازارها در این رابطه تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی امکان‌پذیر است. این احتمال وجود ندارد که قیمت نفت به خاطر حجم انبوه مازاد عرضه در تمامی مناطق جهان در کوتاه مدت افزایشی جدی داشته باشد. لذا کارشناسان آژانس بر این باورند که تعادل در عرضه و تقاضا در بازار نفت و به این ترتیب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی تنها در سال ۲۰۱۷ تحقق می یابد.

کاهش تدریجی تقاضا برای نفت به همراه افزایش ارزش دلار موجب تضعیف هر چه بیشتر جانب تقاضا شده و از سوی دیگر، تکنولوژیهای استخراج نفت پیشرفت قابل توجهی داشته که این امر به شرکتهای نفتی کمک خواهد کرد تا نفت در مقیاسی بالا بهره برداری نمایند. با این وجود، آژانس پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت می‌تواند در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی به شدت افزایش یابد. این گزارش می افزاید؛ تولید کشورهای تولیدکننده غیراوپک در سال ۲۰۱۷ ثابت مانده و در سال ۲۰۱۸ افزایش نشان می دهد و طی شش سال منتهی به سال ۲۰۲۱ به ۵۹/۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که برای رسیدن به این سطح از تولید نیازی به قیمت بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نمی باشد. در این ضمن تصریح نموده که تولید نفت آمریکا از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و به ۱۴/۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. IEA قیمت نفت برای سال ۲۰۲۰ را بشکه ای ۸۰ دلار برآورد نموده است. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی قیمت ۸۰ دلار را مطلوب برای خریداران و فروشندگان دانسته اما اظهرا داشت که بعید است قیمت تحت شرایط کنونی بازار انتظار بالاتر رود.

عبدالله البدری، دبیر کل اوپک پس از انجام توافق میان عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا برای نگه داشتن سطح تولید ماه ژانویه خود اظهار داشت؛ تولید کنندگان عضو اوپک و غیر عضو در صورت موفقیت اولین توافق بین تولید کنندگان بزرگ جهانی، گامهایی دیگری برخواهند داشت. او گفت: معتقد است که این اولین گام برای شناخت اهداف مان است.

وی اعلام کرد که برای توازن بازار نفت در شرایط کنونی، همفکری میان تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک روز به روز اهمیتی بیشتر می یابد. وی همچنین برای گفت و گو با مقامات رسمی نفتی آمریکا اعلام آمادگی کرد. با این وجود بایستی در نظر داشت که ایران در تلاش برای افزودن تولید خود بوده و عراق نیز اعلام کرد که تصمیم دارد تولید خود را طی پنج سال آینده به بیش از ۷ میلیون بشکه در روز رسانده و صادرات خود را نیز به ۶ میلیون بشکه در روز برساند. لذا تحلیل گران شرایط حاکم بر بازار را مطلوب توصیف نکرده و ایجاد توزان را زمان‌بر می دانند.

۴ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۲۵
تعداد بازدید : ۸۴۵