گلایه های مدیرعامل شرکت «فراسکو عسلویه»

گلایه های مدیرعامل شرکت «فراسکو عسلویه»
مهندس مرآتی: ما توانستیم با درایت و منطق تحریم‌های بین‌المللی را برداریم اما چرا هنوز درگیر تحریم های داخلی هستیم؟

دانش نفت: شرکت «فراسکو عسلویه» با دارا بودن امکانات، زیرساخت‌ها و تجربیات تخصصی منحصر به فرد از آمادگی لازم در زمینه ارائه خدمات ذخیره‌سازی، ترانزیت، صادرات، خدمات لجستیک دریایی و سوخت‌رسانی کشتی‌ها (Bunkering) برخوردار است. این شرکت در سال 86 تاسیس شد و در حال‌حاضر مالک تنها ترمینال بندری  بخش خصوصی کشور است. شرکت فراسکو منطبق با برنامه های توسعه ای خود در ترمینال بندری عسلویه با تکمیل پروژه های اجرایی، بهره‌برداری از مخازن، اسکله‌ها، تاسیسات پمپاژ و سیستم انتقال، در حال حاضر از توان مناسبی در خصوص  ارائه انواع خدمات ترمینالی و بندری برخوردار است. این شرکت از امکانات ویژه‌ای از جمله پسکرانه  مناسب، موج‌شکن، اسکله‌ها و همچنین کلیه امکانات زیرساختی، ذخیره‌سازی و تاسیسات بندری برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های شرکت «فراسکو عسلویه» با مهندس رامین مرآتی، مدیرعامل این شرکت گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم. او که حدود سه سال است به عنوان مدیرعامل این  شرکت مشغول به فعالیت است، اقدامات و فعالیتهای توسعه ای موثری را برای متنوع ساختن فعالیتهای این بندر بخش خصوصی انجام داده است. خواندن این گفتگو را به خوانندگان عزیز دانش نفت توصیه می کنیم.

 

 

جناب آقای مهندس مرآتی، لطفاً در ابتدا رزومه‌ای از سوابق و بیوگرافی مختصری از خودتان بفرمایید؟

 

تحصیلات بنده فوق‌لیسانس در رشته مهندسی مکانیک  است واین توفیق حاصل شد که  از سال 1377  از طریق شرکتهای پیمانکار وارد فعالیتهای مهندسی و اجرایی در پروژه های نفت و انرژی شدم. فعالیت در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی را در جنوب ایران و در طرح احیای چاه‌های نفت خوزستان با تزریق گاز و پروژه‌های متعدد پتروشیمی‌های بندر امام خمینی(ره) و در قالب همکاری با شرکت‌های خارجی که در آن سال‌ها در ایران حضور و فعالیت چشمگیری داشتند ادامه دادم.

در سمتهای مدیر دفتر مهندسی، مدیر نصب و اجرا، سوپروایزر راه اندازی، مدیر پروژه ها ومذاکرات با شرکتهای تامین کننده خارجی، مدیر کنسرسیوم، عضو هیئت عامل و هیئت مدیره در بخش خصوصی ایفای وظیفه و تعهد نمودم. بدلیل تجربه و توفیق خدمت در همه بخشهای مهندسی، تامین، اجرا و راه اندازی و ارائه خدمت از سطوح کارشناسی تا مدیریت ارشد سازمانی، به دغدغه ها و ظرایف پروژه ها و طرح ها در عرصه های مختلف، آشنایی مطلوبی حاصل شده است. درطرح احداث جایگاههای دو منظوره CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران که یک پورتفولیوی دشوار و در سطح 28 استان با تعداد 220 جایگاه عمدتا" درمناطق دورافتاده و بعضا" صعب العبور بودند از معاون وزیر و مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران(جناب آقای مهندس نعمت زاده) بدلیل اخذ بالاترین رتبه کیفیت و رعایت برنامه و زمانبندی در قالب پیمانکار و در سمت مدیر پروژه مورد عنایت و تشویق قرارگرفتیم. در اواخر سال 91  مدیر عاملی شرکت «فراسکو عسلویه» به اینجانب محول گردید که تاکنون به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره مشغول خدمت می باشم.

 

با توجه به این که شکل‌گیری شرکت «فراسکو عسلویه» برای ساخت یک بندر بوده است، می‌خواستم بپرسم از بدو تاسیس این شرکت تاکنون چه اقدامات برجسته‌ای در این زمینه صورت گرفته و در حال حاضر وضعیت این بندر و طرح‌های توسعه‌ای آن چگونه است؟

 

شرکت ««فراسکو عسلویه»» در سال 1386 در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عسلویه با هدف احداث بندر جهت ایجاد ترمینال فرآورده های نفتی با هدف ارائه خدمات بانکرینگ وهمچنین پشتیبانی دریایی ولجستیکی و ارائه خدمات به سکوهای دریایی، تاسیس گردید. بدلایل مختلف و از جمله تداخل ایمنی فعالیت ترمینال فرآورده های نفتی با عملیات کار گرم و ماهیت  فعالیتهای ساخت سازه های فلزی،همچنین کم شدن مزیتهای اقتصادی آن، پس از شروع فعالیت اینجانب و بر اساس اعتقاد راسخ به برنامه محوری و کار علمی ،بلافاصله تدوین طرح جامع توسعه بندر فراسکو کلید خورد. بدین ترتیب پس از بررسی های مهندسی و آنالیز اقتصادی و با توجه به نیاز منطقه ویژه پارس به یک ترمینال تخصصی فرآورده های نفتی در انطباق با طرح های توسعه منطقه و رعایت کلیه الزامات،ایجاد شده و در حال توسعه است. (قبلا" بندر خدمات عمومی پارس  و بندر تخصصی پتروشیمی در مجتمع بندری منطقه ویژه پارس ایجاد شده بود که بندر فراسکو بعنوان سومین بندر جهت ارائه خدمات تخصصی مواد نفتی تکمیل کننده ارائه انواع خدمات در مجتمع بندری پارس ایفای وظیفه نماید).

در این راستا و منطبق با طرح جامع توسعه بندر فراسکو و بر اساس روشهای علمی بررسی نیازهای منطقه، شناخت بازار، تحلیل رقبا، تحلیل ریسک، آنالیزاقتصادی، انتخاب گزینه های برتر و ... نهایتا" چند نوع فعالیت خدماتی، تجاری و تولیدی تحت برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، هدف گذاری گردید که شامل ارائه خدمات ترمینالی و بندری جهت ترانزیت، صادرات و واردات انواع فرآورده های نفتی، ارائه خدمات بانکرینگ، خرید و فروش فرآورده های نفتی، ایجاد واحدهای تولیدی متناسب با فعالیت بندر، ایجاد سالنهای مناسب جهت انجام تعمیرات دوره ای و اساسی انبوه تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی موجود در منطقه، سوخت رسانی به سکوهای منطقه و ارائه خدمات بندری و دریایی و ... می باشند. مطابق طرح جامع توسعه مذکور، ترمینال بندری فراسکو امکان تبدیل شدن به بزرگترین بندر تخصصی فرآورده‌های نفتی ایران را دارد. در زمین 50 هکتاری این بندر امکان احداث حدود 6 میلیون بشکه مخازن(حدود یک میلیون تن) با هفت پست اسکله، جهت ایجاد ظرفیت بار دریایی سالانه 10 میلیون پیش‌بینی شده است. در حال حاضر دو پست اسکله آن احداث شده که یکی از آنها در عمق 10 متر و طول 214 متر اواخر سال 92 وارد مدار بهره‌برداری شد و پست اسکله دوم که در حال حاضر بزرگترین اسکله فرآورده‌های نفتی بنادر ایران است، 15 متر عمق و 324 متر طول دارد.(در مقایسه با اسکله های بنادری که دارای حوضچه آرامش هستند، مانند بندر امام خمینی، بندر عباس، بندر بوشهر و... این اسکله فرآورده های نفتی از حیث طول، عمق و ظرفیت، بزرگترین است).

ضمن اینکه بر اساس نیاز بازار، توسعه شرکت و امکانات اقتصادی که می‌توان تدارک دید تعداد اسکله‌ها را افزایش خواهیم داد. در حال حاضر با این دو پست اسکله، یک حوضچه آرامش به مساحت 50 هکتار و موج‌شکنی به طول 1400 متر، ظرفیت بار دریایی سالانه این شرکت حدود سه میلیون تن است که امیدواریم با ساخت مخازن بیشتر در بخش خشکی به تدریج بتوانیم از کل ظرفیت بندر به نحو اقتصادی‌تری استفاده کنیم. با توجه به اینکه بندر فراسکو در یک فاصله 600 کیلومتری از مراکز بانکرینگ در تنگه هرمز و بندر فجیره امارات و نقطه میانی خلیج فارس قرار گرفته‌ است و مرکز عمده تردد کشتی‌ها به جهت حمل محموله های پتروشیمی و میعانات گازی، منطقه تردد و توقف کشتی های حمل نفت خام از مبدا خارک و همچنین کشورهای غربی خلیج فارس می باشد ،یک موقعیت انحصاری برای شرکت «فراسکو عسلویه» تصور کرد که به بتواند خدمات بانکرینگ را با قیمت مناسب ارائه دهد. در سال 2014 حدود 2000 کشتی برای حمل‌ محصولات پتروشیمی ،میعانات و سایر عناوین حمل به منطقه عسلویه تردد داشته‌اند. ما در این 50 هکتاری که برنامه آن را در طرح توسعه جامع شرکت نوشته‌ایم در نظر داریم به دلیل معافیت‌های مالیاتی مناطق کمتر توسعه یافته و ویژه بتوانیم واحدهای تولیدی منطبق با اهداف ترمینالی خود راه‌اندازی نماییم. این واحد تولیدی می‌تواند یک واحد پایین‌دستی یا میان‌دستی پتروشیمی باشد یا یک واحد پالایشگاهی که از محصولات آن بتوانیم در راستای اهداف بلندمدت شرکت به عنوان یک ترمینال نفتی استفاده کنیم. همچنین ما در بخش سوخت‌رسانی به سکوهای دریایی می‌توانیم فعال باشیم چرا که در منطقه پارس جنوبی و جزاریر لاوان و خارگ، چاه‌های نفتی و گازی متعددی قرار دارند و به همین دلیل ما می‌توانیم در این منطقه به سکوهای نفتی سوخت‌رسانی و ارائه خدمات لجستیکی ارائه دهیم.

با توجه به ماهیت بندر ما می‌توانیم بخشی از لجستیک دریایی و خدماتی که به یک بندر تخصصی مربوط می‌شود را به کشتی‌هایی که به این منطقه می‌آیند ارائه دهیم. متاسفانه بحث ایجاد سالن‌ها و تجهیزاتی که برای تعمیرات دوره‌ای و اساسی انبوهی از تجهیزات منطقه عسلویه که شامل فازهای پالایشگاهی و واحدهای بزرگ پتروشیمی منطقه است مغفول مانده و الان در بحث تعمیرات دوره‌ای و اساسی، شرکت‌های سازنده که عمدتاً خارجی هستند، تجهیزات را برای این منظور به امارات منتقل کرده و شرکت‌های اماراتی بابت ارائه خدمات سالن‌های تعمیراتی و تاسیسات خود هزینه هنگفتی دریافت می‌کنند. این موضوع با توجه به انبوه تاسیساتی که در یک نوار 80 کیلومتری در منطقه عسلویه قرار دارند ایجاب می‌کند که در جهت ایجاد تاسیسات مورد نیاز برای این منظور اقدام نماییم. اینها طرح‌های توسعه‌ای شرکت در یک برنامه بلندمدت هستند که در مجموع باید بگویم چشم‌انداز این شرکت ایجاد یک ترمینال بالنده با تنوع بالا، ظرفیت خوب برای اسکله‌ها و ایجاد امکانات ارزان قیمت برای شرکت‌هایی است که در این منطقه کارهای صنعتی انجام می‌دهند.

 

این بندر دقیقاً در چه موقعیت جغرافیایی واقع شده و با توجه به اینکه در دوران تحریم ساخته شده است، نقش اقتصاد مقاومتی را در تحقق این موضوع چگونه می‌دانید؟

 

سوال بسیار خوبی است. طرح جامع توسعه شرکت در ابتدای سال 92 شروع و ابتدای سال 93 نهایی شد. یعنی زمان تدوین طرح جامع مذاکرات برجام هنوز شروع نشده بود. رویکرد ما در این زمینه به نیازهای داخلی و منطقه‌ای معطوف بود که بنادر نقش کلیدی در آنجا ایفا می‌کنند. همانطور که می‌دانید بنادر، منطقه بارانداز یا عرضه کالا در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت هستند و در این حوزه تمام موارد دیده شده با دیدگاه اقتصاد مقاومتی و نگاه به توانمندی‌های داخلی کشور بوده است که البته این دیدگاه سختگیرانه به نفع این برنامه تلقی می‌شود چرا که برنامه‌های جامع را معمولا" هر دو سال یک بار بازبینی و به روز می نمایند ،در حال حاضر ما در مقطعی قرار داریم که می‌توانیم برنامه را با نگاهی بازتر بازبینی نماییم.

به عقیده اینجانب، پوشش مباحثی چون تعمیرات تجهیزات پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، لجستیک دریایی، سوخت‌رسانی به سکوهای دریایی، بانکرینگ کشتی‌های ایرانی که متاسفانه در حال حاضر عمدتا" توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شوند همه در راستای اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است که به نظر من به درستی این موضوع باید طرح شود که ما اگر از توان درونی خود استفاده کنیم قابلیت‌های بهره‌وری شرکتهای  ایرانی با توجه به داشتن نیروهای متخصص و منابع سرشار غیرقابل انکار است و در بالندگی  و توسعه اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد. خوشبختانه بندر «فراسکو عسلویه» (پایانه‌ بندری عسلویه) در قلب فازهای عسلویه با فاصله ایمن از فازهای پالایشگاهی و پتروشمی و در نقطه‌ی استراتژیک از لحاظ موقعیت مکانی قرار گرفته است.

 

طرح‌هایی که فرمودید در چه وضعیتی قرار دارند و درصد پیشرفت فیزیکی آنها به چه میزان است؟

 

به لطف پروردگار و تلاش بی‌وقفه همکاران، در بدترین شرایط اقتصادی کشور، تعویض دو دولت و کمبود منابع مالی، در حوزه‌ای که متعلق به بخش خصوصی است و با همه تنگناها و محدودیتها با همدلی و اعتقاد به کارتیمی و توجه به توانمندیهای داخلی ،موفق شدیم بخش فاز اول ترمینال و تکمیل سازه بندر را بر اساس برنامه در کمترین زمان اجرا نماییم. حدود 12 ماه بعد از پذیرفتن مسئولیت بنده در این شرکت ما یکی از اسکله‌ها و ترمینال را در پایان سال 92 به مدار بهره‌برداری وارد کردیم. در سال 94 هم اسکله دوم که بزرگترین اسکله نفتی ایران است و عملاً بخشی از پروژه در فاز یک و دو که عملیات بخش خشکی  و دریایی تعریف شده بود را اجرا و به اتمام رساندیم. همچنین در مورد جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برنامه داریم و در این راستا  با شرکت‌های خارجی در مورد ایجاد امکانات تعمیراتی، توسعه فازهای تولیدی مانند پالایشگاهی و پتروشیمی مذاکراتی انجام شده است تا شرایطی که برای سهامداران ما بهترین منفعت را دارد انتخاب کنیم. در مورد لجستیک دریایی، بانکرینگ و ارائه خدمات به سکوهای دریایی برنامه‌ریزی لازم برای تحقق اهداف برنامه انجام شده است. البته گلایه هایی در زمینه حمایت مسئولین ذیربط وجود دارد. با وجود امکانات زیرساختی منحصر بفرد این بندر، امیدوارم  با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث توسعه بنادر و اقتصاد دریایی در رئوس سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسعه و تدبیر ریاست محترم جمهور در برنامه مذکور و در بحث توسعه ویژه بنادر وسواحل ،حمایت لازم و بموقع صورت پذیرد.

 

افتتاح رسمی این بندر و اسکله دوم چه زمانی خواهد بود؟

 

خوشبختانه همه مجوزهای مربوطه از ارگانهای ذیربط شامل سازمان بنادر، حفاظت محیط زیست، منطقه ویژه، گمرک ایران و ... اخذ شده و این بندر به عنوان یکی از مناطق در عسلویه به عنوان مرز مجاز دریایی برای انجام همه رژیم‌های تجاری و گمرکی مجوز دارد. برای فاز دو که تکمیل بندر، موج‌شکن و سازه‌های دریایی است اقدامات لازم انجام شده و در اواخر آبان ماه امسال تکمیل و آماده بهره برداری گردید.  اکنون در حال رایزنی با مقامات کشوری برای افتتاح رسمی بندر قبل از پایان سال هستیم. البته بهره‌برداری  از اسکله دو و سایر تاسیسات شروع شده است.

 

ارزش این بندر چقدر است واهمیت  بندر و  توجیه اقتصادی این طرح بر اساس مطالعات شما به چه صورت است؟

 

بنده در بدو ورود به این شرکت، یک برنامه کوتاه‌مدت برای طراحی و اجرای تاسیسات و تجهیزات و با هدف انجام فعالیتهایی که بتوان بخشی از پروژه ها را  در کمترین زمان ممکن به مدار بهره برداری برد  تهیه نمودم، که این یک رویکرد اقتصادی و تا حدی اجباری در بخش خصوصی است.  اینکه بندر چه نقشی در اقتصاد کشور دارد موضوعی است که همه به آن اذعان دارند و در فرمایشات اقتصادی مقام معظم رهبری، حوزه تجارت و اقتصاد دریایی و توجه به بنادر در راس بیانات ایشان قرار داشته است. از سوی دیگر در تمام برنامه‌های توسعه‌ای همه دولت‌ها با رویکردهای سیاسی مختلف، همواره توجه به توسعه سواحل و ساخت بنادر، جزء  اولویت اصلی همه برنامه‌های توسعه‌ای بوده است. پس قاعدتاً ساخت بندر با وجود اینکه بعنوان پروژه‌های زیرساختی است و ساخت آن مانند راه و جاده، وظیفه دولت است و تا الان بخش خصوصی کمتر به این حوزه ورود کرده است ولی ما اولین شرکتی هستیم که با وجود همه مشکلات این جسارت را داشته‌ایم در زمینه ساخت بندر همه مسئولیتها و هزینه ها را متقبل شده ایم. همانطور که می‌دانید بندر زیرساختی است که باعث پویایی و و رونق سایر زنجیره‌های اقتصاد ،صنعت و تجارت خواهد شد و نقطه اتصال آن به بازارهای جهانی است. بر اساس بررسی‌های ما در تمام سواحل و عرض 1800 کیلومتری ایران در سواحل جنوبی با فرض وجود بازار آزاد بین‌المللی، اگر در هر نقطه این مسیر تاسیسات بندری حتی بدون حمایت دولتی ایجاد شود بازگشت سرمایه آن بالای 25 درصد خواهد بود ولی این موضوع در منطقه عسلویه از دیدگاه  مهندسی سواحل و بنادر، هیدروگرافی و توپولوژی منطقه ویژه  بوده و منطقه بسیار مناسبی برای بندرسازی است.

ترمینال بندری عسلویه به عنوان سومین بندر منطقه ویژه پارس  وارد مدار بهره‌برداری شده است. سواحل این منطقه به دلیل اینکه به سرعت عمق می‌گیرد وبدون نیاز به کانال ورودی وارد پهنه دریا می‌شود از لحاظ عملیات بندری بسیار به صرفه است.

ارزش اقتصادی آن با توجه امکانات  و موقعیت ویژه آن حدود چهار تا پنج هزار میلیارد ریال برآورد می گردد. البته ازدید بنده با توجه به اینکه بندر یک سرمایه گذاری اقتصادی قابل توجه و پایدار است این مبلغ حتی می‌تواند بیشتر هم باشد.

 

چه کشتی‌هایی می‌توانند در این بندر پهلو بگیرند؟

 

مزیت منطقه عسلویه و به ویژه منطقه‌ای که بنادر در آن ساخته شده این است که اولاً نوع جریان‌های دریایی و هیدروگرافی و نوع ساختار کف دریا که عمدتا" به صورت کورال، مرجانی و مسطح است، نیاز به لایروبی مجدد را کم می‌کند و باعث کاهش هزینه‌ها می‌گردد و از طرفی به دلیل اینکه به سرعت وارد عمق زیاد دریا می‌شود، مانور کشتی‌های بزرگ بیشتر می گردد. مزیت منطقه عسلویه این است که لنگرگاه به فاصله دو کیلومتر از بندر فراسکو  قرار دارد به این معنا که کشتی‌ها با چند دقیقه هدایت و پایلوت از لنگرگاه به اسکله ها ورود خواهند کرد و در مرحله جدا شدن نیز بدلیل عدم وجود کانال ورودی به معنی خاص (بخشی از موقعیت طبیعی دریا) بسرعت به مسیر اصلی  وارد خواهند شد. (بطور مثال کانال ورودی  بندر امام خمینی(ره) بعنوان بطول 60 کیلومتر و نیاز به لایروبی دائمی دارد). همچنین به دلیل عمق زیاد کانال ورودی، کشتی‌ها با حداکثر ظرفیت می‌توانند وارد شوند. با توجه به اینکه میانگین عمق اسکله شماره دو قبل از لایروبی حدود 15 متر است، کشتی‌های با ظرفیت 100 هزار تن نیز قابلیت ورود و پهلوگیری دارند ولی حوضچه چرخش دارای شکل طبیعی است، با توجه به اینکه هنوز لایروبی اولیه انجام نشده است فعلا" کشتی‌های با ظرفیت 60 هزار تن ورود کرده اند. در صورت انجام لایروبی اصولی که شیب کف دریا را به سطح طراحی برساند، دوره بعدی لایروبی زمانی بعید خواهد بود.

 

نحوه تعامل شرکت «فراسکو عسلویه» با مشتریان به چه شکل است؟

 

ما با توجه به اینکه زنجیره عرضه و تقاضا و بارانداز تجارت هستیم به طیف وسیعی از مشتریان می‌توانیم خدمات ارائه دهیم. به ‌ویژه اینکه به عنوان نخستین بندر تخصصی فراورده‌های نفتی ایران فعالیت می‌کنیم مشتری‌های ما از ابتدای شروع بهره برداری تاکنون با توجه به موقعیت بسیار ویژه ایران برای ترانزیت فراورده‌های نفتی و صادرات تولیدات پالایشگاههای بخش خصوصی به بندر مراجعه کرده‌اند. در زمینه ترانزیت، تحقیقی انجام دادیم که نتایج به وزیر محترم نفت نیز ارائه شده است. بر اساس این تحقیق در کل دنیا 35 کشور مرز آبی ندارند که از این میزان به جز حدود 11 کشور آفریقایی، عمدتاً در اروپا و آسیا قرار دارند که 9 کشور از اینها در اطراف ایران قرار داشته و به مرز آبی خلیج فارس و دریای عمان نیاز دارند. بر اساس این گزارش محموله های حمل شده از کشورهای مذکور از لحاظ درآمد ترانزیتی برای ایران (نفت، فراورده‌های نفتی، محصولات کشاورزی، معدنی و ...) بالاترین ارزش ترانزیتی را دارند، ایران در دنیا  شرایط ویژه ای در زمینه ترانزیت دارد و به مقصد آسیای شرقی بی‌رقیب هستیم. به همین دلیل مشتری‌های ما بیشتر در بخش ترانزیت و البته به دلیل ترافیک سایر بنادر ،صادرکننده‌های فراورده‌های نفتی در سراسر ایران شامل پالایشگاه‌های کوچک هستند. متاسفانه از ابتدای سال 94 به دلایل نامشخص، گمرک ایران در خصوص صادرات تولیدات داخلی و ترانزیت به منطقه ویژه پارس موانعی گذاشته است که با پیگیریها و مکاتبات فراوان امید است با درایت رئیس کل گمرک ایران این موضوع برطرف گردد.

 

 

ساختار و چیدمان نیروهای انسانی شرکت فراسکو بر اساس چه معیارهایی انجام شده است؟

 

قبل از زمان حضور بنده در شرکت «فراسکو عسلویه»، فعالیتهای شرکت چند ماه به دلایل مختلف متوقف شده بود، در سایت تعدادی از نیروهای بومی مشغول فعالیت مختصری بودند و دفتر و ستاد شرکت تقریبا" منحل شده بود، لذا  اصول اولیه مدیریت ایجاب می نمود که به سرعت با تکمیل حداقل کادر متخصص  نیروی انسانی، ترمیم و پیش نیازهای لازمه عملیات شرکت داری مطابق قانون تجارت سر وسامان یابد. بنده اعتقاد دارم در بحث نیروی انسانی سه فاکتور سلامت اخلاقی و پاکدستی، دانش فنی، توانایی انجام کار تیمی بسیار مهم و کلیدی در پیشبرد اهداف هر شرکتی است. این مثلث موفقیت ترکیب نیروهای انسانی است که در این شرکت با دقت رعایت شده و افرادی که در این مجموعه در حال کار هستند به علاوه افراد بومی و نیروهای انسانی در منطقه عسلویه، مجموعه بسیار ارزشمندی را تشکیل داده‌اند چرا که دارای شاخص های فوق  هستند. اعتقاد قلبی بنده این است که وقتی وارد یک منطقه شده و بوم و طبیعت آن را به هم می‌ریزیم (احداث پالایشگاههای گازی و مجتمع های بزرگ پتروشیمی و ... در عسلویه) ساکنان بومی آن، حق دارند در فعالیتهای آن منطقه سهم داشته باشند. در بحث مسئولیت‌های اجتماعی نیز وظیفه همه سازمان‌ها در عسلویه این است که از نیروهای بومی در پروژه‌ها حداکثر استفاده را داشته باشند و خوشبختانه شرکت «فراسکو عسلویه» جزو شرکت‌های برتر منطقه است که استانداردهای استفاده از نیروهای بومی و متخصص را به طور مطلوبی رعایت کرده است.

 

با توجه به ارزش افزوده‌ای که این بندر برای کشور به همراه خواهد داشت، انتظار جنابعالی از مسئولان گمرک کشور و به‌ویژه جناب آقای دکتر مسعود کرباسیان چیست؟

 

در حوزه زیرساختی، انتظار ما بسیار بالاتر از چیزی است که در حال حاضر اتفاق افتاده است. چرا که با وجود مشکلات و سختی‌ها، یک شرکت بخش خصوصی جرات کرده با انجام سرمایه‌گذاری کلان، همراستا با وظایف دولت در امور زیرساختی و احداث بندر به نوعی به ایشان کمک شده است. بنابراین توقع داریم با توجه به این سرمایه‌گذاری و انجام کار زیرساختی، تسهیلات و کمک‌های لازم در اختیار ما قرار گیرد. در حال حاضر نه تنها تسهیلاتی در اختیار ما قرار نگرفته بلکه جلوی کارهای عادی و قانونی ما را هم گرفته‌اند که من همین‌جا از جناب دکتر کرباسیان درخواست می‌کنم به شرکت‌هایی که در شرایط سخت مملکت در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نیاز به حداقل توجه دارند،کمک شود. جالب اینکه در شرایط برابر با سایر مناطق ویژه، محدودیتها فقط در منطقه ویژه پارس اعمال شده و سایر مناطق ویژه مشابه و بنادردیگر با همه ظرفیت مشغول به فعالیت هستند. با توجه به اخذ مشورت از خبرگان گمرک که از مدیران باسابقه این حوزه بوده‌اند تا کنون هیچ منع قانونی برای ترانزیت یا صادرات از منطقه ویژه پارس وجود نداشته است. به عکس ایشان معتقدند که این منطقه ویژه اقتصادی که بصورت اختصاصی در حوزه مایعات نفتی و پتروشیمی تجهیز شده در مقایسه با سایر بنادر چند منظوره ایران به لحاظ عملیات گمرکی مناسبترین شرایط را داراست و حتی نسبت به مناطق دیگر،گمرک می بایست تسهیلات ویژه ارائه نماید. قطعاً رفع این مشکلات نیاز به همدلی، توجه و حمایت لازم از سوی مسئولان دارد. بنابراین از مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت ایران به عنوان مدیر ارشد منطقه ویژه، سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگانهای ذیربط ... می‌خواهم نسبت به این پروژه ملی، نگاه ویژه‌ای داشته و نسبت به رفع موانع آن اقدام نمایند. در مجموع اعتقاد دارم بندرسازی اگر در شرایط آزاد و یک اقتصاد رقابتی سالم انجام شود کار بسيار مناسبی است چرا که هم منافع ملی را توسعه می‌دهد و هم درآمدهای سرشاری را نصیب کشور می‌کند. اگر موقعیت استثنایی بنادر ما در حاشیه شمالی خلیج فارس را کشورهای حاشیه جنوبی  در اختیار داشتند بدون تردید لحظه‌ای برای استفاده از این فرصتها درنگ نمی‌کردند. بنابراین نیاز به همدلی و توجه در این زمینه بیش از پیش احساس می‌شود و اگر کسی در این حوزه ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری نموده است، سازمان‌ها و مسئولان باید کمک‌ها و تسهیلات لازم را در اختیار آن قرار دهند. در حال حاضر کاهش شدید قیمت نفت، کاهش منابع بانک‌ها و یاری نرساندن مسئولان دولتی باعث شده با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه مواجه باشیم.

 

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

 

نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم برداشته شدن تحریم‌ها و دوران پسا برجام است. در این شرایط همه شرکت‌های داخلی و فعالان اقتصادی با خوش‌بینی و امید به آینده، امیدوارند پس از سپری کردن شرایط بسیار سخت، بتوانند به فعالیت پرداخته و حتی با شرکت‌های خارجی به رقابت بپردازند. اما متاسفانه با وجود برداشته شدن تحریم‌ها، این امیدواری فقط در سایه تدبیر، همدلی و توجه به منافع ملی میسر خواهد شد. درحال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که گویی دچار تحریم داخلی هستیم و مشکلات و موانع ایجاد شده از داخل، شرایط را برای ما بسیار سخت و دشوار کرده است. در این راستا برخی تصمیمات مسئولین و زمانبر شدن پاسخگویی ها برای فعالیت بخش خصوصی و موانع گمرکی از موضوعاتی است که با آن مواجه هستیم که امیدوارم با نگاه مثبت و ملی مسئولان، هرچه زودتر این مشکلات برطرف گردد.

۴ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۳۷
تعداد بازدید : ۲,۱۱۱