بانک‌های ایران هنوز کاملاً به سوئیفت وصل نشده‌اند

بانک‌های ایران هنوز کاملاً به سوئیفت وصل نشده‌اند
در حالی که رئیس کل بانک مرکزی گفته است سوئیفت وصل و عملیاتی شده است یک مقام کره جنوبی گفت: لغو محدودیت های دسترسی بانک های ایرانی به سیستم نقل و انتقالات بانکی بین المللی سوئیفت در طی هفته آینده تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یک مقام بانکی کره جنوبی اعلام کرد، با لغو تحریم ها علیه ایران، بانک ملت ایران قصد دارد شعبه خود در سئول را تا ماه آینده بازگشایی نماید.

در ماه ژانویه، آمریکا و اتحادیه اروپا پس از اجرایی شدن توافق جامع هسته ای، تحریم ها علیه ایران را لغو کردند.

از زمان گشایش شعبه بانک ملت در سئول در ژوئن 2001، این بانک در زمینه مبادلات تجاری بین دو کشور و معاملات ارزی خارجی و همچنین نقل و انتقال دستمزدهای ایرانیان شاغل در کره جنوبی فعال بود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری کره هرالد این مقام بانکی کره ای گفت: لغو محدودیت ها در دسترسی بانک های ایرانی به سیستم نقل و انتقالات بانکی بین المللی سوئیفت در طی هفته آینده تکمیل خواهد شد و این بدان معناست که بانک ملت اجازه خواهد داشت تا اعتبارات اسنادی صادر کند و با کره جنوبی تعامل نماید.

در حالی به گفته این مقام کره ای محدودیت های دسترسی بانک های ایران به سوئیفت هنوز به طور کامل رفع نشده است که رئیس کل بانک مرکزی ایران روز گذشته گفت همه بانک های ایران به سوئیفت وصل شده اند.

ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مورد این سوال که آیا مشکل سوئیفت برطرف شد، اظهار داشت: «هم اکنون همه بانک‌های کشور به سوئیفت وصل هستند و امکان مخابره پیام سوئیفتی را دارند و این موضوع عملیاتی شده است.»

به گفته این مقام کره ای همچنین گفت و گوهایی با مقامات آمریکایی در جریان است تا سیستم پرداخت با استفاده از یورو در مبادلات با ایران راه اندازی شود زیرا به دلیل تحریم های پابرجای واشنگتن بانک های کره ای نمی توانند هنگام تجارت با ایران، دلار مبادله کنند. مقامات بانکی کره ای گفته اند انتظار دارند در طی ماه آینده به نتایج مثبتی از این گفت و گوها دست یابند.

بعد از لغو تحریم ها، بانک پرشیا اینترنشنال ایران هم به دنبال ایجادشعبه ای در سئول است. اگر کره جنوبی با این امر موافقت کند، این دومین بانک ایرانی خواهد بود که در کره جنوبی فعالیت می کند.

۵ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۸۲۱