طی ٨ سال گذشته، ٧٥ درصد هزینه‌ های کشور از راه خام فروشی تامین می‌شد

طی ٨ سال گذشته، ٧٥ درصد هزینه‌ های کشور از راه خام فروشی تامین می‌شد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این که ٨ سال پیش، ٧٥ درصد هزینه‌ های کشور از راه خام فروشی و پول نفت تامین می‌شد، گفت: این در حالی است که امروز این عدد به کمتر از ٢٠ درصد تنزل پیدا کرده است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، سورنا ستاری با بیان این که اقتصاد نفتی پاسخگوی نیازهای امروز کشور نیست، گفت: با افرایش سطح رفاه اجتماعی و افزایش انتظارات جامعه در حوزه‌های مختلف اشتغال، کارآفرینی و تحصیل دیگر نمی‌توان با مدل قبلی کشور را اداره کرد.

وی افزود: امروز دیگر فقط ساخت کارخانه راه حل اشتغال نیست، زیرا کشور امروز ٥ میلیون دانشجو و ٣٢ میلیون جوان را به‌ عنوان اصلی‌ترین سرمایه دارد، به همین دلیل نوع نگرش به اقتصاد و اشتغال باید تغییر کند.

ستاری تصریح کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید، اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان راه اصلی برای برون رفت از وضع کنونی مطرح شد، پایه چنین اقتصادی توجه به فکر و مغز نیروی انسانی متخصص و متفکر است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر این که شرکتهای معتبر بین‌المللی با استفاده از اقتصاد دانش بنیان، توانستند جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کنند، عنوان کرد: امروز درآمد و ارزش افزوده حاصل از فعالیت این شرکتها، رقمی معادل فروش سالانه نفت کشوری مانند ایران است، چنین درآمدی تنها در اقتصاد دانش بنیان و با به کار گیری ایده، فکر و مغز نیروی انسانی متخصص دست یافتنی است.

وی با بیان این که هشت سال پیش، ٧٥ درصد هزینه‌ های کشور از راه خام فروشی و پول نفت تامین می‌شد، گفت: این در حالی است که امروز این عدد به کمتر از ٢٠ درصد تنزل پیدا کرده است.

ستاری افزود: مهمترین بحث اقتصاد کشور مسئله فرهنگی است، مادامی که تفکر نفتی در اقتصاد کشور حاکم باشد، همه تلاشها و فعالیتها در توسعه پژوهش، ارتقای فناوری و گسترش اقتصاد دانش‌بنیان دچار مشکل است و برای برطرف کردن آن با فرهنگسازی و عبور از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان که راه امید و نجات ماست، می‌توان این مشکلات را از پیش رو برداشت.

۵ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۱۷
تعداد بازدید : ۸۴۱