تاکید مسکو بر پذیرش شرایط استثنایی ایران برای بازگشت به بازار نفت

تاکید مسکو بر پذیرش شرایط استثنایی ایران برای بازگشت به بازار نفت
وزیر انرژی روسیه با اشاره به همکاری همه تولیدکنندگان برای کمک به کاستن از مازاد عرضه و بهبود قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: با توجه به شرایط ایران برای بازگشت به بازار نفت، ارزیابی انفرادی ویژه ایران لازم به نظر می رسد.
به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، الکساندر نواک روز پنج شنبه (٦ اسفندماه) اعلام کرد که روسیه تصمیمی برای افزایش تولید نفت خام خود در سال ٢٠١٦ ندارد و تولید این کشور مشابه پارسال خواهد بود. 

وی گفت: مسکو برنامه ای برای افزایش تولید نفت خود در سال ٢٠١٦ ندارد و این بدان معناست که تولید پیش بینی شده روسیه فراتر از سال ٢٠١٥ نمی رود.

وزیر انرژی روسیه تصریح کرد: به نظر می رسد تصمیم برای تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه امسال تصمیمی عاقلانه است.

مذاکراتی در سطح جهان در حال انجام است که هدف آن ثابت نگه داشتن عرضه نفت خام از سوی کشورهای عمده تولیدکننده نفت خام است تا از مازاد عرضه که قیم های نفت را به شدت کاهش داده و اقتصاد کشورهای تولیدکننده را با چالش روبرو کرده است، بکاهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت انرژی روسیه، مسکو و ریاض با هم توافق کرده اند که سطح تولید خود در سطح ماه ژانویه ٢٠١٦ تثبیت کنند، البته این دو تولید کننده بزرگ نفت خام در صورتی به این توافق پایبند خواهند بود که دیگر تولیدکنندگان در جهان نیز به این تصمیم متعهد بمانند. 

براساس برآوردهای موجود، توافق برای تثبیت تولید نفت خام، تولید روسیه را به طور میانگین تنها ١,٥ درصد نسبت به سال ٢٠١٥  افزایش می دهد. 

افت بیشتر قیمت نفت در صورت نبود توافق میان تولیدکنندگان

نواک معتقد است اگر توافقی در توقف رشد تولید صورت از سوی تولیدکنندگان اصلی صورت نگیرد، روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی می تواند حتی تا سال ٢٠١٧ و یا بیشتر نیز ادامه یابد.

وی گفت: اگر کشورهای تولیدکننده از برنامه های رشد تولید نفت خود صرفنظر نکنند، رقابت بیشتر خواهد شد و تولیدکنندگانی که توانایی افزایش تولید خود را داشته باشند این کار را خواهند کرد و قیمتها باز پایین خواهد آمد.

وزیر انرژی روسیه ادامه داد: حال اگر عرضه نفت در بازار بیشتر نشود، ما قادر خواهیم بود نبود توازن بازار را به میزان ١,٣ میلیون یا ١.٤ میلیون بشکه در روز کاهش دهیم. اکنون مازاد عرضه بازار در حدود ١.٦ میلیون تا ١.٨ میلیون بشکه در روز است. 

نبود توافق بر سر تثبیت تولید سبب کاهش بیشتر قیمت نفت می شود

نواک همچنین هشدار داد اگر این توافق عملی نشود، قیمت نفت در بازارهای جهانی باز هم کاهش می یابد.

توافق روسیه و عربستان در حالی است که ایران خود را آماده افزایش تولید به میزان یک و نیم میلیون بشکه در روز می کند و نواک در سخنان روز پنجشنبه خود تأکید کرد که همه تولیدکنندگان باید به این توافق پایبند باشند تا مازاد عرضه کاهش یافته و قیمتها کمی بالاتر رود. 

نواک در این باره اظهار کرد: موضوع مشارکت ایران در این توقف رشد تولید هنوز مورد بحث است و بیشتر شامل کشورهایی می شود که به تهران رفتند و در آنجا مذاکراتی داشتند.

وی افزود: به نظر من ممکن است دیدگاه های مختلفی درباره ایران وجود داشته باشد، ما شنیده ایم که آنها تصمیمی برای تثبیت تولید نفت خود ندارند که دلیل آن پایین بودن سطح تولید کنونی این کشور در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان است؛ به همین دلیل انجام یک ارزیابی انفرادی ویژه ایران لازم به نظر می رسد.

نواک قرار است در ماه مارس به ایران سفر کند تا در نشست کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و روسیه شرکت کند.

۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : ۳۸۶