روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

استراحت بورس در مسیر صعودی
شاخص کل بورس با افت هفتگی کمتر از ١/ ٠ درصدی همراه شد. به این ترتیب، اولین هفته نزولی شاخص پس از ٨ هفته صعود رقم خورد. شاخص از ابتدای زمستان با رشد ٥/ ٢٦ درصدی همراه شد. رفع عملی تحریم‌ها با انتظار برای رشد سودآوری شرکت‌ها و همچنین اقدامات در راستای کاهش نرخ سود بانکی، خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس را تقویت کرده است. اما در گزارش‌های مالی، نخستین پیش‌بینی سود شرکت‌ها همگام با انتظارات افزایش نداشت. این عامل در کنار رشد بی رویه برخی نمادها، شاخص را در شرایط اصلاح قیمتی قرار داده است. با این وجود در شرایط کنونی بازگشت به رکود دور از انتظار است. بنابراین عرضه و تقاضا به سمت متعادل شدن در حرکت هستند. همچنان، چشم انداز مبهم اقتصاد جهانی نوسانات قیمت‌های جهانی کالاها را به وجود آورده است، امری که می‌تواند عامل فشار بر بورس کالامحور شود. 

عبور دلار از مرز ٣٥٠٠ تومانی
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ١٤/ ٠ درصدی به نرخ ٣٥٠٥ تومان معامله شد. افزایش نرخ درهم در دبی با افزایش تقاضای آربیتراژی ارز همچنین تغییر انتظارات نسبت به دلار در واکنش به اظهارات مسوولان از عوامل رشد نرخ دلار است. رئیس کل بانک مرکزی بر یکسان‌سازی نرخ ارز از نیمه دوم سال ٩٥ خبر داد. با اینکه پیش‌تر انتظارات برای یکسان‌سازی نرخ ارز، با توجه به اختلاف ٥٠٠ تومانی باعث تشدید انتظارات کاهشی در بازار ارز می‌شد. اما تاکید مسوولان بر حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تغییر انتظارات را در بازار ارز به همراه دارد. افزایش نرخ دلار در سطح جهانی و عدم کاهش ارزش ریال متناسب با آن، یکی از عوامل حمایت از دلار است. همچنین کاهش ارزش پول با نرخ تورم نیز از نرخ دلار حمایت می‌کند. رشد تقاضای مسافرتی نیز می‌تواند از دلار حمایت کند.

رشد با احتیاط سکه
هر سکه طرح جدید با رشد ٢/ ٢ درصدی همراه شد و بیشترین رشد از هفته آخر مهر را ثبت کرد. رشد اونس طلای جهانی و رشد نرخ دلار سکه را با خود همراه کرد. اونس طلای جهانی روزهای اخیر با نوسانات بازارهای سهام و قیمت نفت نوسان داشت. اما چشم انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی رشد ١٦ درصدی اونس را از ابتدای سال میلادی رقم زده است. همچنان به نظر می‌رسد سطح ١٢٣٠ دلاری از اونس حمایت می‌کند. با این وجود عدم اطمینان به ثبات رشد بازارهای اثرگذار کم واکنشی سکه را رقم زده است و حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را بالاتر از ٢٠ هزار تومان قرار داده است. تغییر انتظارات نسبت به روند حرکت نرخ دلار و افزایش تقاضای ارز با نزدیک شدن به فصل مسافرت، می‌تواند با رشد نرخ دلار عامل حمایت از سکه شود.

حمایت سطح ١٢٣٠ دلار از اونس
دیروز ساعت ١٦، اونس طلای جهانی به قیمت ١٢٣٦ دلار معامله ‌شد. نوسانات بازارهای سهام اونس را با خود همراه کرد. اما با وجود تداوم رشد بازارهای سهام روز جمعه، همچنان سیگنال‌های مثبت از تحلیل‌های تکنیکال و چشم انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی حمایت سطح ١٢٣٠ دلاری اونس را رقم زده است. نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه نوسانات اقتصادهای نوظهور و به ویژه چین موضوع گفت‌وگوی نشست ٢٠ کشور در شانگهای است. رئیس کل بانک مرکزی این کشور اعلام کرد چین فضا و ابزار لازم برای تشدید سیاست‌های انبساطی را دارد. با این وجود همچنان انتظار برای افزایش نرخ بهره آمریکا، با آمارهای اقتصادی مناسب (افزایش سفارش کالاهای بادوام) می‌تواند با افزایش شاخص دلار بر اونس فشار آورد. شاخص هزینه‌های شخصی (نرخ تورم) و بازبینی رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم این کشور می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. 

اولین افت «تسه»ها پس از چهار هفته 
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت هفتگی ١/ ٣ درصدی همراه شد. این اولین هفته نزولی «تسه»ها پس از چهار هفته صعود است. مقاومت «تسه»ها برای نرخ سود ٢٤ درصدی، افت قیمت این اوراق را رقم زده است. اما امکان ترکیب اوراق جدید با اوراق پیشین برای تعدیل نرخ سود، قیمت این اوراق را به هم نزدیک کرده است. میانگین قیمت اوراق جدید هم اکنون ٨٨ هزار و ٤٠٠ تومان و نرخ سود نیز ٦/ ٢٣ درصد است. کارشناسان همچنان بر بالا بودن نرخ سود در شرایط روند کاهشی نرخ تورم تاکید دارند. با این وجود، افزایش تقاضا در شرایط ثبات نسبی قیمت مسکن رشد ٤/ ١٨ درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای دی را رقم زده است. تقویت قدرت خرید با افزایش سقف وام نیز حجم معاملات مسکن در دی و بهمن را ١٧ درصد افزایش داده است. 

تقویت خوش‌بینی به نفت 
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٦/ ٣٣ دلار معامله ‌شد. خوش‌بینی‌ها نسبت به حصول توافق برای حفظ سطح تولیدات همچنین رشد تقاضای بنزین عامل رشد قیمت نفت است. ذخایر بنزین آمریکا برای اولین بار از نوامبر با افت (٢٤/ ٢ میلیون بشکه) همراه شد. همچنین، خوش‌بینی به جلسه ماه مارس صادرکنندگان بزرگ نفتی، از قیمت نفت حمایت کرد. کارشناسان معتقدند به دلیل شیب ثابت تولیدات این صادرکنندگان حفظ تولیدات در سطح ژانویه نمی‌تواند به حذف مازاد عرضه کمک کند. از سوی دیگر، تصمیم ایران به افزایش صادرات و کاهش تقاضای چین (دومین واردکننده نفت) عامل فشار بر نفت هستند. با این حال، بر اساس گزارش IEA (آژانس بین‌المللی انرژی) تولیدات شیل به دلیل هزینه بالا، در سال ٢٠١٦ حدود ٦٠٠ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داشت که می‌تواند به بازگشت تعادل به بازار نفت کمک کند.
۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۸۴۵