رکوردشکنی قیمت نفت صادراتی ایران در هفته پایانی بهمن ماه

رکوردشکنی قیمت نفت صادراتی ایران در هفته پایانی بهمن ماه
قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران در هفته منتهی به ١٩ فوریه (٣٠ بهمن ماه) با ثبت رکورد بیشترین افزایش قیمت هفتگی در بین انواع شاخص نفت خام، بیش از سه دلار در هر بشکه افزایش یافت، به گونه ای که نفت سبک ایران در مرز 30 دلار به فروش رسید.
به گزارش ایرنا، بررسی قیمت انواع شاخص نفت خام در هفته پایانی بهمن ماه نشان می دهد که استقبال بازار از نفت خام سبک و سنگین ایران نسبت به انواع دیگر نفت خام بیشتر بوده است.
اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گزارش داده است، قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ١٩ فوریه (٣٠ بهمن ماه) با سه دلار و ٣٠ سنت افزایش به ٢٩ دلار و ٥٦ سنت رسید؛ این در حالی است که میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون ٢٧ دلار و ٢٦سنت بوده است.
قیمت نفت خام سنگین ایران نیز با سه دلار و ٤٣ سنت افزایش به ٢٧ دلار و ٦ سنت برای هر بشکه رسید تا بیشترین افزایش را در میان انواع نفت خام شاخص به خود اختصاص دهد؛ میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای امسال تاکنون ٢٤ دلار و ٤٣ سنت بوده است.
قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی، به ٢٩ دلار و ٢ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، یک دلار و ٩٨ سنت افزایش را نشان می دهد.
هر بشکه نفت خام دابلیو.تی.آی آمریکا نیز در هفته منتهی به ١٩ فوریه با یک دلار و ٧٦ سنت افزایش، ٢٩ دلار و ٩١ سنت برای هر بشکه معامله شد.
قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با دو دلار و پنج سنت افزایش به ٣٢ دلار و ٥٢ سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال تاکنون ٣٢ دلار و ٥٢ سنت برای هر بشکه رسید.
همچنین قیمت نفت خام شاخص دوبی و عمان نیز با یک دلار و ٧٤ و دو دلار و سه سنت افزایش به ترتیب به ٢٩ دلار و ٨٥ سنت و ٣٠ دلار و ٨٣ سنت رسید.
مذاکرات چهار جانبه ایران، ونزوئلا، عراق و قطر در تهران و احتمال ایجاد زمینه برای دخالت موثر اوپک توانست قیمت های نفت را تقویت کند. اما به هرحال از یک سو نگرانی بازار درباره رشد اقتصادی جهانی و از سوی دیگر مازاد عرضه بر قیمتهای نفت خام سایه افکنده است.
افزایش ذخیره سازی های نفت خام فرآورده در آمریکا نیز به ضعف قیمت های نفت کمک کرده است، شرکت های بزرگ نفتی هم اکنون تحت فشار قیمت های پاین نفت قراردارند و بازار همچنان با تردید به آینده قیمت های نفت نگاه می کند.
ایران در دوران تحریم مجاز بود که روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند اما با رفع تحریم ها، این محدودیت از بین رفته است.
بر این اساس، ایران در نظر دارد در پساتحریم یک میلیون بشکه نفت خام به صادرات خود اضافه کرده و 6 ماه پس از لغو تحریم ها، مجموع صادرات خود را به دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
وزارت نفت یک هفته پس از لغو تحریم ها، دستور افزایش تولید و صادرات نفت ایران را صادر کرد؛ گفته می شود تاکنون افزایش تولید 500 هزار بشکه ای تولید نفت ایران محقق شده است.
۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۴۱۲